نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

ترافیک در بهشت/ زخمِ کاری/ شورشیان علیه مشارکت ۸۵ درصدی

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از بیست روز به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌ شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

کیهان: وعده‌های بی پشتوانه و غیر کارشناسی آفت رقابت‌های انتخاباتی

روزنامه کیهان با تیتر " وعده‌های بی پشتوانه و غیر کارشناسی آفت رقابت‌های انتخاباتی " به سراغ وعده و وعید‌های نامزد‌های انتخابات رفته و نوشته که فضای رقابت سالم انتخاباتی اگرچه با دادن وعده‌های قابل تحقق و مبتنی بر واقعیات کشور و رعایت موازین اخلاقی و اسلامی ایجاد می‌شود، با قول و وعده‌های غیرعملی، مشغول ساختن اذهان به مسائل فرعی، دروغ‌بافی، تخریب و اهانت متعلق به دموکراسی‌های غربی مسموم می‌گردد و قدرت تفکر و انتخاب صحیح تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

روزنامه رسالت: دولت آینده باید همسو با بیانیه گام دوم انقلاب باشد

روزنامه رسالت هم تاکید کرده که دولت آینده باید همسو با بیانیه گام دوم انقلاب باشد. این روزنامه به سراغ یکی از نمایندگان مجلس رفته و در تشریح تیترش گفته همانطور که مجلس دوازدهم مبین بیانیه گام دوم انقلاب است، دولت آینده هم باید همسو با این بیانیه باشد.

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان "رئیسی به روایت رئیسی " به تشریح برنامه‌های حجت الاسلام والمسلمین رئیسی پرداخته است.

فرهیختگان: ترافیک در بهشت

روزنامه فرهیختگان با تیتر «ترافیک در خیابان بهشت » درباره رویکرد هریک از نهاد های جریان اصولگرا در انتخابات نوشته است.

صبح نو: سیاست‌مدار آنتی فساد

روزنامه صبح نو با تیتر « سیاست مدار آنتی فساد » درباره سوابق ضد فساد زاکانی مطلب نوشته است. این روزنامه همچنین با تیتر «مهرعلیزاده به دنبال همتی» به موضوع نامزد اصلی جریان اصلاحات و رقابت نهان مهرعلیزاده و همتی پرداخته است.

آنا: زخمِ کاری

خبرگزاری آنا هم در تیتری با عنوان « زخمِ کاری » به موضوع چالش های پیش روی رئیس جمهور آینده پرداخته و نوشته که در شرایط نامطلوب حال حاضر کشور، از دولت آینده توقع می‌رود تا با شناخت کامل مشکلات برای حل آن‌ها برنامه داشته و اقدام کند.

مشرق: شورشیان علیه مشارکت ۸۵ درصدی

خبرگزاری مشرق در تیتری با عنوان «شورشیان علیه مشارکت ۸۵ درصدی» و «روح دموکراسی» نوشته که رسانه‌های اصلاح‌طلب در هفته‌ها و روزهای اخیر صراحتا اعلام کرده‌اند که منتظر «پاس گل انتخاباتی» از وین هستند.

فارس: فتنه سفید استراتژی جدید جریان تندرو اصلاحات در انتخابات

خبرگزاری فارس در گزارشی از فتنه ای جدید خبر داد؛ فارس نوشت که برخی از احزاب تندرو جریان اصلاح‌طلب همچون حزب اتحاد ملت و سازمان عدالت و آزادی با محوریت برخی از فعالان فتنه ۸۸ به دنبال راه‌اندازی فتنه جدیدی با عنوان فتنه سفید هستند.

آنها بنا دارند با سرمایه‌گذاری بر روی ضد انقلاب و همچنین طرفداران یکی از کاندیداهای ردصلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، تعداد آرای باطله را افزایش دهند و اسم آن را هم اعتراض مدنی سفید گذاشتند.

روزنامه اطلاعات: رسانه‌ها و انتخابات

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به نقش و وظایف رسانه‌ها در انتخابات پرداخته است. در این یادداشت آمده است نقش اصلی و رسالت اساسی مطبوعات و دیگر رسانه‌ها، در دایره انتظارات مردم از آن‌ها معنا پیدا می‌کند؛ زیرا رسانه‌ها برای عامه مردم، هم نقش اطلاع‌رسانی و هم نقش نقد عملکرد‌های مسئولان را بازی می‌کنند و باز در موسم انتخابات که هر کاندیدایی می‌تواند شعار‌های آب و رنگ‌دار و وعده‌های غیر قابل تحقق بدهد، این رسانه‌ها هستند که عیار سکه این ادعا‌ها و قول‌ها را می‌سنجند و برای مردم روشنگری می‌کنند.

رئیس‌جمهوری در کشور ما تا کنون، برنامه‌های خود را توسط وزرای منتخب خویش پیاده کرده و اگر در این مورد موفقیت نداشته، هم به عملکرد وزیر او بر می‌گردد و هم به مسئولیت مشترکی که وزرای کابینه او یا عوامل اصلی دیگر در آن سهیمند. کسانی که در زمره تیم اقتصادی رئیس‌جمهوری قرار می‌گیرند نباید سهم ناتوانی خود را در حل مشکلات روزمره زندگی مردم نادیده انگارند.

نگارنده این یادداشت چندین سوال را از نامزد‌های انتخابات در حوزه اقتصادی پرسیده و نوشته است بعضی از نامزدها، طی دو سه روز اخیر، متأسفانه شعار‌های مردم‌پسند بدون پشتوانه داده‌اند و بعضی از آنان چنان وعده می‌دهند که گویا عملکرد آن‌ها در پدید آمدن وضع بغرنج اقتصادی کنونی نقشی نداشته است. این اظهارات اگر از سوی رسانه‌ها نقد نشوند باز مردم را به وضعی دچار خواهد کرد که در آینده انگشت فریب خوردگی خود را بگزند.

آرمان ملی: طوفان پزشکیان در ایام اعتراضات کتبی و شفاهی

موضوع اصلی روزنامه‌های اصلاح طلب به اعتراضات شخصیت‌های اصلاح طلب به شورای نگهبان مربوط می‌شود. آرمان ملی از نطق پزشکیان در مجلس با عنوان طوفان یاد کرد و روزنامه اعتماد هم با تیتر «اعتراض کتبی و شفاهی» با اشاره به صحبت‌های پزشکیان در مجلس، نامه آخوندی به شورای نگهبان و صحبت‌های سیدحسن خمینی و محسن غرویان به مجموعه اعتراضات اصلاح طلبان علیه شورای نگهبان اشاره کردند.

گفتنی است مسعود پزشکیان در نطق روز گذشته خود در مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان خواسته بود تا علت رد صلاحیت او را به مردم بگوید. عباس آخوندی هم نامه‌ای به شورای نگهبان زده بود تا صلاحیت او را مجددا مورد بررسی قرار دهد. سید حسن خمینی و محسن غرویان، فعالان سیاسی اصلاح طلب هم در سخنانی جداگانه انتقاداتی به شورای نگهبان وارد آوردند.

محمد، قاسمی، دهقان در انتظار شورای شهر

روزنامه آرمان ملی در گزارشی دیگر از برنامه‌های اصولگرایان برای شورای شهر نوشت و از سعید محمد، قاسمی و دهقان به عنوان گزینه‌های شهرداری و از مرتضی طلایی به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست شورای آینده شهر تهران نام برد.

آرمان ملی همچنین در مطلبی دیگر با اشاره به شکایت ستاد انتخابات کشور از انتشار زود هنگام اسامی تایید صلاحیت شده از سوی یکی از خبرگزاری ها خبر داد؛ چندی پیش، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در رادیو انتخابات گفته بود: بعد از اعلام اسامی ۷ نفر تاییدصلاحیت‌شده در انتخابات ریاست جمهوری توسط خبرگزاری فارس، از این خبرگزاری شکایت کردیم و مسئولان این خبرگزاری باید بگویند این اطلاعات را از کجا آورده‌اند.

اعتماد: حرکت به سمت افق اصلاحات

روزنامه اعتماد هم در یک گزارش دیگر عدم پاسخگویی اصلاح طلبان به درخواست‌های همتی و مهرعلیزاده برای مورد حمایت قرار گرفتن از سوی جریان اصلاحات را حرکت به سمت افق اصلاحات تلقی کرد و اینطور به آن اشاره کرد: تا اینجای کار که تقریبا هیچ یک از احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران نه به محسن مهرعلیزاده و نه به عبدالناصر همتی که شاید بتوان آنان را در مقابل ۵ کاندیدای اصولگرای حاضر، نامزد‌های غیراصولگرا نامید، روی خوش نشان نداده است.

آنان البته هر کدام به نحوی سابقه اصلاح‌طلبی دارند، اما از آنجا که در این انتخابات به طور تشکیلاتی با این جریان سیاسی در ارتباط نبوده، شاید بهتر باشد در استفاده از عنوان اصلاح‌طلب برای آنان با دقت بیشتر اقدام کند. در حال حاضر اغلب احزاب اصلاح‌طلب هم در چارچوب جبهه اصلاحات ایران و هم به طور مجزا اعلام کرده‌اند که در این انتخابات کاندیدایی ندارند؛ برخی از دیگر احزاب اصلاح‌طلب نیز در حال بررسی شرایط هستند تا به اقتضای زمین بازی، تاکتیک و راهبرد خود را تدوین و هدایت کنند؛ البته اگر این راهبرد‌های حزبی با راهبرد همگانی جبهه اصلاحات ایران و خرد جمعی اصلاح‌طلبان همسو و همراستا باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مهرعلیزاده و همتی برابر با روحانی هستند هیچ فرقی با دولت بی تدبیر و ناامید کننده ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
این مدلی خیلی نامفهوم شده
همون تصویر اولیه روزنامه بهتر بود
آخرین اخبار