۵ پروژه ملی احیای باغ‌ها در کشور

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند تولید نهال کشت بافت را گسترش دهد تا با این کار، مقاومت و کیفیت محصولات افزایش یابد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آمار ارائه شده توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی سالانه حدود ۵۰ میلیون اصله انواع نهال مثمر در کشور مصرف می‌شود که از این تعداد، حدود ۴ میلیون اصله نهال با استفاده از تکنیک کشت بافت تولید می‌شوند.

همین آمار‌ها نیز گواهی می‌دهند که بخش عمده‌ای از باغات کشور از لحاظ آرایش احداث، نوع ارقام باغی و مدیریت باغ بـه صورت کاملا سنتی و غیر علمی کشت می‌شوند. اما ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا با کمک روش کشت بافتی، تولید نهال و احیای باغات کشور را بهینه‌سازی کند.

در همین راستا نیز ۵ پروژه ملی طراحی کرده است که در ادامه این گزارش، با این طرح‌ها آشنا می‌شویم.

 تولید نهال میوه‌های دانه‌دار

تولید نهال میوه‌های دانه‌دار مانند سیب، گلابی و به یکی از برنامه‌های ستاد برای تولید نهال کشت بافتی و احیای باغات در کشور است. بر اساس برنامه‌ریزی ۴ ساله ستاد و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قرار است ۳ پروژه با ارزش افزوده ۲۸ میلیون دلاری در کشور اجرایی شود. اجرای کامل این برنامه در زمان مقرر منجر به اشتغالزایی برای ۷۰ نفر خواهد شد.

تولید نهال میوه‌های هسته‌دار

از دیگر برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید نهال میوه‌های هسته‌داری، چون آلبالو، هلو، گیلاس و زردآلو است. برنامه‌ای ۴ ساله و با ارزش افزوده ۶ میلیون دلاری برای کشور که برای ۵۰ نفر اشتغالزایی خواهد کرد.

 تولید نهال پسته و گردو

نهال پسته و گردو محصولات دیگری هستند که در این طرح قرار است تولید شوند. محصولاتی پرکاربرد و دارای ارزش افزوده بالا در کشور.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با کمک فناوران، این طرح را طی ۴ سال در کشور اجرایی کند تا با این کار ۱۰۶ میلیون دلار سرمایه در کشور حفظ شود و ۱۰۰ نفر نیز در این طرح مشغول به کار شوند.

 تولید نهال میوه‌های دانه‌ریز

همچنین یکی از برنامه‌هایی که در این پروژه‌ها مدنظر است و بیش از ۷۶ میلیون دلار به رونق اقتصاد کشور کمک می‌کند، تولید نهال میوه‌های دانه‌ریز مثل انگور است. کاری که در قالب ۱۰ پروژه ملی در حال اجرا است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کار در طی ۴ سال می‌تواند برای ۵۰ نفر شغل مفید ایجاد کند.

تولید نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری

تولید نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند پرتغال نیز در این طرح دیده و ۱۰ پروژه نیز برای آن در نظر گرفته شده است. طرحی که با ارزش افزوده ۴ میلیون دلاری اجرایی می‌شود و پس از ۴ سال به نتیجه خواهد رسید.

همه این طرح‌ها قرار است عددی حدود ۲۲۰ میلیون دلار ارزش افزوده برای کشور به همراه داشته باشند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار