آشنایی با بقعه شاه داعی الی الله جاذبه ای تاریخی در شیراز

بقعه شاه داعی الی الله متعلق به سید نظام الدین محمود الحسینی یکی از جاذبه های مذهبی و تاریخی در شیراز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهر شیراز به عنوان شهرعرفا و فیلسوفان بزرگی شناخته می‌شود که آرامگاه آن ها، مامن دلدادگان نیز به شمار می‌رود و یکی از عرفای بنام که در شهر شیراز بقعه‌ای دارد، آرامگاه سید نظام الدین محمود الحسینی بوده که به بقعه شاه داعی الی  الله  معروف است.

نسب این عارف بزرگ قرن ۹ هجری با چندین واسطه به امام حسین (ع) باز می‌گردد که عارف بزرگ سال ۸۱۰ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد و در سال ۸۷۰ هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

بقعه‌ای برای یک عارف بزرگ

حامد اسلامی راهنمای گردشگری با اشاره به سال‌ها عبادت و تلاش سید نظام الدین محمود الحسینی برای ارشاد مردم گفت: به عرفای بنام و بزرگ در قرن های هشت و ۹ هجری قمری، لقب شاه را می دادند.

او، بیان کرد: این عارف بزرگ به شاه داعی الی الله شهرت یافت که از خود آثار فراوانی به زبان‌های فارسی و عربی با ۵۰ هزار بیت شعر بر جای گذاشته و ۳۵ جلد کتاب مختلف نیز تالیف کرده است.

اسلامی، تصریح کرد: مریدان این عارف بزرگ، پس از مرگ او پیکرش را در نزدیکی آرامستان تاریخی دارالاسلام شیراز و بیرون از دروازه کنونی شاه داعی به خاک سپرده بقعه‌ای نیز بر فراز آن بنا کردند.

راهنمای گردشگری، با اشاره به تخریب بقعه اولیه در پی وقوع زلزله ادامه داد: به دستور کریمخان زند، مقبره‌ای در خور شاه داعی  الی الله بر آرامگاهش ساخته می‌شود و فرزندش میرزا قاسم نیز در این بنا به خاک سپرده شده است.

آرامگاهی مزین به کاشیکاری

او، افزود: بر سر در  کاشی کاری ورودی بقعه شاه داعی الی الله یکی از اشعار  او با عنوان (چو باد خاک تو خواهد به هر طرف بردن مهل که از تو نشنید به خاطری گردی)، مزین شده که بر روی آرامگاه او و فرزندش سنگ قبر‌هایی به رنگ سرخ قرار گرفته و  روی آن‌ها با خط ثلث نام متوفی و تاریخ  فوت نوشته شده است.

اسلامی، اضافه کرد: این بقعه در سال ۱۲۹۹ هجری قمری از سوی تجار شیراز بازسازی شده و نمای داخلی تالار را عبدالعلی فصاحتی در سال ۱۳۵۴ شمسی  معرق کاری  کرده که امروزه در بنای داخلی آرامگاه کاشیکاری هفت رنگ و مقرنس کاری به چشم می‌خورد.

این راهنمای گردشگری با اشاره به قرار گرفتن یک گورستان عمومی در اطراف این بقعه گفت: در این گورستان چند تن از شعرا و عرفای معروف شیرازی نیز به خاک سپرده شده اند.

او، بیان کرد: بقعه شاه داعی الی الله با آجر ، کاشی و چوب تزیین شده  که بر روی دیوار و رو به قبله، زندگینامه او به صورت مختصر بر روی کاشی نوشته شده است.

در مجاورت گورستان کهن جهان اسلام

بقعه شاه داعی الی الله در مجاورت آرامستان دارالسلام شیراز که از قدیمی‌ترین گورستان‌های تاریخی کشور به شمار می‌رود قرار گرفته است.

این آرامستان کهن در بلوار سیبویه شیراز قرار دارد و سومین قبرستان یک هزار و ۲۰۰ ساله جهان اسلام بوده که برخی محققان معتقدند  این گورستان پیش از اسلام نیز وجود داشته است.

سنگ‌ مزارهای قدیمی و دارای نقش ها و ادبیات خاص این آرامستان، سند و هويت تاريخی ـ اسلامی شيراز در سده‌های مختلف محسوب می شود و از این آرامستان کهن به عنوان یک جاذبه تاریخی نیز می توان به هنگام رفتن به بقعه شاه داعی الی الله  بازدید کرد که خالی از لطف نیست.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار