مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: افزایش قیمت خودرو واقعا چاره کار خودروسازان و مشکلات آ‌ن‌ها نیست.

سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت  در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قیمت اعلامی شورای رقابت گفت: این که بازار روند نزولی دارد ربطی به قیمت کارخانه‌ای محصولات ندارد. روند نزولی قیمت‌ها در بازار به دلیل افزایش ثبات اقتصادی و انتظارات روابط بین‌الملل است. خودرو از سر هم بندی قطعات تولید می‌شود و باید قیمت قطعات بررسی شود. تورم بخشی را بانک مرکزی اعلام کرده که سال گذشته خودروسازان به چه میزان تورم تجربه کرده‌اند. شورای رقابت بر اساس این تورم اعلامی عدد را محاسبه کرده و بعد از کم کردن افزایش قیمت‌های قبلی به رقم اعلام شده، رسیده است.

او با تاکید بر این که تا به امروز تعلل شورای رقابت ضرر و زیان‌هایی را به خودروسازان تحمیل کرده است، گفت: این افزایش قیمت‌ها واقعا چاره کار خودروسازان نیست؛ اصلا فرمول  قیمت گذاری شورای رقابت و شیوه محاسبه قیمت جوابگوی مشکلات خودروسازها نیست. Ic که جزو قطعات خودرو است و همه خودرو سازان دنیا آن را از طریق واردات تامین می‌کنند از ۲ یورو به حدود ۲۵ یورو رسیده است. مس و ورق فولاد افزایش قیمت چشمگیری داشته است.


بیشتر بخوانید:


معمارباشی گفت: به جز خودرویی مثل کوئیک که با قیمت بازار متعادل شده‌اند در اغلب خودرو‌ها شرکت‌ها در حال زیان دادن هستند. امروز ایران خودرو مجبور به کاهش تیراژ تولید پژو پارس شده است ،چرا که روی هر خودرو پژو پارس حدود ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌دهد. این زیان باعث می‌شود سبد محصولات تولیدی خود را به سمت محصولات با زیان کمتر سوق دهد و ممکن این خودرو‌ها در توان خرید همه مردم نباشد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: از سال گذشته تعداد زیادی از پروژه‌های استاندارد را منوط به رفع مشکلات قیمت گذاری خودرو کرده بودیم و وعده حل این مشکل داده شده بود، اما امروز این شرکت‌ها با حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان مواجه است. آیا شورای رقابت الآن حاضر است در قبال این اختلاف و استاندارد‌های اجرایی نشده پاسخگو باشد و مسئولیت عقب افتادن پروژه‌های استاندارد سازی و توسعه محصول را بپذیرد؟

او اظهار کرد: پیشنهاد جهش تولید، افزایش تیراژ تولید و متعادل شدن قیمت‌ها طرحی بود که از طرح سازمان گسترش مطرح شد، اما امروز برای فروش محصول به قیمت تمام شده باید خواهش کنیم. تورم ۱۸ درصدی که بانک مرکزی اعلام می‌کند با آنچه که کف کارخانجات احساس می‌شود، متفاوت است. ادامه دار شدن این روند تعطیلی خودرو ساز‌ها و در نهایت آسیب جدی برای اقتصاد به همراه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
قیمت کمه داداش‌‌.بروتا 50میلیارد ‌.قیمت‌واقعی باید اندازه قیمت فضا پیما باشه .حاااااالا همه برین براخرید صففففف بکشیم یالاه.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۲۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیرو نظرات مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت ، بنظر بنده این سیستم وقتی مدیر کل صنایع وزارت خانه نمی تواند نه با بازار جهانی و نه با توجه به محدودیت های و حمایت های دولتی کاری سرو سامان دهد و روند رو به بهبود چه در طراحی و جه در ساخت داشته باشد یا باید کنار برود . اینها با این حمایت ها نمی توانند تامین نیاز داخل را فراهم کنند ، گرفتن سرمایه مردم برای مدتها ( پیش فروش خودرو ) و عدم تحویل خودرو بدون کیفیت در زمانی که خود تعهد داده اندنشان از چیست؟ این شرکت های خصوصی - دولتی که چنگ در سرمایه ملت ( از سرمایه مردم وسرمایه ملی ) نهاده اند و از منافع آن فقط خودشان سود می برند. فقط به دلیل ایجاد شغل در حال هدر رفت سرمایه دارند. چه باید کرد؟
1- آزاد کردن شرکت های خصوصی بدون کمک دولتی برای تامین خودرو مناسب برای جامعه و حمایت از آنها برای رقابت با شرکت های خصولتی 2- برآورد کردن استاندارد های روز دنیا برای ورود خودرو های با استاندارد های روز جهانی با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
والا مقصر راهنمایی و رانندگی اگه پلاک بده اذیت نکنه قطعه بخری سرهم کنی ماشین نصف قیمت پا آدم درمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
باید کیفیت ها افزایش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یدفعه از یک میلیارد تومن شروع کنید، پراید یک میلیارد تومن،پژو 206 دو میلیارد تومن، و..... بازم آنقدر جالبه که میگید ارزونه باید گرونتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید خیلی ارزانتر از حال و بدون اسم نویسی به دست مصرف کننده واقعی میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دست دلالان رو از بازار قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام تمامتون دستتون داخل یک کاسه است جهت میکیدن خون مردم فقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
فعلا دلالها بازار رو گرم کردن مشتریها یه تایر این لگنها رو هم نمیتونن بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک نگهبان ساده ایران خودرو میگفت ماهی نه میلیون حقوق میگیرم، خب عزیزم حقوق پرسنل و مدیرانتون رو مثل بقیه جاها متعادل کنید تا لازم نباشه اینهمه بدهی بالا بیارید. مشکل این بریز و بپاش هاست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۳۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
آها به اینجا که رسیدیم بانک مرکزی درست آمار اعلام نمیکنه
الان شد ربطی به دلار نداره ؟؟!!
پس اگه دلار بشه 100 تومن و یه طوری تورم بخشی ثابت بمونه شما ماشینو گرون نمیکنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا مال خودشونه الان هم میخوان هزینه انتخاباتشون رو در بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
قدیم پراید ۵ میلیون بود؛ یادش بخیر !
Switzerland
gaxelo6033
۰۹:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا بوده همین بوده . الان که دلار اومده پایین دیگه چه مرگشونه
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۰۷:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا خودرو ساز ها را موشک نقطه زن بزنید و دل یک ملت را شاد کنید
آخرین اخبار