سمنو‌ی به + طرز تهیه

در مطلب زیر طرز تهیه یک نوع غذای خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز قصد داریم طرز تهیه  سمنو‌ی به  را به شما آموزش دهیم.

 


بیشتربخوانید 


مواد لازم

گندم پوست نگرفته...... ۱ کیلوگرم

آردسن یا آرد سنگک (سبوس‌دار) ....۳ کیلو

به خرد کرده..... ۱ عدد درشت

خلال پسته ..... به میزان لازم

خلال بادام.... به میزان لازم

روش تهیه

گندم را تمیز کنید و به مدت ۲ روز خیس کنید. آن‌گاه روزی چندبار آب آن را عوض کنید تا گندم‌ها جوانه بزند. حالا پارچه تمیزی در آبکش قرار دهید و گندم را در آن بریزید. اطراف پارچه را روی گندم جمع کنید و زیر آب بگیرید. سبد را در جای مناسبی مانند آشپزخانه قرار دهید. هرازگاهی زیر شیر آب بگیرید تا خیس شود. پس از ۳-۴ روز (بسته به دمای محیط) جوانه‌های گندم در حد یک بند انگشت بلند می‌شوند. در این زمان جوانه را از چرخ گوشت رد کنید و در آب سرد غوطه‌ور سازید و از صافی (تنظیف) رد کنید. ۳ بار تفاله‌ها را با آب مخلوط کرده و از صافی رد کنید. اینک در قابلمة مناسبی آرد را با شیرابه گندم مخلوط کنید تا مانند دوغ رقیق شود. حالا روی حرارت قرار دهید و با قاشق، چون پیوسته آن را هم بزنید تا بجوش آید. دقت کنید این عمل هم زدن باید ادامه داشته باشد تا سمنو غلیظ شود. سپس مجدداً ۴-۵ بار سمنو را با آب سرد رقیق کرده و بپزید تا رنگ سمنو کم کم تغییر کرده و غلیظ شود. در مرحله آخر که آب اضافه می‌کنید به را نیز به سمنو اضافه کنید تا عطر، طعم و مزه خاصی به سمنو دهد. البته می‌توانید از بادام با پوست استفاده کنید، که بادام را باید در مرحله دوم رقیق کردن اضافه نمائید. پس از ۵ بار پخت، سمنو را باید با حرارت بسیار ملایم دم کرده و پس از آن سمنو را بکشید و با خلال پسته و بادام بیارائید.

خواص سمنو

سمنو از عصاره جوانه گندم تشکیل می‌شود و یکی از سین‌های سفره هفت سین است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد. این سین مغذی سفره هفت سین نمادی از قدرت و برکت محسوب می‌شود و در روز‌های پایانی سال به صورت گروهی در برخی از مناطق کشور طبخ می‌شود. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در سمنو آن را به یکی از پر خاصیت‌ترین مواد غذایی تبدیل نموده است.

منبع: شور و شیرین 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
ما تو خونه درست میکنیم اما نکته جالبش اینه که هرچقدر آرد کمتری بکار بره سمنو بهتر و مقوی تر است.ما با یک کیلو گندم و یک و نیم کیلو آرد شروع کردیم و ترکیب خوبی بدست اومد که چسبندگی بالا و طعم بمراتب بهتری نسبت به سمنوی مغازه داره.
مغازه دارا یک کیلو گندم رو بعد از عصاره گیری جوانه ها به ۴ تا ۵ کیلو آرد میزنن که جالب نیست.
آخرین اخبار