باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

بهای سنگین صنعت نشر به دنبال تغییر رنگ شهر‌ها

تبعات تغییر رنگ شهر‌ها بر صنعت نشر مسئله‌ای است که ناشران درباره آن صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان تغییر رنگ شهر‌ها باعث شد، شاهد ایجاد محدودیت‌هایی در شهر‌های نارنجی و قرمز باشیم. به دنبال این محدودیت ها، کتابفروشی‌ها در شهر‌های قرمز تعطیل شدند. هنوز تکلیف برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مشخص نیست. از این رو با چند ناشر گفت‌وگو کرديم و آن‌ها از آسیب‌های این وضعیت روی صنعت نشر کشور گفتند.


بیشتربخوانید


محمد عزیزی، مدیرمسئول انتشارات روزگار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: قطعا مشخص نبودن وضعیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند تایر زیادی روی برنامه ریزی ناشران داشته باشد. ناشران در صورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برای انتشار کتاب هایشان آماده می‌شوند. ناشران تعدادی از کتاب هایشان را مطابق با درخواست مخاطب تهیه می‌کنند. به هرحال ناشر باید تقاضای بازار کتاب را فراهم کند.

وی افزود: درست است که نمایشگاه مجازی کتاب در بستر مجازی برگزار می‌شود، اما نيازمند بسترهاي فيزيکي است. باید کار‌های تهیه، چاپ و ارسال کتاب انجام شود. علاوه بر چاپخانه‌ها، صحافی‌ها هم باید فعالیت کنند. باید کاغذ تهیه شود یک حضور فیزیکی در انتشاراتی، چاپخانه‌ها و صحافی‌ها باشد. بسیاری از نشر‌هایی که فروشگاه و دفترشان در پاساژ واقع است به دلیل تعطیلی پاساژها، امکان فعالیت ندارند.

مدیرمسئول انتشارات روزگار ادامه داد: ناشران باید هزینه کارمند را هم در این مدت تعطیلی پرداخت کنند. از این طرف هم کتابی فروخته نمی‌شود. این مسئله در حال حاضر به معنای تعطیلی صنعت نشر است. در شرایط کنونی وزارت ارشاد از ناشران به تناسب فعالیت هایشان برای کتابخانه‌های کشور کتاب تهیه کنند. چندین سال است که وزارت ارشاد از نشر روزگار کتاب نخریده است. خرید کتاب وزارت ارشاد به گونه‌ای نباشد که از برخی ناشران کتاب تهیه کند.

عزیزی اظهار کرد: تعطیلی کتابفروشی‌ها هم روی اقتصاد نشر زیاد تاثیر گذاشت. وقتی کتابفروشی‌ها و چاپخانه‌ها باز نباشند، امکان توزیع کتاب هم وجود نداشته باشد، کتاب به دست خریدار نمی‌رسد. حتی اگر کتابفروشی‌ها به صورت مجازی کتاب را تهیه کنند، باید مراکز پستی برای ارسال کتاب بازباشد. در شرایط کنونی اقتصاد نشر خوابیده است. با فروش روزی ۵۰ هزارتومان نمی‌توان نشر را اداره کرد. دولت در زمینه حمایت از ناشران صحبت می‌کند؛ اما در عمل به آن‌ها کمک نمی‌کند.

وی بیان کرد: حمایت از صنعت نشر به گونه‌ای نبوده است که ناشر آن را حس کند. به ناشران وام می‌دهند، بعد او باید هر ماه یک میلیون و خورده‌ای قسط وام را پرداخت کند. ناشر چگونه می‌تواند در شرایط فعلی چنین کاری انجام دهد. بهترین و معقول‌ترین حمایت این است که برای کتابخانه‌های عمومی کتاب بخرند. برای ناشری که در سال یک میلیارد تومان میزان فروش کتابش بوده است خرید‌های ۵۰ میلیونی پاسخگو نیست.

مدیر مسئول نشر روزگار ادامه داد: خروج حتی یک ناشر ضعیف باعث خوشحالی ما نمی‌شود، چون تعداد زیادی از افراد از طریق همان نشر زندگی شان می‌گذرد و نباید امکان حذف این ناشران را فراهم کرد. حتی ناشران ضعیف هم باید در صنعت نشر به فعالیتشان ادامه دهند. بازار نشر بازار بسیار کوچکی نیست که نتوانیم حضور یک ناشر دیگر را تحمل کنیم. بازار رقابتی بسیار بزرگی برای ۸۰ میلیون نفر است. حتی اگر ده ناشر یک کتاب را در تیراژ هزار نسخه منتشر کنند بازهم نیاز یک درصد از هشتاد میلیون نفر تامین نمی‌شود. برای همین طبیعی است که ناشرانی که فروشگاه دارند در نشر باقی می‌مانند. این اتفاق خوبی نیست. باید به نسبت فعالیت از هرناشر ۳۰۰ نسخه کتاب تهیه کرد. این به عدالت نزدیک‌تر است. نه اینکه از یک ناشر برای انتشار یک کتاب خاص ۲۰۰ میلیون تومان کتاب بخرند.

ادامه سرگردانی ناشران درصورت نامشخص بودن برگزاری نمایشگاه کتاب

احمد دولت آبادی، مدیرمسئول انتشارات نگارتابان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ناشران از ابتدای شروع شیوع کرونا در سال ۹۸ سرگردان شدند و هیچ برنامه‌ای برای انتشار کتاب نداشتند. خبر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب باعث شد این قشر برای انتشار کتاب هایشان برنامه ریزی کنند.

وی افزود: اگر در سال جدید وضعیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نامشخص باشد و تمهیدات تازه‌ای اندیشیده نشود این بحران همچنان ادامه خواهد داشت و بر سرگردانی ناشران برای تولید در همین ابتدای سال افزوده خواهد شد. در شرایط کنونی انگیزه ناشران برای فعالیت در صنعت نشر گرفته شده است. اگر دوباره نامشخص شدن برگزاری همین نمایشگاه مجازی هم اطلاع رسانی شود، دوباره ناشران دچار سرگردانی می‌شوند

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: ناشران فعال کشور در صورت ادامه شرایط فعلی فعالیت خود را تعطیل نمی‌کنند. ناشرانی که پیش از شیوع کرونا فعالیت می‌کردند به جای تعطیلی فعالیتشان به صورت تعلیق درمی آید یا کاهش می‌یابد. تعدادی از ناشران که پیش از شیوع کرونا هم به کندی فعالیت می‌کردند طبیعی است در دوران کرونا هم فعالیتشان متوقف شود.

دولت آبادی درباره سختی کار این روز‌های نشر افزود: ناشران فعال هر چقدر هم سخت باشد، چون چون امیدوار هستند به فعالیتشان ادامه می‌دهند.۵۰ درصد بیماری کرونا و ۵۰ درصد شرایط اقتصادی مردم باعث شده است اقتصاد نشر با مشکل مواجه شود. خودم نمی‌توانم کتاب ۲۵ هزار تومانی را به قیمت ۴۵ هزار تومان بفروشم، ولی وقتی کتاب ارزان باشد راه‌های تهیه آن بسیار است و خواننده به هر طریقی می‌تواند نیازش را را برطرف کند. اما متاسفانه این روز‌ها قیمت بیشتر و بیشتر شده و وضعیت اقتصادی مردم هم از سوی دیگر سبب شده خوانندگان کتاب با توجه به موجودی شان کتاب کمتری تهیه بکنند.

وی اظهار کرد: وزارت ارشاد نمی‌تواند در زمینه کرونا کاری کند. این وزارتخانه نه مسئول کنترل بهداشت و درمان و تولید و تزریق واکسن است و نه می‌توان وزارتخانه را مقصر وضعیت اقتصادی نشر دانست. این بیماری یک بیماری جهان شمول است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در مسیری که گام برداشته کمی هوشمندانه‌تر باشد و از تجربه کشور‌های دیگر استفاده کند. شاید بتواند با کارشناسان در حوزه خود همفکری کند و راه تازه تری بیابد. پرسش اینجاست که آیا ناشران و کتابفروشان کشور‌های دیگر ورشکسته شدند؟ آیا میزان کتابخوانی در آن کشور‌ها کاهش یافت؟ چگونه کشور‌های دیگر با ناشران و کتابفروشان همراه اند؟ ما در ایام کرونا خبرهایی، چه در شرق و چه در غرب، درباره افزایش سرانه مطالعه و تولید کتاب می‌خوانیم. حالا باید قیاس کرد بنیان حوزه فرهنگ آنان را با بانیان حوزه فرهنگ خودمان. شاید کمی پژوهش در این زمینه راهگشا باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار