واقعیت قضیه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟

موضوع زایمان در ۹ آذر ۹۹ با قیمت نجومی در حالی در فضای مجازی مطرح می‌شود که بسیاری از بیمارستان‌ها برای زایمان مبلغ ۸ تا ۱۰ میلیون تومان را مطرح می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «لاکچری» اصطلاحی است که طی یک دهه اخیر توسط برخی از کاربران در فضای مجازی داغ شده است، موضوعی که در خصوصی‌ترین موارد مردم ایران نیز نفوذ کرده است، برای مثال طی یک دهه اخیر تاریخ عقد و تاریخ ازدواج داشته‌ایم و حالا کار به تاریخ تولد لاکچری نیز رسیده است؛ این موضوع در تاریخ۸۸/۸/۸ شاید رخ داده باشد، اما حالا با نزدیک شدن تاریخ ۹۹/۹/۹ این شایعه ایجاد شده است که بسیاری از والدین قصد دارند که هرطور شده فرزندشان را در این تاریخ به دنیا بیاورند.

قیمت نجومی سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ شایعه است/ واقعیت شایعه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟

خبری از هزینه‌های بالا نیست

انتشار شایعه تاریخ تولد لاکچری در روز ۹ برج آذر در سال ۹۹ که در فضای مجازی داغ شده بود، انتقادات زیادی را در میان افکار عمومی به همراه داشت، موضوعی که باعث شد تا خبرنگار ما با چند بیمارستانی که تقریبا برای زایمان هزینه‌های بالایی می‌گیرند تماس گرفته و در مورد هزینه سزارین در تاریخ ۹ آذر ماه حتی در ساعت ۹ پرس و جو کند؛ نتیجه این موضوع باور نکردنی بود، طی تماس‌ها متوجه شدیم هزینه سزارین بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و خبری از هزینه‌های هنگفت ۱۳۰ میلیون تومانی که در فضای مجازی گفته می‌شود نیست! همچنین با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از تصمیم خود برای زایمان در تاریخ لاکچری منصرف شدند.

قیمت نجومی سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ شایعه است/ واقعیت شایعه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟

افزایش یا کاهش؟

آمار‌ها نشان می‌دهد که از سال ۸۸ به بعد میزان تولد نوزادان در روز‌های خاص، بیش از میانگین روزانه در طول سال بوده است. سیف الله ابوترابی معاون اسبق امور اسناد هویتی سازمان ثبت اسناد دراین باره در سال ۹۸ گفته بود: ۴ هزار و ۱۹۵تولد در تاریخ ۸۸/۸/۸به ثبت رسیده است ودر روز‌های ۹۵/۵/۵ و۹۶/۶/۶ به ترتیب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده اند، این در حالی ست که نرخ تولد روزانه در طول یک دهه اخیر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است.

قیمت نجومی سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ شایعه است/ واقعیت شایعه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟

وزارت بهداشت: قطعا برخورد خواهیم کرد!

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در ابلاغی به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به افزایش انجام تولد‌های تقویمی به‌روش سزارین طی چند سال گذشته، این موضوع را خلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو دانسته و خواستار بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های تقویمی ۹/۹/۹۹شده و تصریح کرده است: با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده، برخورد خواهد شد.

قیمت نجومی سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ شایعه است/ واقعیت شایعه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟


بیشتر بخوانید


سزارین مناسبتی «پیگرد قانونی» دارد

نسرین چنگیزی رئیس اداره سلامت مادران در مورد سزارین‌های انتخابی در تاریخ‌های خاص بیان کرد: این موضوع منجر به ایجاد عوارض برای جنین، نوزاد و حتی مادر می‌شود، اما در زمان شیوع کرونا معضل چند برابر می‌شود، چون تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به دلیل مداخله‌های غیر ضروری و جراحی‌های بی موردی که امکان دارد انجام شود، کووید- ۱۹ در این افراد می‌تواند شعله‌ور شود و جان مادر را به خطر بیاندازد و در عین حال باعث آسیب‌های جنینی و نوزادی شود.

وی ادامه داد: بستری مادر در آی‌سی‌یو، عوارض خاص کووید-۱۹و بحث‌های مربوط به استفاده از دستگاه‌های تنفسی، امکان دارد مرگ مادر و خطر بستری نوزادان را در پی داشته باشد.

قیمت نجومی سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ شایعه است/ واقعیت شایعه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟

چنگیزی افزود: معاونت‌های بهداشت و درمان مکاتباتی را با دانشگاه‌ها انجام داده‌اند که در پی آن تاریخ‌های مناسبتی و افزایش تعداد سزارین‌ها باعث می‌شود تا گزارش‌هایی به معاونت درمان برسد، بنابراین با افرادی که سزارین و مداخله غیر ضروری دارند حتی تا معرفی هیات‌های عالی انتظامی، نظام پزشکی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این زایمان‌ها عارضه برای مادر و جنین ایجاد می‌کند و حتی اگر تعداد سزارین‌های انجام شده توسط یک پزشک از حد متعارف بالاتر نباشد، اما مشکلاتی برای مادر و نوزاد ایجاد شود، گزارش‌هایی برای دانشگاه ارسال خواهد شد و خود به خود تا پایان آذر ماه بعد از انتقال اطلاعات، وزارت بهداشت به عنوان شاکی و مدعی‌العمومی وارد عمل خواهد شد که بحث برخورد به مراجع قضایی سپرده می‌شود، اما در عین حال بحث برخورد‌های مربوط به عوارض و مشکلات ایجاد شده و بازخورد آن به وزارت بهداشت مربوط است.

چنگیزی گفت: وقتی مناسبت‌های سال گذشته را بررسی کردیم به دلیل رعایت اخلاق حرفه‌ای تعداد تخلفات بسیار کم بود، اما در نظر داشته باشید که عوارض این زایمان‌ها در کنار کووید -۱۹بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

وی افزود: از مادران می‌خواهیم تا ۹۹/۹/۹ را برای خودشان به بدترین تاریخ تبدیل نکنند.

کلام آخر

به نظر می‌رسد با توجه به گسترش شیوع بیماری کرونا در سال ۹۹ بهتر باشد بسیاری از مادران تماس حداقلی با بیمارستان‌ها داشته باشند؛ همچنین باتوجه به خطراتی که زایمان با تاریخ لاکچری دارد با توصیه پزشکان مربوطه در زمان مناسب به بیمارستان مراجعه کرده و زودتر وارد عمل نشوند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار