یک تیر و دو نشان استخر‌های آب کشاورزی/ هم پرورش ماهی، هم آبیاری مفید

کشاورزان سربیشه‌ای این روز‌ها با ایجاد استخر‌های دو منظوره ذخیره آب، هم به پرورش ماهی رونق داده اند و هم از مزایای آب غنی شده این استخر‌ها در افزایش تولید و کیفیت محصولات بهره می‌برند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مدتی است توزیع بچه ماهی در شهرستان سربیشه آغاز شده و پرورش دهنگان را حسابی مشغول به کار کرده است.

پرورش دهنده ماهی سربیشه‌ای که مشغول رها سازی ماهی در استخر مزرعه اش است به خبرنگار ما می‌گوید: ۱۵۰ قطعه بچه ماهی کپور و آمور را از جهاد کشاورزی به صورت یارانه‌ای گرفته ام با این کار در کنار پرورش ماهی، استفاده بهینه‌ای از آب هم می‌کنم و در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنم.

یکی دیگر از پرورش دهنده ماهی ساکن روستای مختاران هم می‌گوید: پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی باعث غنی شدن آب خروجی استخر‌ها می‌شود و کاهش مصرف کود کشاورزی را به دنبال دارد.

او بیان می‌کند: ۶ ماه طول می‌کشد تا بچه ماهی‌ها آماده صید شوند و به وزن یک و نیم کیلوگرم برسند.

رونق آبزی پروری با افزایش استخر‌های دو منظوره کشاورزی

خوشبختانه با حمایت‌های جهاد کشاورزی و تلاش پرورش دهندگان، تعداد استخر‌های دومنظوره آب کشاورزی در شهرستان سربیشه به ۱۷ مورد افزایش یافته است تا کشاورزان علاوه بر درآمدزایی بیشتر، نقشی هم در ارتقای سلامتی جامعه داشته باشند.


بیشتر بخوانید


به گفته مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیش از ۸ هزار قطعه بچه ماهی کپور و آمور یارانه‌ای بین پرورش دهندگان توزیع شده است که ۷۰ درصد هزینه آن‌ها را دولت و ۳۰ درصد بقیه را متقاضیان پرداخت می‌کنند.

جوادی همچنین افزود: به کشاورزانی که قصد ساخت استخر‌های دو منظوره آب کشاورزی را دارند، تسهیلات کم بهره از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

سالانه ۸۰ تن انواع ماهی گرمابی و سردابی شامل کپور، آمور، تیلاپیا و قزل آلا در شهرستان سربیشه تولید و روانه بازار مصرف می‌شوند.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
من خودم یک پرورش دهنده ماهی هستم، ای کاس در سال تولید و مانع زدایی ها مسئولان به فکر ما باشند...برای استخر آب دائمی نیاز داریم و برق سه فاز که هنوز به نتیجه نرسیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
ای کاش ب همه کسب و کارا برسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
کار خوب و جالبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
پروش ماهی در کویر، جالب بود
آخرین اخبار