چه عواملی باعث نوسان نرخ ارز می شود؟

رئیس اسبق کانون صرافان گفت: تحولات بازار ارز با نرخ تورم ،نرخ بهره و جذب سرمایه ها در بازار تولید کشور رابطه مستقیم دارد.

علی اصغر سمیعی زفرقندی رئیس اسبق کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار  بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره تاثیر رویداد های بین المللی در بازار ارز گفت: معتقدم هر توافقی خالی از نکات مثبتی نیست اما مسائل مربوط به نوسان بازار ارز با مسائل و توافقات خارجی چندان مرتبط نیست، چراکه تحولات بازار ارز به نرخ تورم و بهره ، جذب سرمایه ها در بازار تولید، رفع بیکاری و مدیریت مسائل اقتصادی در داخل کشور رابطه مستقیم دارد.

او افزود: البته اگر از توافقنامه های خارجی از جمله مذاکرات 1+4 وین نتیجه مثبت و مطلوبی حاصل شود حتما آثار بسیار خوبی در اقتصاد کشور خواهد داشت که البته فرایند آن با سرعت بالایی نخواهد بود و همان طور که وضع تحریم ها بعد از 10 تا 15 سال اثرش مشخص می شود، اثر  رفع تحریم ها نیز فوری و کوتاه مدت  نخواهد بود.

سمیعی تصریح کرد: البته نکته ای که نباید فراموش کرد این است که از هر خبر خوب و بدی سودجویان و فرصت طلبان برای جو سازی استفاده می کنند ، تا برای خودشان سود هایی به دست آورند  و نهادی که می بایست با درایت و ایجاد ثبات در بازار ارز از این سود جویی ها جلوگیری کند در همه جای دنیا همان بانک های مرکزی هستند.


بیشتر بخوانید:


او بیان کرد: ناگفته نماند که در سایر کشورها هم گاهی تلاطمات و نوسانات ویرانگر توسط سوداگران و سود جویان ایجاد می شود و این امری مرسوم است و کسانی که اهل نوسانگیری هستند، با ایجاد نوسانات ساختگی ، از این کار غیر اخلاقی، سود های بزرگی به جیب می زنند، به همین دلیل یکی از 2 وظیفه مهمی که برای بانک های مرکزی در همه جای دنیا تعریف شده، ایجاد ثبات در بازار ارز و آرامش بخشی به آن است.

سمیعی اظهار کرد: آرامش بخشیدن به بازارارز به این معنی نیست که قیمت ها به طور کامل ثابت بماند، چراکه این امر انجام پذیر نیست و این موضوع بسیار طبیعی است که نرخ ارز با توجه به تفاضل نرخ بهره و تورم در کشور ایران و کشور های حوزه دلار تغییر کند، ولی آرامش بخشیدن به بازار به این معنی است که در هیچ زمان قیمت ها ، بیش از ۲ درصد نوسان نکند به بیان دیگر هر زمانی که به هر دلیلی و با هر بهانه ای بازار ارز نوسان بیش از ۲ درصدی را تجربه کند، در واقع باید گفت که بانک مرکزی در آن روز به وظیفه خود عمل نکرده است.

او گفت: به هر حال مهم ترین عامل ثبات هر اقتصادی، جلب اعتماد عمومی است، و ثبات نرخ ارز در بازار به این معنی نیست که به فنر قیمت ارز فشار آورده و جلوی افزایش طبیعی آن گرفته شود چراکه با وقوع آن سد افزایش تدریجی قیمت شکسته می شود و قیمت ها به طور ناگهانی افزایش می یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار