نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

خوش شانس‌ترین شخصیت سیاسی این روزها/ جنگ اول و صلح آخر/ عملکرد شورای نگهبان عده‌ای از طیف‌های سیاسی را رنجانده است

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه می پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

امروز همچون روز گذشته تیتر بیشتر رسانه های اصلاح‌طلب، واکنش به اعلام احراز صلاحیت شدگان انتخابات راست جمهوری بود.

آرمان ملی: عملکرد شورای نگهبان عده‌ای از افراد و طیف‌های سیاسی را رنجانده است

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی در یادداشتی از محمد هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نوشت که روند تایید صلاحیت‌ها و عملکرد شورای نگهبان عده‌ای از افراد و طیف‌های مختلف با تفکرات سیاسی را رنجانده است. وقتی شخصیتی که از اول جوانی در شکل گیری انقلاب بوده و در تمام ادوار در مسئولیت‌های مختلف خدمت کرده و االن وی را ردصالحیت می‌کنند، طبیعی است که موجب رنجش‌ می‌شود، اما درحقیقت این رویه نظام را زیر سوال می‌برد. 

هاشمی در ادامه می نویسد که ما قبلا هم مشاهده کرده ایم که بعضا نامزدی ناشناس وارد انتخابات شده و به یک باره به تصمیم مردم حماسه خلق کرده است و با اقبال عمومی مواجه شده و انتخابات پر شور شده و نتیجه هم آن چیزی نبوده که اصطلاحا دست اندر کار و کارگزاران انتخابات می‌خواستند؛ مصداقش دوم خرداد ۷۶ است.

پاستور نشد؛ باز هم رئیس بهارستان شد

آرمان ملی در مقاله ای دیگر به بررسی انتخابات هیئت رئیسه مجلس پرداخت و نوشت شاید بتوان قالیباف را خوش شانس ترین شخصیت سیاسی این روزها دانست. هوای پاستور در سر داشت، اما با بررسی شرایط و کاندیداتوری ابراهیم رئیسی ترجیح داد در بهارستان بماند و یک روز پس از تنش های مربوط به ردصالحیت ها ، دیروز برای دومین سال به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. در جلسه علنی صبح دیروز مجلس، انتخابات هیات رئیسه در اجلاسیه دوم برگزار شد. تفاوت این انتخابات با سال گذشته و حتی ادوار پیشین مجالس این بود که به صورت الکترونیکی برگزار شد.

تاکنون روال این بوده که انتخابات به صورت ورقه ای انجام می شده که این بار به دلیل مالحظات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رای گیری به صورت الکترونیکی صورت گرفت. به رغم اینکه در جلسه سه شنبه فراکسیون انقلاب اسالمی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس درباره کاندیداهای نهایی تصمیم گیری شده بود باز هم تعدادی از نمایندگان خالف این تصمیم کاندیدا شدند.

اعتماد: جنگ اول و صلح آخر

روزنامه اصلاح طلب اعتماد هم در مقاله نوشت از قدیم گفته اند جنگ اول به از صلح آخر. شورای نگهبان این بار دقیقا به همین مثل قدیمی عمل کرد. از همان ابتدا تکلیف همه را مشخص کرد تا انتخابات ریاست جمهوری این دوره از همان صورت حداقلی رقابتی که از سال ۱۳۷۶ به این طرف داشته هم خالی شود و بازگردیم به مدل انتخاباتی سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ که رئیس جمهور از همان ابتدا معلوم بود و چند نفر) عمدتا از حامیان خودش محض خالی نبودن عریضه به صحنه‌ می‌آمدند. با این وضعیت آقای رئیسی ماند و تعدادی از افرادی که برای پوشش ایشان در مناظره با رقبا آمده بودند و دو، سه رقیب کم جان و بدون پایگاه رای جدی و طبعا نتیجه مشخص است.

شرق: پرونده ردصلاحیت‌شدگان

روزنامه اصلاح طلب شرق که هنوز نتوانسته از تصمیم شورای نگهبان بگذرد در گزارش با تیتر «پرونده ردصلاحیت‌شدگان» به بررسی سوابق مهم‌ترین نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ پرونده پرداخته و نوشته که ردصلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار کم‌سابقه است؛ زیرا از هر دو جناح سیاسی نامزد‌های متعددی ردصلاحیت شدند؛ با این تفاوت که از جبهه اصلاحات تمام نامزد‌های اصلی از رقابت بازماندند و از اصولگرایان نامزد‌های اصلی در میدان باقی ماندند.

برنا: کاندیدا‌ها درباره مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان برنامه ارائه بدهند

خبرگزاری اصلاح طلب برنا در تیتتری با عنوان کاندیدا‌ها درباره مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان برنامه ارائه بدهند به نقل از احمد صفری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نوشت که با توجه به حضور تعداد زیادی از افراد سرشناس در ثبت نام کاندیدا‌ها آن هم از گرایش‌های مختلف، انتظار می‌رود رقابت نزدیکی بین کاندیدا‌های نهایی صورت بگیرد، موضوعی که طبیعتا مشارکت بیشتر مردم را رقم خواهد زد.

ایلنا: ای‌کاش کمی به فکر حضور حداکثری مردم بودیم

خبرگزاری اصلاح طلب  ایلنا هم به سراغ پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس رفته و در تیتر این گفت و گو نوشته «مردم حضور خود در انتخابات را بی‌معنا می‌دانند؛ رد صلاحیت لاریجانی با توجه به رابطه‌اش با حاکمیت، عجیب بود/ ای‌کاش کمی به فکر حضور حداکثری مردم بودیم

پروانه سلحشوری در مصاحبه با برنا هم گفته که ظاهراً مردم این گونه فکر می‌کنند که هرکسی رئیس جمهور شود، برای ما تفاوتی ندارد و همه روسای جمهور باید یک سری دستورات خاص را اجرا کنند؛ بنابراین حضور ما بی‌معناست. زمانی که احساس بی‌معنایی در بین مردم شکل می‌گیرد، از حضور در انتخابات کناره می‌گیرند و این کناره‌گیری کم کم منجر به اتفاقات اجتماعی خواهد شد که کم و بیش نیز در جامعه شاهد آن هستیم.

با توهم نمی‌توان کشور را اداره کرد

این خبرگزاری همچنین تیتر زده که با توهم نمی‌توان کشور را اداره کرد؛ جلیلی و رضایی، ارزشی و منصف باشند به نفع رئیسی کنار می‌روند.

احمد کریمی اصفهانی کنشگر سیاسی اصولگرا در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری گفته که مهم این است که ما بتوانیم حضور پررنگ خودمان را در انتخابات داشته باشیم و مردم به این دقت کنند که نظام ما به اندازه کافی دشمن دارد و هرچه حضور آن‌ها کم تر باشد و کم تر در انتخابات مشارکت کنند، به همان نسبت دشمن جسورتر و بی‌حیاتر می‌شود؛ لذا باید حضور در انتخابات را به عنوان یک حرکت ملی ببینیم.

کیهان: اصلاح‌طلبان شاید روی همتی اجماع کنند

اما امروز پنجشنبه در زمین اصولگرایان چه خبر بود؟ امروز روزنامه اصولگرای کیهان در گزارشی با تیتر «اقتصاد، دغدغه اصلی نامزد‌های ریاست جمهوری از حضور در بازار تهران تا وعده رشد بورس» نوشت که بی‌تردید اقتصاد، اصلی‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی است. ناکارآمدی و بی‌عملی دولت تدبیر و امید طی ۸ سال گذشته که منجر به تورم‌های چند صددرصدی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و همچنین بروز و ظهور گرانی‌های سرسام‌آور کالا‌های اساسی شده است، در شرایط کنونی اقتصاد را در صدر مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین پرضریب‌ترین مؤلفه تاثیرگذار در جذب آرای عمومی قرار داده است.

این روزنامه همچنین تیتر زد که «اصلاح‌طلبان شاید روی همتی اجماع کنند» در این روزنامه به نقل از علی صوفی فعال اصلاح طلب گفته شده است که دو نفر از اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند و چه‌بسا کاندیدای حزب کارگزاران، آقای همتی باشد.

رسالت: هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری بالاتر باشد پشتوانه رئیس‌جمهور بیشتر است

روزنامه اصولگرای رسالت هم به موضوع اقتصاد پرداخت و نوشت که «ارائه برنامه‌های اقتصادی نامزدها، در میزان مشارکت تأثیر دارد»؛ این روزنامه در ادامه به نقل از حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که قطعا دلسوزان کشور به خوبی از اهمیت حضور حدا کثری در انتخابات آ گاهی دارند. هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری بالاتر باشد، رئیس جمهور منتخب به پشتوانه آن مشارکت می‌تواند در داخل کشور و در عرصه بین المللی اقدامات بهتر و مؤثرتری انجام دهد که و یکی از راه‌های افزایش مشارکت قانع شدن مردم از عملکرد مناسب اقتصادی داوطلب ریاست جمهوری است.

فارس: سیاست‌ورزی مؤمنانه

خبرگزاری اصولگرای فارس، اما تصمیم شورای نگهبان را برای همه اصل دانست و با تیتر «سیاست‌ورزی مؤمنانه» در یادداشتی به قلم محمد کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نوشت که سیاست‌ورزی مؤمنانه و عقلانی حکم می‌کند رجال سیاسی و مذهبی ما جریان‌های سیاسی از «خراطی و ریخته‌گری نظام» و نظامات قانونی و نهاد‌های قانونی نظام و متهم کردن آن‌ها دست بردارند و مقداری به ریخت خود نگاه کنند ببینند در قد و قواره کارگزار نظام اسلامی مطابق قانون اساسی هستند؟

این خبرگزاری همچنین در یک گزارش دیگر با تیتر «حمایت جمعی از خانواده‌های معظم شهدا از تصمیم شورای نگهبان» نوشت که جمعی از وابستگان و اعضای خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و امنیت با امضای بیانیه‌ای از «تصمیم شجاعانه و انقلابی شورای نگهبان» حمایت کردند.

شورای نگهبان پاسدار قانون

 فارس همچنین در یادداشتی از حجّت‌الاسلام علی شیرزای نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تایید تصمیم شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نوشت: درود بر امام خمینی که با تشکیل شورای نگهبان بنای پاسداری از قانون را در کشور محکم کرد. افرادی دیندار را در شورا عضو گذاشت که با نام فقها به چیزی جز رضایت خدا نیاندیشند و مصلحت را فدای حقیقت نکنند.

شورایی که نه به پاسدار بودن کاندیدا توجه کند و نه معاون اولی و نه به مسوولیت های قبلی فرد، نه به برادر عضو شورا بودن و نه به خط و خطوط و نه به خوشایند این و آن، تنها به تکلیف عمل کند.

تسنیم: شورای نگهبان بدون مصلحت‌سنجی به مرّ قانون عمل کرد

خبرگزاری اصولگرای تسنیم هم در مطلبی نوشت که «شورای نگهبان بدون مصلحت‌سنجی به مرّ قانون عمل کرد». این خبرگزاری در مصاحبه‌ای به نقل از احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس نوشت: هر چند برخی از نتایج شاید برای عده‌ای غیر منتظره بود، اما عمل شجاعانه شورای نگهبان به مرّ قانون و اقدام قاطعانه شورا عدم مصلحت‌سنجی و عدم توجه به جایگاه‌ها و جناح‌های سیاسی نشان داد که شورای نگهبان مثل همیشه با تکلیف قانونی خودش و با عمل به این تکلیف یک نگهبان امنی برای نظام اسلامی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۶:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
عجب
آخرین اخبار