چند روش ساده برای شناسایی اخبار جعلی از خبر‌های واقعی

در ادامه راهکار‌هایی برای شناسایی اخبار درست از نادرست را به شما می‌آموزیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،امروز یکی از ابزار‌های جنگی؛ اخبار جعلی است. قبل از اقدام به حمله نظامی این روز‌ها حمله‌های سایبری حرکت خود را آغاز می‌کنند. در این میان برای هوشمند زندگی کردن و فریب نخوردن و تصمیم گیری‌های درست باید قادر باشیم اخبار جعلی را از واقعی تشخیص دهیم. اما چگونه؟ اینجا به شما می‌آموزیم.

 اینکه چگونه اخبار جعلی و شایعه را از خبر‌های واقعی تشخیص دهیم ذهن خیلی از افرادی که اخبار را در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنند به خود معطوف کرده است.

در ادامه راهکار‌هایی برای شناسایی اخبار درست از نادرست را به شما می‌آموزیم:

- «منبع معتبر» را جدی بگیرید. اگر مطلبی منبع معتبر نداشت به راحتی باور نکنید. داشتن یک لینک اینترنتی به عنوان منبع، ساده‌ترین کاری است که انتشار دهنده خبر می‌تواند برای اعتباربخشی به خبرش در متن بگذارد.

-قطعه فیلم و تکه عکس اصلی‌ترین ابزار شایعه‌سازها: زاویه خاص فیلمبرداری یا عکسبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم، کیفیت‌های پایین و نامشخص بودن جزئیات و… فرصت را برای داستان‌سرایی و شایعه‌پردازی روی آن ایجاد می‌کند.

-قسم دادن، التماس کردن، وعده‌دادن، ارعاب یا تهدید برای انتشار مطلب.

-اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص.

-عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده است.

-جملات خبری شبه‌علمی و مبهم: دانشمندان کشف کرده‌اند، آخرین دستاورد‌های پزشکی نشان می‌دهد و... کدام پزشکان؟ کدام دانشمندان؟ عرفان کوانتومی، قانون راز، شعور آب و … نمونه‌هایی از این ادعا هستند.

-ارجاع به منابع غیرواقعی با اسم‌های عجیب و غریب و پرابهت شبکه خبری

-عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن:رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است.

-اینترنت و گوگل منبع نیستند: این‌ها ابزار‌های ارتباطی و جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر در چندین جای آن تکرار شده بود.

-آیا می‌دانیدها.

-توصیه‌های اکید و هشدار‌های عجیب.

-تعدد انتساب مطالب به یک شخصیت معروف.

-قبل از کپی و ارسال، مکث، فکر و سپس منتشر کنید.

منبع: رکنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.