سرمشهد بزرگترین محوطه ساسانی - اسلامی در کازرون

سرمشهد کازرون یک محوطه تاریخی و بزرگترین محوطه ساسانی-اسلامی فارس است که در جوار روستایی به همین نام واقع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کازرون از شهرستان‌های استان فارس است که آثار تاریخی متعددی از دوران ساسانی را در خود جای داده و شهر باستانی بیشاپور از نمونه‌های آن است.

با پیوستن بیشاپور به محور جهانی ساسانی، اهمیت تاریخی این شهر باستانی بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گرفت که علاوه بر این شهر تاریخی و غار شاپور، محوطه باستانی کمتر شناخته شده‌ای به نام سرمشهد وجود دارد که کمتر مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

بزرگترین محوطه ساسانی-اسلامی فارس

سرمشهد کازرون بزرگترین محوطه ساسانی-اسلامی استان فارس است که ۶۰۰ هکتار مساحت دارد و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی کازرون و ۶ کیلومتری دهستان سرمشهد قرار دارد.

محمد جواد جوکاری مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون با اشاره به آثار تاریخی سرمشهد گفت: ویرانه‌های شهر باستانی، تل نقاره خانه، قیز قلعه، کاروانسرا یا کوشک بهرام و رشته قنات‌های تاریخی در این محوطه باستانی وجود دارد.

او، بیان کرد: آن چه از آن به عنوان تل نقاره خانه یاد می‌شود در واقع تپه‌ای به ارتفاع ۲۵ متر است که پی‌های یک در آن بوده و در جنوب سرمشهد قرار دارد.

جوکاری، تصریح کرد: قیز قلعه یا قلعه دختر در شمال غربی این محوطه قرار دارد و با یک خندق محصور شده که دارای حیاط مرکزی و فضا‌های معماری است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون با تاکید بر نام قندجان برای این محوطه تاریخی ادامه داد: در نوشته‌های تاریخی این نام به کار رفته که همان سرمشهد است و نقش برجسته بهرام دوم ساسانی و کتیبه بزرگ کرتیر در نزدیکی این محوطه باستانی قرار دارد.

یک منطقه وسیع

اما آنچه در مورد سرمشهد قابل توجه بوده وسعت زیاد آن است و ثابت می‌کند در گذشته رونق و شکوه فراوان داشته که شاهد اجرای نظام معماری و شهرسازی در این شهر تاریخی هستیم.

روستای سرمشهد در کنار این محوطه باستانی واقع شده که از توابع بخش جره و بالاده شهرستان کازرون است و مردم این روستا به زبان ترکی صحبت می‌کنند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند و صنایع دستی این روستا شامل قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، پشتی دستباف، ننوی دستباف و کیف دستی است.

نقش و کتیبه باستانی

نقش بهرام دوم که در جنوب غرب روستای سرمشهد قرار دارد از آثار تاریخی شاخص دوره ساسانی است که کمتر شناخته شده و در تور‌های گردشگری کمتر مورد بازدید قرار می‌گیرد.

محمد خلیل محمودی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون نیز افزود: وسعت این نقش برجسته باستانی که صحنه پیکار بهرام دوم، پنجمین شهریار ساسانی، با ۲ شیر را به تصویر می‌کشد، ۲ در چهار و نیم متر است.

او، اضافه کرد:در این نقش بهرام، خنجر خود را در سینه یکی از شیر‌ها فرو برده و در پشت سرش سه نفر که احتمال می رود اعضای خانواده او هستند به چشم می‌خورد که دفاع بهرام از خانواده اش در مقابل شیرها است.

محمودی، اظهار کرد: در بالای این نقش، کتیبه بزرگ سرمشهد نگاشته شده است که با ابعاد پنج و ۲۰ در ۲ و ۱۷ متر، بزرگترین کتیبه عهد ساسانی به شمار می‌رود و از زمین ۲۵ متر فاصله دارد.

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون، گفت:  محتوای این کتیبه با نوشته پهلوی کتیبه زرتشت شباهت دارد و یکی از چهار کتیبه پهلوی کرتیر، موبد موبدان آن زمان است.

آیین‌های کهن در یک روستا

اهالی روستای سرمشهد که در نزدیکی این محوطه باستانی امروزه سکونت دارند دارای مراسم کهنی مانند چله‌انداز در زمستان و کوسه گلین یا دعای باران در اواخر پاییز هستند و لباس‌های سنتی عشایر قشقایی به تن می‌کنند.

موسیقی مورد علاقه آن‌ها نیز آواز‌ها و ترانه‌های سنتی عشایر قشقایی است که با نقاره، بالابان، کمانچه و سرنا نواخته می‌شود و به بازی‌های محلی مانند طناب کشی، درنا بازی، ترکه بازی و هفت سنگ علاقه دارند که تمامی این آداب و سنت ها می‌تواند در قالب یک پکیج گردشگری کامل در اجرای تور‌های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد تا این محوطه کمتر شناخته شده نماند.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار