نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

خسته‌نباشید؛ واقعا!/ غافلگیری بزرگ/ بدرود اصلاحات؟/ حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد/ مشارکت در انتخابات چگونه حداکثری می‌شود؟/ نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه می پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

امروز تیتر بیشتر رسانه های اصلاح‌طلب، واکنش به اعلام احراز صلاحیت شدگان انتخابات راست جمهوری بود.

آرمان ملی: خسته نباشید؛ واقعا!

بخش اصلی روزنامه‌های وابسته به جریان اصلاحات به انتقاد به عملکرد شورای نگهبان مربوط بود؛ روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی در تیتر اصلی صفحه نخست امروز خود با اعتراض نسبت به وضعیت احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به شورای نگهبان گفت: خسته نباشید؛ واقعا!

آچمز اصلاحات از رد صلاحیت‌ها

این روزنامه در ادامه گزارش خود، محسن مهرعلیزاده را گزینه‌ای عنوان کرد که کم تر اقبالی از سوی جریان اصلاحات نسبت به او وجود دارد؛ آرمان ملی نوشت: اگرچه اکنون نامزد‌های اصلاح‌طلب جز محسن مهر‌علیزاده که کم تر کسی به او فکر می‌کند همگی رد شده‌اند و اساسا این موضوع جریان چپ را آچمز کرده است.

آفتاب یزد: رقابت رئیسی و مهرعلیزاده

روزنامه آفتاب یزد هم در تیتر اصلی خود، رقابت انتخاباتی امسال را میان رئیسی و مهرعلیزاده عنوان کرد و نوشت: از مجموع ۷ نفر تائیدصلاحیت شده دو نفر از آن‌ها از جمله محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی گرایش اصلاح‌طلبی و باقی گرایش اصولگرایی دارند. سوال اساسی این است که از میان این دو نفر (همتی و مهر علیزاده) کدام‌یک می‌توانند نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده تا مقابل کاندیدای اصلی جناح راست یعنی رئیسی قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود رقابت اصلی میان مهرعلیزاده و ابراهیم رئیسی شکل بگیرد. گفتنی است؛ محسن مهرعلیزاده سال ۸۴ به عنوان کاندیدای مستقل وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد و توانست رای اول استان‌های آذری زبان را از آن خود کند.

ابتکار: غافلگیری بزرگ

روزنامه ابتکار هم در صفحه نخست خود از احراز صلاحیت نامزد‌ها به عنوان غافلگیری بزرگ یاد کرد.

اعتماد: رئیسی، کاندیدای بی رقیب

روزنامه اعتماد هم با انتقاد نسبت به احراز صلاحیت نامزدها، رئیسی را کاندیدای بی رقیب خواند و به دخالت بیش از حد دستگاه‌های امنیتی به وسیله گزارش‌های خلاف واقع در فرایند احراز صلاحیت‌ها اعتراض کرد.

شرق: بدرود اصلاحات؟

روزنامه شرق هم نتیجه بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی را خداحافظی جریان اصلاحات با دنیای سیاست تلقی کرد و با نام بردن اسامی احراز صلاحیت شده ها، نوشت: شورای نگهبان این هفت نفر را تایید صلاحیت کرد؛ نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات، از حذف اصلاح طلبان از عرصه سیاسی حکایت دارد.

حالا به سراغ روزنامه های مستقل کشور برویم تا ببینیم فضای سیاسی در روزنامه های مستقل چگونه است.

اطلاعات: پیروی از بانوی صحرانشین!

عنوان سرمقاله روزنامه اطلاعات است که در آن به ماجرای یک زن صحرانشین در دوران خلافت عمر خطاب پرداخته است که از خلیفه دوم می‌پرسد شما که بر امور ما آگاه نیستی، چرا متصدی سیاست و مدیریت ما می‌شوی؟

سید مصطفی محقق داماد نگارنده این سرمقاله این ماجرا را یکی از نکات درخشان تمدن اسلامی و آزادی بیان را در سخت‌ترین شرایط سیاسی می‌داند. نگارنده معتقد است هر یک از شهروندان این حق را دارد از کسانی که می‌خواهند سمتی را بگیرند بپرسند به ابعاد تکالیف و وظایف آن آگاهی داری؟

نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات در پایان پیشنهاد می‌دهد که باید از آن بانوی صحرانشین پیروی کرد و باید سوابق شغلی، تحصیلاتی و اجتماعی نامزد‌ها مطالعه شود تا شاهد شایسته سالاری و مدیریت علمی و نجات کشور از بحران‌ها باشیم.

جمهوری اسلامی: حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه نوشته است که حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد. متولی شورای نگهبان اعضای آن هستند و باید به عملکرد خود به آن اعتبار ببخشند.

مسیح مهاجری نوشته که عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان را قابل دفاع نمی‌دانم. روش شورای نگهبان در بررسی و اعلام صلاحیت‌ها نه تنها کمکی به مشارکت مردم در انتخابات نمی‌کند، بلکه عامل مهمی برای کاهش مشارکت است.

این فراز از بیانات رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، باید چراغ راه شورای نگهبان در بررسی و اعلام صلاحیت‌ها باشد که دشمنان ملت ایران می‌دانند که وقتی اعتماد وجود نداشت، مشارکت ضعیف خواهد شد. وقتی مشارکت و حضور در صحنه ضعیف شد، مشروعیت نظام دچار تزلزل خواهد شد. آن‌ها این را می‌خواهند. هدف دشمن اینست. می‌خواهند اعتماد را بگیرند تا مشروعیت را از جمهوری اسلامی بگیرند... این، آن چیزی است که با هیچ خسارت دیگری قابل مقایسه نیست.

بدون مجامله به اعضای شورای نگهبان می‌گوئیم شما در انتخابات مجلس یازدهم به این سخن رهبری عمل نکردید و نتیجه عملکرد شما این مجلس اقلیتی شد و حالا به جای آنکه نتیجه نامطلوب آن عملکرد برای شما پندآموز باشد، بار دیگر همان روش را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تکرار کرده‌اید و مسئولیت عدم استقبال مردم از این انتخابات نیز برعهده شما خواهد بود.

نگارنده این سرمقاله نوشته که خروجی بررسی‌ها شورای نگهبان به طوری است که حتی فرد مورد تایید شورا درباره نتیجه صلاحیت شدگان ابراز نارضایتی کرده است. شورای نگهبان کاری کرده است که این انتخابات نه رقابتی است و نه مشارکتی. لطفاً ملت را به حساب بیاورید و با تجدیدنظر اساسی در عملکرد خود، کاری کنید که انتخابات ۱۴۰۰ رقابتی و مشارکتی شود و دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با مشاهده پشتوانه مردمی این انقلاب و نظام ناامید شوند.

همشهری: رد صلاحیت‌ها به مشارکت انتخاباتی مردم

سیدرضا اکرمی در مقاله در روزنامه همشهری نوشته است انتخابات مجلس یازدهم آخرین انتخابات برگزار شده در ایران حدود ۴۲ درصد از واجدین شرایط را به پای صندوق‌های رای کشاند که کمترین میزان مشارکت در چهار دهه پس از انقلاب بوده است.

فهرست ۷ نفره نامزد‌های نهایی انتخابات حکایت این دارد که شورای نگهبان در روش خود تغییری نداده است و تحدید نامزد‌های ریاست جمهوری دستور کار اصلی آنان بوده است.

وی نوشته مشارکت مردم در انتخابات سنگ بنای اعتماد مردم به نظام بوده است. عقب نشینی طیف‌های گسترده از انتخابات برای هیچ کدام از نهاد‌های حاکمیتی مزیتی نخواهد داشت. آینده نشان می‌دهد که چه مقدار مردم نسبت به فضای انتخاباتی ایجاد شده اقناع شده اند.

جام جم: مشارکت در انتخابات چگونه حداکثری می‌شود؟ 

روزنامه جام جم در مطلبی نوشت که حـــضـــور مــــــردم در پـــای گروه سیاسی صندوق‌های رای را می‌توان به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در نظام‌های سیاسی عــنــوان کـــرد ز یــــرا فی نفسه می‌تواند به ارتقای جایگاه کشور در نظام بین الملل بینجامد کـمـا ایـن کـه کـاهـش مـشـارکـت مـــردم در انتخابات نیز زمینه مناسبی برای توانمندی اردوگاه دشــمــن، تـشـدیـد فــشــارهــا و بــه نـتـیـجـه رسـیـدن تهدیدات است.

بررسی آمار‌های انتخاباتی اعم از پارلمانی و ریاست جمهوری در عرصه بین المللی حاکی از این است که مشارکت عمومی در ایران از معدل و رده خوبی به نسبت بسیاری از کشور‌های منطقه و غربی بـرخـوردار اسـت. در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقالب اسالمی، ایـران بار‌ها انتخابات در ادوار مختلف و با محوریت مجلس، ریاست جمهوری، شورا‌های شهر و روستا و خبرگان را تجربه کرده است. در همه این ادوار مشارکت مردم عمدتا بالای ۵۰ و فرد یا افراد برگزیده حائز اکثریت آرا بود.

رصـد اخبار انتخاباتی بیانگر ایـن موضو ع است کـه مــردم چـنـان کـه بـایـد و شـایـد هـنـوز در فضای انتخاباتی قــرار نگرفتند و از سـوی دیـگـر تجربه مشارکت زیر ۵۰ درصد انتخابات ۱۴۰۰ باعث بروز این نگرانی است که شاید این بار هم مثل انتخابات مجلس یازدهم مـردم مثل ادوار پیشین حضور گسترده تری پای صندوق‌های رای نداشته باشند.

رسالت: مسافران‌پاستور

نوبتی هم که باشد نوبت رسانه های اصولگرای کشورمان است تا حرفی که در مورد افراد احراز صلاحیت شده را زدند منعکس کنیم. روزنامه اصولگرای رسالت در مطلبی نوشت: اسامی نهایی نامزد‌ها از میان ۵۹۲ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری که اقدام به ثبت نام کرده بودند حدود ۴۰ نفر داوطلب طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده بودند. پرونده همه داوطلبان با پایان وقت قانونی ثبت نام‌ها در ستاد انتخابات کشور، به شورای نگهبان فرستاده شد و روند بررسی احراز صالحیت داوطلبان از ۲۶ اردیبهشت در این شورا آغاز شد که بر این اساس صلاحیت سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا، علیرضا زا کانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس، محسن مهرعلیزاده استاندار پیشین استان‌های خراسان و اصفهان و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان نامزد‌های نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری احراز شد.

پس از اعلام نامزد‌ها گرو ه‌ها و افراد زیادی به شورای نگهبان حمله کردند که در پاسخ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورا گفت:به طور طبیعی ملاک و معیار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی است، اینگونه مسائل در طول رسیدگی‌ها به طور خودکار انجام می‌شود، یعنی ضرورتی نداردشورای نگهبان نسبت به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بخواهد تصمیم گیری کند، چون از جهت قانونی نیز معیاری ندارد و ممکن است یک دوره‌ای از یک جناح افراد بیشتر باشند در دوره دیگر از جناح دیگری؛ کدخدایی درباره هدم احراز صلاحیت برخی هم گفت:چون احراز شرایط است، فقط می‌توانیم بگوییم آقای فالن یا فالنی این شرایط را واجد نبودند و چیز بیشتری نمی‌توانیم بگوییم.

جوان: مشارکت حداقلی دشمن را به تشدید فشار‌ها ترغیب می‌کند

غرب همواره نســبت بــه کیفیــت برگزاری انتخابات ریاســت جمهوری و فــرد منتخب مردم توجه خاص داشته است چراکه کیفیت برگزاری انتخابات و روحیات و ویژگی‌های فرد منتخب مردم می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در عرصــه سیاســت خارجه و بــه ویژه در رویارویی با غرب ایجاد کند، همانطور که طی هشت سال به رغم آنکه غرب سطح دشمنی خود را با ایران حفــظ کرد، طــرف ایرانی از دریچه‌ای جدید با غربی‌ها روبه رو شد.

فارس: باید نسبت به قانون و نهاد‌های قانونی تمکین داشته باشیم

خبرگزاری اصولگرای فارس هم از قول محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نوشت: ما باید نسبت به قانون و نهاد‌های قانونی تمکین داشته باشیم، نه اینکه قانون را تا زمانی قبول کنیم و تا جایی تسلیم نهاد‌های قانونی باشیم که به نفعمان است و زمانی که به نفعمان نیست تبعیت نکنیم.

کسانی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره ثبت‌نام کرده بودند که در هشت سال گذاشته خسارات سنگینی را به مردم وارد و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بودند و در مورد این افراد اجازه مجدد برای فعالیت با آن‌ها خطا بود.

کیهان: کوتاه درباره احراز صلاحیت‌ها 

دیــروز نتیجه نهایی بررســی صلاحیت نامزد‌های ریاست جمهوری از سوی شــورای نگهبان به وزارت کشور اعالم شــد و آقایان، سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، ســیدابراهیم رئیســی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان نامزد‌هایی که صالحیت آن‌ها برای تصدی پســت ریاست جمهوری احراز شده اســت، معرفی شدند؛ و اما، اعلام نتیجه نهایی بررسی‌های شورای نگهبان به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر، با واکنش‌های مثبت و منفی قابل مالحظه و تقریبا بسیاری رو به رو شد.

مصلحت اندیشی یک مقوله کیفی است و مادام که به کمیت و یک گزاره کمی تبدیل نشده اســت قابل اندازه گیری نخواهد بود و می‌تواند زمینه و مقدمه‌ای برای فشل شــدن امور مربوط به احراز صالحیت نامزد‌ها باشد.

فراهم آوردن زمینه مشارکت حداکثری بیش و پیش از همه بر عهده مسئولان و به ویژه مسئولان اجرایی کشور و عملکرد مثبت و یا منفی آنهاست. به عنوان مثال کسانی که با کم کاری و بی تدبیری خود، مردم را به صف مرغ می‌فرستند، به صف رای لطمه می‌زنند! این سکه، اما روی دیگری هم دارد.

بخوانید! نامزد‌های مطرح برای ریاست جمهوری از کره مریخ که نیامده اند! آن‌ها در مســئولیت‌های قبلی خود عملکردی داشــته اند که برای مردم نیز شناخته شده است و از میزان دلبستگی و یا بی خیالی و بی تعهدی آنان در قبال مشکلات باخبرنــد. بنابر این اگر در میان نامزد‌ها افرادی را ببینند که نشانه‌ها و سوابق مثبتی از دلسوزی و پاکدستی و پاکباختگی آن‌ها در ذهن دارند، با میل و رغبت بیشــتری پای صندوق‌ها خواهند آمد.

تسنیم: صلاحیت هیچ داوطلبی با کم‌تر از ۷ رأی مثبت مورد تایید قرار نمی‌گیرد

خبرگزاری تسنیم هم امروز در یادداشتی که از سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان منتشر کرد به شرایط احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. ره‌پیک با دفاع از تصمیم شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان نوشته بود که تصمیم گیری در شورای نگهبان چه در مورد مصوبات مجلس و چه در بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات براساس معیار رأی اکثریت مطلق شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر به طور مثال در مورد تایید صلاحیت هر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری لازم است اعضای شورا با حداقل ۷ رأی صلاحیت داوطلب را تایید نمایند؛ بنابراین صلاحیت هیچ داوطلبی با کم‌تر از ۷ رأی مثبت مورد تایید قرار نمی‌گیرد. این قاعده در تمام ادوار در مورد رأی گیری وجود داشته و حتی یک مورد استثنائی نیز برای آن یافت نمی‌شود.

ره پیک در یادداشت خود می نویسد که شورای نگهبان و اعضای آن همچون سایر نهاد‌ها و اشخاص مصون از اشتباه و نقص نیست، اما به ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه جانبه براساس ضوابط قانونی و شرعی بکار گرفت تا وظیفه خود در این امر خطیر را در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.

مهر: نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است

خبرگزاری مهر هم دیگر رسانه ای بود که از غافله اظهار نظر در مورد تصمیم شورای نگهبان عقب نماند؛ مهر به نقل از مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی نوشت: نظر شورای نگهبان در خصوص احراز یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات طبق قانون اساسی فصل‌الخطاب است. شورای نگهبان همواره در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مسیر قانونی را طی می‌کند و کسانی که در عرصه انتخابات وارد می‌شوند، باید به خروجی این فرآیند هم تمکین کنند، حتی اگر صلاحیتشان تأیید نشود.

در حال تکمیل...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عطا
۲۰:۱۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
اصلا این صحبت ها برای ملت پذیرفتنی نیست .بله اصلاحات از نظر ما دیگر نبودنش به نفع جامعه است چون همه اش خیانت است و متوسل به غرب باج دادن بدون حصول نتیجه و فایده ای که برای ما داشته باشد.دوانشان به سر آمده و این بویژه شیخ حسن و دوستانشان باعث و بانی نابودیشان شده .شورای نگهبان از این حیث کار شایسته ای کرده ولی نسبت به بعضی از کاندیداها اجحاف و بی توجهی به اقبال و نظر ملت کرده است در انتخابات رأی حداکثری هم فصل الخطاب است اما ناراضی نگه داشتن منتهی به مرگ جناح سوار بر گرده مردم است
آخرین اخبار