افزایش مبادلات تجاری در مرز دوغارون خراسان رضوی

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: حجم تجارت از گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان با وجود تداوم شیوع کرونا نسبت به سال قبل ۵۵ درصد بیشتر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید محمدی‌ فاز رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: پارسال ۲۷ هزار و ۲۸۰ دستگاه کامیون به صورت ورودی و خروجی در مرز دوغارون تردد داشتند که این رقم در سال قبل از آن ۱۷ هزار و ۶۱۶ دستگاه کامیون حامل بار صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بود.

او افزود: از سوی دیگر از ابتدای پارسال به خاطر شیوع کرونا مرز‌های سرخس و لطف آباد با کشور ترکمنستان بسته شد و بازگشایی مجدد این گذرگاه‌های مرزی به ترتیب از ۱۷ شهریور و ۲۰ آذر ماه به صورت تحویل تریلر (بار به همراه یدک) انجام شد.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: مجموع تردد تجاری در مرز‌های سرخس و لطف آباد درگز پیش از شیوع کرونا به طور متوسط روزانه ۲۱۴ دستگاه بود که این رقم در اسفند ماه پارسال به ۱۵۰ دستگاه در روز رسید، از این تعداد ۶۶ دستگاه کامیون مربوط به پایانه مرزی سرخس و ۸۴ دستگاه کامیون در مرز ریلی لطف آباد بوده است.

محمدی فاز به بسته بودن مرز‌های ترکمنستان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: در مجموع تردد تجاری شامل واردات، صادرات و ترانزیت از پایانه‌های مرزی سرخس، لطف آباد و دوغارون خراسان رضوی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۴۳ درصد کاهش داشته است.

گذرگاه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعال ترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.