توسط رئیس جمهور انجام می‌شود؛

رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‌ای کشور

سه دستاورد مهم از مرکز علوم و فنون لیزر ایران وابسته به سازمان انرژی اتمی فردا توسط رئیس جمهور رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سه دستاورد مهم از مرکز علوم و فنون لیزر ایران وابسته به سازمان انرژی اتمی فردا به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور رونمایی می شود.

نبوی، رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران در این باره گفت:  با هدف برخورداری کشور از دانش پیشرفته و توانمندی ها و فناوری های روز دنیا در به کارگیری از لیزرهای صنعتی محققان این مرکز پس از سال‌ها تلاش به سه دستاورد جدید دست یافتند.
او با بیان این که این سه دستاورد ایران را جزء معدود کشورهای توانمند در این حوزه قرار می دهد، گفت: لیزر دیسک نازک پرتوان ۵ کیلووات با کاربرد کلیدی در صنایع مادر و صنایع استراتژیک یکی از این دستاورد هاست که کشور ما  دومین کشور در آسیا است که به این فناوری دست یافته است.

نبوی در ادامه به فناوری ساخت دستگاه لیزر فیبر با توان ۱۰ کیلووات اشاره کرد و گفت: این لیزر توان جوش فولاد ۵ میلیمتری را با سرعت ۵تا۶ دقیقه در ساعت دارد و قرار است جایگزین دستگاه لیزر آلمانی درخط نورد کارخانه فولاد مبارکه شود.
او دستیابی به لیزر فیبر به روش تاندوم که یکی دیگر از دستاوردهایی مرکز علوم و فنون ایران است اشاره کرد و افزود: لیزر فیبر به روش تاندوم از خانواده لیزرهای پرتوان محسوب می شوند و از قابلیت‌های زیادی برخوردار است که در صنایع فولاد و نفت و گاز کاربرد دارد.

نبوی با بیان این که این توانمندی‌ها حاصل چند سال تلاش محققان جوان در مرکز علوم وفنون لیزر ایران وابسته به سازمان انرژیی اتمی است، گفت: با دستیابی به این سه دستاورد صنایع بزرگی چون فولاد، نفت و گاز، هوا و فضا در بخش لیزر از وابستگی به کشور های دیگر بی نیاز می شوند.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.