نوشدارو بعد از تلخکامی؛

ممنوعیت صادرات مرکبات منتفی شده است

منتفی شدن ممنوعیت صادرات مرکبات شمال در حالی اعلام شد که بازگشت به بازارهای صادراتی عزمی دو چندان را می طلبد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه صادرات مرکبات ممنوعیت ندارد، گفت: بامکاتبه و پیگیری استاندار مازندران ممنوعیت صادرات مرکبات منتفی شد و صادر کنندگان می توانند صادرات مرکبات داشته باشند.

او افزود: در این خصوص با وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرکات کشور هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است.

اتحادیه میوه و تره بار تهران به دنبال افزایش قیمت مرکبات موضوع ممنوعیت صادرات مرکبات را آذرماه پارسال مطرح کرده بود و همان زمان نیز مسئولان استان با این طرح مخالفت و اعلام کرده بودند هرگونه تغییر در روند عرضه، تقاضا و صادرات به ضرر کشاورزی کشور خواهد بود.


بیشتر بخوانید 
آب سرد اتحادیه میوه و تره بار پایتخت بر پیکره مرکبات مازندران


ستاد تنظیم بازار، اما پنج شنبه ۲۱ اسفندماه پارسال در جلسه فوق العاده با هدف متعادل کردن قیمت میوه شب عید و فراوانی در شبکه‌های توزیع، صادرات سیب و پرتقال را تا اطلاع ثانوی محدود کرده بود.

باغداران مازندران هم که با برداشت بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات فصل خوبی را سپری کرده بودند و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی روزانه ۱۰۰۰ تن مرکبات صادر می‌کردند با این مصوبه با مشکل روبرو شدند.

محدودیت صادرات سبب شد بخش زیادی از مرکبات مازندران در انبار‌ها و سردخانه‌ها باقی بماند و پیش بینی جهاد کشاورزی برای صادرات دستکم ۲۴۰ هزار تن مرکبات تا اردیبهشت ماه امسال و افزایش ۶۰ درصدی آن محقق نشود.

تصمیم به محدود کردن صادرات مرکبات در حالی گرفته شده بود که مسئولان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرده بودند بیش از ٧٠٠هزار تن مرکبات در انبار‌ها موجود است و مشکلی برای تامین نیاز داخلی همزمان با صادرات وجود ندارد، اما با تصمیم ستاد تنظیم بازار فصل زمستان و روز‌های پایانی برداشت مرکبات در مازندران بر خلاف روز‌های آغازین به خوبی پایان نیافت.

حالا در حالی که یک هفته از سال ۱۴۰۰ گذشته و مازندران نیز به تمام تعهدات خود در تامین ۲۱ هزار تن مرکبات شب عید عمل کرده، منتفی شدن صادرات مرکبات اعلام شده است و این یعنی باغداران و صادرکنندگان دوباره باید مشتریان خارجی را به جریان مداوم صادرات مرکبات مطمئن کنند.

۳۰۰ هزار تن موجودی مرکبات در انبار‌های استان

شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تصمیم ستاد تنظیم بازار ممنوعیت صادرات نبود بلکه محدود کردن صادرات مرکبات بود، گفت: این تصمیم به بازار صادرات مرکبات شمال شوک بزرگی وارد کرد.

او افزود: در حال حاضر بییش از ۳۰۰ هزار تن مرکبات در انبار‌های مازندران برای تامین نیاز داخلی موجود است و تلاش خواهد شد تا جریان صادرات مرکبات دوباره رونق بگیرد.

صادرات مرکبات در زمانی که کشور با تحریم‌های ناجوانمردانه روبرو است در حالی رونق گرفته بود که تداوم این سیاست نیازمند حمایت از باغداران و صادرکنندگانی است که سال‌ها برای راهیابی به بازار‌های هدف منطقه تلاش کردند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۵:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
یه جوری برنامه ریزی میکنن از ریشه میزنن همه چیز رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بعضی ها تخصص دارن توی خراب کردن اوضاع، بازاری که بعد از سال ها زحمت به دست آورده بودن با یه ورق کاغذ و یه امضا رفت برای خودش، اینا فکر می کنن بازرگان روس هم مث خودشون باری به هر جهت هست؟ اون مرکبات میخواد ما ندیم از جای دیگه تهیه میکنه که حتما پیدا کرده
آخرین اخبار