تلاش وزارت ورزش برای هویت بخشیدن به کار مشاوران فعال در حوزه ازدواج

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش گفت: طی دو سال و نیم گذشته تلاش کرده ایم، هویت مشاوران فعال در حوزه ازدواج و خانواده را به آن ها برگردانیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست صمیمی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده استان کرمان که با حضور نژاد زمانی سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان استان کرمان در محل هتل پارس کرمان برگزار شد، گفت: مطرح کردن برخی مسائل در مکاتبات اداری و جلسات رسمی جای طرحش نیست، اما نشست‌های صمیمی فرصتی را فراهم می‌کند تا ما طبق موضوعاتی که شما یا مراجعانتان با آن مواجه هستید یا نیاز‌های آموزشی و هر مسئله که به هر حال بتواند جایگاه این صنف را ارتقا دهد، آشنایی پیدا کنیم.

او افزود: نظرات گوناگون است؛ اما اگر به دیده انصاف نگاه کنیم، طی دو سال و نیم گذشته ما تلاش کرده ایم تا هویت صنف مشاوران به ویژه مشاوران فعال در حوزه ازدواج و خانواده را به آن‌ها برگردانیم.

کریمی تصریح کرد: مشاورینی که تحت عنوان مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند و زمانی که مراجعه می‌کنند به بقیه دستگاه ها، یا تابلویشان را نصب می‌کنند، همین عنوان یک عنوان هویت آفرین است، برای اینکه مردم اعتماد کنند، اسمش را بار‌ها از رسانه‌های گوناگون، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی شنیده اند که این اتفاق تا قبلاً نیفتاده بود و نمی‌دانستند که وزارت ورزش و جوانان هم، مرکز مشاوره دارد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش وجوانان  به بحث آموزش‌ها و دوره‌های دانش افزایی اشاره کرد و افزود: کسب کردن رضایت شمار زیادی از مشاوران از سراسر کشور، با سلایق گوناگون کار بسیار سختی بود.

کریمی تصریح کرد: با اولویت بندی مهارت‌ها و سرفصل‌های موضوعی که مد نظر کارشناسان و مشاوران است، سعی به استفاده از ظرفیت‌های خود شما در قالب دوره‌هایی که در شیراز، گیلان، لرستان، سیستان وبلوچستان، کهکیلوئیه و بویراحمد، مشهد و چهار محال بختیاری برگزار شد، کردیم.

او بیان کرد: تمامی سرفصل‌ها و اساتیدی که در این دوره‌های هم افزایی با ما همکاری داشتند با پیشنهاد شما بوده است و از طرح و ایده‌های دیگر شما هم همچنان استقبال می‌شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: یکی دیگر از رویکرد‌هایی که ما دنبال کردیم، معرفی و نشان دادن جایگاه علمی اساتیدی بود که در استان‌ها فعالیت داشته وگمنام بوده اند؛ در حالی که درجه علمی، تالیفات، کتب و مقالات آن‌ها در بسیاری از مجلات علمی وپژوهشی ملی و بین المللی به چاپ رسیده و گرید دارند؛ ولی، چون فعالیتشون محدود به استان و دانشگاه بود، در کنار سایر اساتید ملی دیده نشده بودند؛ ولی ما با نگاهی بومی منطقه ای، اساتید استانی را سعی کردیم در جایگاه واقعی خودشان در سطح ملی معرفی کنیم.

او افزود: به جرات می‌توان گفت، به دنبال برگزاری این دوره ها، ظرفیت بسیار خوبی را هم پیدا کردیم؛ چرا که از ابتدای امر، برای خود ما هم اعتماد کردن و سپردن یک دوره ملی کار ساده‌ای نبود؛ اما بعد از اولین دوره، بازتاب‌های خوبی که گرفتیم، دیدیم که ما استعداد‌ها وچهره‌های خوب علمی داریم که واقعا عنوان دانشمند شایسته آن‌ها بود و ما آن‌ها را نمی‌شناختیم، اما دوره‌های ما باعث شد که آن‌ها معرفی شوند.

کریمی تصریح کرد: نکته بعدی این است که اساتید ملی ما هم پذیرفتند که نامشان در کنار اساتید استانی در یک پوستر و برنامه قرار گیرد و تمایزی حتی در زمینه ساعت درسی و گواهی که داریم در دوره هایمان می‌دهیم، بین استاد ملی و استانی قائل نشدیم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه از این کار نتیجه خیلی خوبی گرفتیم، گفت: تجارب زیسته را به دوره‌های آموزشی گنجاندیم؛ چرا که معتقدیم مرکزداری صرفاً دانش روانشناسی و مشاوره داشتن نیست.

او افزود: در همین ایام کرونا مراکز زیادی داشتیم که نتوانستند شرایط را مدیریت کنند و از مشاوره تلفنی و آنلاین استفاده کنند و واقعا به مشکلات مالی شدیدی مواجه شدند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش وجوانان تصریح کرد: مراکزی هم داشتیم که با استفاده از همین فرصت پیش آمده که در ابتدا تهدید تلقی می‌شد، توانستند مرکزشان را به رونق برسانند؛ چون بهر حال شرایط زیست کرونایی خیلی از موضاعت را در خانواده‌ها ایجاد کرد.

او با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز مشاوره‌ای ما مدعی هستند که مراجعه کنندگانشان افزایش داشته است، بیان کرد: تنش‌هایی که در خانواده بین فرزندان و والدین وجود داشت یا والدین با هم داشتند یا افرادی که به هر دلیلی دچار اختلال اقتصادی شدند، همینه این‌ها در کنار هم نیاز به خدمت مشاوره‌ای را دوچندان کرد.

کریمی گفت: مراکز ما انصافا توانستند خدماتشان را به روز کنند و ما هم کمکشان کردیم، با برگزاری دوره‌های آموزش تلفنی و آنلاین که مراکز ما از این فرصت استفاده کردند و ما هم مراکز را به عنوان بنگاه اقتصادی خسارت دیده از کرونا، معرفی کردیم تا از تسهیلات این بخش استفاده کنند.

او با بیان اینکه بحث مشاوره رایگان را کاملا در بستر مرکز مشاوره برده ایم، افزود: به میزانی که شما با اداره کل، در برگزاری کارگاه‌ها مشارکت داشته باشید به همان میزان ارجاع مشاوره رایگان و خدمات حمایتی از شما صورت می‌گیرد، به مراکز سرکشی و به تبلیغات شما کمک می‌کنند و حامی طرح‌های شما خواهند بود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، تصریح کرد: هنوز هم دیر نیست و می‌توانید طرح پژوهشی و یا مطالعات موردی که بر روی مراجعه کننده گانتان انجام می‌دهید را ارائه کنید که ما استقبال می‌کنیم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش وجوانان گفت: در نشست‌ها با روانشناسان به نتیجه رسیده ایم که هنوز با وجود همه تبلیغات و تلاش گروهی، فرهنگ مشاوره در جامعه ما نهادینه نشده است و افراد می‌خواهند با هویت‌های ناشناس مراجعه کنند، خیلی سخت اعتماد می‌کنند و چندین بار طی جلسات مشاوره ای، اطمینان خاطر می‌طلبند که موضوعی که بیان می‌کنند بین خودشان بماند.

کریمی با بیان اینکه وقتی این جامعه محلی کوچکتر می‌شود، احساس می‌شود، نگرانی‌ها بیشتر است، افزود: این موضوع یعنی اینکه در شهر‌های کوچک افراد خیلی سخت‌تر به مراکز مشاوره مراجعه و اعتماد می‌کنند، برای همین در خصوص این موضوع پیشنهاد دهید که ما چکار کنیم و چگونه باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

او تصریح کرد: در تلویزیون، خیلی از مباحث خانوادگی را مطرح می‌کنند و مشاوران در این زمینه دعوت می‌شوند و ما در حوزه تولید محتوا، برای بحث فرهنگ سازی مشاوره، تولیدات زیادی از جمله اینفوگراف، موشن، انیمیشن و ... داشته ایم که نشان دهد مراجعه به هنگام، به خانواده خیلی کمک می‌کند، اما هنوز کافی نیست.

کریمی با بیان اینکه همچنان شنیده می‌شود که خانمی همسرش را به احبار به مشاوره آورده و یا برعکس، افزود: همچنین عبارتی که خیلی زیاد شنیده می‌شود این است، من که مشکلی ندارم، اما در کنارش افراد با دانشی را نیز داریم که صرفا برای مشاوره و کمک گرفتن به موقع، قبل از اینکه دچار چالش شوند یا قبل از اینکه انتخاب قطعی شان را برای ازدواج داشته باشند و سایر موارد دیگر، به مشاور مراجعه می‌کنند که البته تعدادشان کم است.

او با تأکید بر اینکه نکات شما می‌تواند به ما در برنامه ریزی و سیایت گذاری کمک کند، از مشاوران خواست: مشخص کنند، عمده مطالبات مراجعه کنندگان حول چه محور‌هایی است و در بحث‌های مهارتی و دوره‌های دانش افزایی باید چه آموزش‌های دیگری گنجاده شود.

کریمی تصریح کرد: البته اداره مرکز به لحاظ اقتصادی، تبلیغات در فضای مجازی و مشاوره تلفنی و آنلاین را جزو سرفصل‌های آتی خواهیم داشت و اگر غیر از این پیشنهادی دارید ارائه کنید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار