سخن روز؛

کادر درمان خسته اما پایدار؛ به کمک کادر درمان بروید

سفیدپوشان این روز‌ها با اراده و روحیه مثال زدنی، رو در روی ویروس کرونا ایستاده اند و به بیماران رسیدگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، با شیوع کرونا در کشورمان همه جا درگیر ویروسی شد که چهره به چهره و خانه به خانه مهمان ناخوانده شهروندان شد، ولی رفته رفته حساسیت‌ها کمتر و مردم به روز‌های عادی زندگی خود برگشتند، محدودیت‌های قانونی هم برداشته شد تا اقتصاد و معیشت مردم بیشتر از این آسیب نبیند، اما برخی فکر کردند برداشتن محدودیت‌ها یعنی تمام شدن کرونا و برای همین بار و بنه سفر بستند و دومین نوروز کرونایی را راهی این شهر و آن شهر شدند تا حال و هوایی عوض کنند، ولی عیدی آنان برای کادر درمان تنها افزایش روز به روز بیماران شد، بیمارانی که فکر می‌کردند به ایمنی رسیده اند و کرونا دیگر تاثیری بر آن‌ها ندارد.

کم کم ترس‌ها فرو ریخت و خیلی‌ها، دست از جانشان شستند بدون اینکه بدانند پای کرونا را به خانه و زندگی خود باز کردند. سفیدپوشان این روز‌ها با اراده و روحیه مثال زدنی، رو در روی ویروس کرونا ایستاده اند و به بیماران رسیدگی می‌کنند.

خطر مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها برای پزشکان و پرستاران، تهدید تازه‌ای نیست، اما آن‌ها این روز‌ها لباس و تجهیزات مخصوص به تن کرده و با تمام وجود سعی می‌کنند عشق و فداکاری شان را از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده، یا آن‌هایی که با ترس و نگرانی از مبتلا شدن به این ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، دریغ نکنند.

خسته، اما پرتلاش

نگاهی به روز‌های شلوغ کادر بهداشت و درمان نشان می‌دهد پرستاران در خط مقدم قرار دارند، این افراد طی روز‌های اخیر با انبوهی از تماس و مراجعه‌ها مواجه بوده و هستند چرا که بسیاری از افراد جامعه با کوچک‌ترین علائم شبیه به کرونا که همان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا است خواستار انتقال به مراکز درمانی و مراقبت هستند.


بیشتر بخوانید


جانفشانی سپیدپوشان روز‌های خاکستری کرونا، از خودگذشتگی‌های پرستاران، خواندن مجموعه‌ای از شعر‌های ناتمام است چرا که پرستاری از آن دست شغل‌هایی است که تنها با عشق می‌توان در آن ماند و ادامه داد اگر چه ورود به این رشته در دانشگاه و پرستاری خواندن مانند دیگر رشته‌های تحصیلی است و آنچنان تفاوتی ندارد، اما اشتغال به آن و پرستار ماندن تنها به واسطه عشق و علاقه به این حرفه می‌تواند ادامه پیدا کند.

کادر درمان و پرستاری این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا بیش از ظرفیت و توان خود در حال خدمات رسانی هستند و با وجود همه خستگی‌ها، می‌گویند تا آخر ایستاده‌اند.

از درد‌های نادیدنی ایام کرونا، روز‌هایی بود که در بیمارستان عرق خستگی از سرورویشان در آن لباس‌های مخصوص جاری بود و این سوتر بیرون از بیمارستان، گروهی از مردم بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی، به دل کرونا می‌زنند و اصلا عین خیالشان نیست که کادر درمان بیشتر ازیک سال است خسته شده و در روز‌هایی که بیماران امیدی به بهبودی نداشتند، سلامت را به آنان هدیه دادند.

این روز‌ها همه پزشکان و دیگر کادر درمانی خسته هستند، کاش با استفاده از ماسک، رعایت کمی فاصله از هم، خط کشیدن دور دورهمی‌ها و عمل به توصیه‌های بهداشتی، کمی از بار گران و سنگینی که به دوش دارند، کم کنیم.


مطالبه رهبر انقلاب از نیرو‌های جهادی و داوطلب؛ به کمک کادر درمان بروید

مقام معظم رهبری ۲۵ فروردین ماه در سخن نگاشت فرمودند: مردم هم بایستی همراهی کنند. آن کسانی که اهل کمک به این کار بودند که اوایل سال گذشته، در اوّل ابتلا یک عدّه‌ای وارد شدند و رفتند در بیمارستان‌ها به کمک پرستار‌ها و امثال این‌ها و در بیرون بیمارستان‌ها [کمک کردند]، باز هم کسانی که آمادگی دارند داوطلبانه به این کار کمک کنند.

ایشان در سخن نگاشت دیگر با اشاره به سختی کار مجموعه‌های درمانی در مقابله با کرونا فرمودند: این کار مجاهدت فی‌سبیل‌الله است.

مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: جا دارد که انسان از مجموعه‌های درمانی و بهداشتی سپاسگزاری کند. این ماسک را که انسان میزند، فقط همین ماسک یک مقدار زیادی انسان را دچار مشکل میکند؛ در این هوای گرم با آن لباس‌های دشوار، ساعت‌های متوالی در بیمارستان یا بیرون بیمارستان کار کنند، شما ببینید چقدر کار سختی است؛ حقیقتاً این [کار]مجاهدت فی‌سبیل‌الله است و به نظر من ثواب بسیار زیادی دارد.


ظرفیت بخش‌های کرونا در چهارمحال و بختیاری تکمیل شد

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از تکمیل ظرفیت بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ظرفیت بخش‌های غیرکرونایی به خدمت گرفته شده است.

او افزود: با تعطیل کردن بخش‌های غیرضروری و بیماران معمولی، تلاش شده تا بتوان نیاز استان را با استفاده از بخش‌های غیرکرونایی تامین کرد، اما چنانچه تعداد بیماران بستری به همین روال ادامه یابد مجبور به استفاده از نقاهتگاه خواهیم شد.

شیرانی از تامین نقاهتگاه در شهرکرد در محل سالن ورزشی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: برای تجهیز این نقاهتگاه به وسایل متعددی از جمله پتو، تحت، کپسول اکسیژن و سایر تجهیزات نیاز است که باید تلاش کرد تا با همکاری بین‌بخشی این نیازمندی‌ها را تامین کرد.

او با اشاره به مراجعه روزانه ۱۰۰ بیمار بستری به مراکز درمانی استان، تصریح کرد: از این تعداد آزمایش ۵۰ نفر مثبت می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین از مراجعه روزانه یک هزار ۸۰۰ نفر افراد مشکوک به علائم بالینی کرونا خبر داد و گفت: در حدود ۶۰۰ بیمار در مراکز درمانی استان بستری است و تنها راهکار جلوگیری از تداوم این شرایط رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

شیرانی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی در خصوص استفاده از ماسک، بسته بودن اصناف و شست‌وشوی دست‌ها در حدود ۸۰ درصد رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که همچنان چالش اصلی استان در مهار شیوع کرونا رعایت نکردن فاصله اجتماعی است که طی روز‌های اخیر میزان رعایت آن حدود ۵۰ درصد گزارش شده است.

او افزود: در چنین شرایطی که در اوج شیوع موج چهارم کرونا هستیم، برگزاری مراسم‌هایی نظیر عروسی و ختم گزارش شده است که این موضوع شرایط را از وضع موجود وخیم‌تر می‌کند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۹۸ هزار مورد نمونه‌گیری از افراد مشکوک به ویروس کرونا گرفته شده است که از این تعداد حدود ۳۵ هزار مبتلای قطعی به این ویروس شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۷۷ نفر در این استان جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

موج چهارم کرونا سبب پر شدن ظرفیت مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری شده است و مسئولان را بر آن داشته تا با ایجاد نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی خدمات‌رسانی به بیماران را بی‌وقفه ادامه دهند.


نقاهتگاه بیماران کرونایی شهرکرد نیازمند کپسول اکسیژن است

عباس قادری مدیرعامل مجمع خیرین سلامت چهارمحال و بختیاری از اعلام فراخوان برای جذب کمک‌های مردمی برای تامین کپسول اکسیژن خبر داد و گفت: برای راه‌اندازی نقاهتگاه در شهرکرد به ۴۰۰ کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری نیاز است.

او افزود: برای تامین هر کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعتبار نیاز است که می‌طلبد مردم نوع‌دوست و خیر استان در این خصوص مجموعه علوم پزشکی شهرکرد را یاری دهند.

قادری با بیان اینکه فراخوان دعوت از مردم برای تامین کپسول‌های اکسیژن از ۲ روز گذشته آغاز شده است، اظهار داشت:امید است در ادامه شاهد مشارکت چشمگیر مردم و به ویژه خیران استان باشیم.

او کمک‌های مردمی جذب شده از ابتدای شیوع کرونا تاکنون را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ جدای از کمک‌هایی است که به صورت مستقیم به دانشگاه علوم پزشکی عرضه شده است.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تدارک نقاهتگاه بیماران کرونایی در محل ورزشگاه آموزش و پرورش استان، خاطر نشان کرد: در این سالن ۱۰۰ تخت پیش‌بینی شده است که بنا بر نظر کارشناسی به ۴۰۰ کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری نیاز است که باید هر ۶ ساعت یکبار پر شود و علاوه‌بر هزینه مالی قابل توجه این کپسول‌ها باید نیروی انسانی مورد نیاز برای شارژ و جانمایی کپسول‌ها نیز تامین شود.

قادری خاطرنشان کرد: مردم خیر استان می‌توانند کمک‌های خود را به شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۱۸۸۴۰۵۸۰۴۱ به نام مجمع خیرین سلامت استان چهارمحال و بختیاری واریز کنند.


فراخوان به‌کارگیری پرستار در چهارمحال و بختیاری اعلام شد

علی‌ضامن صالحی‌فرد معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی چهار محال و بختیاری گفت: با توجه به موج چهارم ویروس کرونا برای تکمیل کادر پرستاری بخش‌های درگیر با بیماری کرونا از دارندگان مدرک دانشگاهی رشته پرستاری دعوت به همکاری می‌شود.

او افزود: علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه به آدرس www.skums.ac.ir نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

صالحی فرد تصریح کرد: در همین راستا با ۱۵۰ نفر از داوطلبان دارنده مدرک دانشگاهی رشته پرستاری که دارای گواهی پایان خدمت قانون پزشکان و پیراپزشکان یا معافیت از طرح باشند به صورت ۸۹ روزه در قالب قانون کار و فقط برای خدمت در بخش‌های بیماران کرونایی بیمارستان‌های مراکز آموزشی درمانی آیت‌الله کاشانی و هاجر (س) شهرکرد، بیمارستان‌های فارسان، لردگان، بروجن، اردل و ناغان قرارداد بسته می‌شود.

به گفته صالحی‌فرد، از این تعداد، ۳۰ نفر در مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله کاشانی، ۴۵ نفر در مرکز آموزشی درمانی هاجر (س) شهرکرد، ۲۰ نفر در بیمارستان فارسان، ۲۵ در بیمارستان لردگان، ۲۰ نفر در بیمارستان بروجن، پنج نفر در بیمارستان اردل و پنج نفر در بیمارستان ناغان به کارگیری می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: این به کارگیری هیچگونه رابطه استخدامی بین داوطلب و دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ایجاد نخواهد کرد و تمدید یا استمرار خدمت نیرو‌های به کارگیری شده از این طریق طبق نظر و به صلاحدید دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خواهد بود و هیچگونه حقی برای داوطلبان ایجاد نمی‌کند.

صالحی‌‎فرد با اشاره به روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در این استان تصریح کرد: داوطلبان ثبت‌نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند و از هرگونه مراجعه حضوری خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اینک بستری و ترخیص زودهنگام بیماران به عنوان یکی از سیاست‌ها در مدیریت موارد بستری در بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده است.

شیرانی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در شرایط بسیار سختی قرار دارد از مردم خواست؛ برای حفظ سلامتی و کاهش شیوع بیماری در خانه بمانند و فقط در موارد بسیار ضروری از خانه خارج شوند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.