مشاور امور اکتشاف در معاونت علمی:

ایران در اکتشافات معدنی وضعیت خوبی ندارد

مشاور امور اکتشاف و فعال در حوزه زمین شناسی گفت: در اکتشافات معادن خیلی عقب هستیم و در چند سال گذشته به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

محمدرضا اسپهبد مشاور امور اکتشاف و فعال در حوزه زمین شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیشرفت در حوزه اکتشاف معادن بیان کرد: در اکتشاف معادن خیلی عقب هستیم و در حوزه آکادمیک به آن توجهی نشده است.

او توضیح داد: بعد از انقلاب سعی کردم که اکتشاف معدنی را وارد این کشور کنم و با الگویی که از چند کشور اروپایی به ویژه فرانسه در ذهن داشتم، قرار بود روش اکتشاف و معدن کاری اصولی را پیاده سازی کنم؛ به این معنی که  پیونده دهنده بین مطالعات زمین شناسی و استخراج معدن باشد که البته در دانشکده‌های ما این موضوع تا حدی جا افتاده است ولی هنوز کافی نیست.

اسپهبد بیان کرد: در ایران  معادن  هنوز اصول معدن کاری را رعایت نمی‌کنند. بار‌ها در مجامع معدنی مانند خانه معدن، مراکز مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردم که باید اکتشاف معدن را اصولی انجام دهیم.

او افزود: عقیده شخصی من این است که باید مانند کشورهایی که در همسایگی ما هستند وزارت زمین شناسی داشته باشیم. روسیه، چین و هند از جمله کشورهایی هستند که وزارت زمین شناسی دارند و در این حوزه سرآمداند؛ ویتنام هم به تازگی وزارت زمین شناسی ایجاد کرده است.

مشاور امور اکتشاف و فعال در حوزه زمین شناسی ادامه داد: پدیده‌های زمین شناسی در ایران مرتبه‌ مهم و جایگاه ویژه‌ای در خاورمیانه دارند و ایجاب می‌کند که جایگاه خود را از نظر زمین شناسی بفهمیم و بعد‌ها به مسائل ژئوتوریسم، معدنی و از این دست حوزه‌ها بپردازیم.

او گفت: شرکت‌های دانش بنیان هنوز به خوبی در این حوزه به کار گرفته نشده‌اند تا ایده خود را در این حوزه عملیاتی کنند. البته از حمایت مسئولان ذیربط هم نباید غافل شد؛ حوزه زمین شناسی یکی از بکر‌ترین موضوعات است که تا کنون هیچ فردی به اندازه کافی به آن توجه کامل نکرده است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
با وجود شما ها چی خوب است که این دومی اش باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
دو تا معدن هم برای آیندگان بگذاریم . مثل سفره های زیرزمینی آب کلا خالی نشن .