معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نداشتن ارزشیابی مستمر موجب کاهش رتبه‌ دانشگاه‌ها می‌شود

خاکی صدیق گفت: برخی استادان بیشتر نمره را به امتحان پایان ترم اختصاص داده‌اند که این روش موجب کاهش رتبه، در سطح‌بندی دانشگاه‌ها می‌شود.

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زیرساخت دانشگاه‌ها برای امتحانات مجازی اظهار کرد: ترجیح اصلی ما این بود که امتحانات پایان ترم سال جاری به صورت حضوری برگزار شوند.

او افزود: با وجود بروز موج کرونا طی ۲ الی ۳ ماه گذشته حضوری شدن امتحانات پایان ترم محقق نشد و ما مجبور شدیم ترم جاری را با آزمون‌های الکترونیکی پایان دهیم.

خاکی صدیق تصریح کرد: برای اینکه آسیب آموزش‌های مجازی را به حداقل برسانیم از اردیبهشت ۹۹ با نظر صاحبنظران و افراد خبره این حوزه برخی مباحث را تدوین کرده و آن‌ها را به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که در آن مباحث کلی برای انجام ارزیابی و آزمون‌های الکترونیکی از دانشجویان ذکر شده بود.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: وقتی که آموزش‌ها و ارزشیابی را به صورت الکترونیکی ادامه می‌دهیم، دیگر نمی‌توانیم برای برگزاری امتحانات از شیوه سنتی استفاده کنیم، آزمون سنتی به این معناست که بارم اصلی نمره به امتحان حضوری تعلق گیرد.

خاکی صدیق با بیان اینکه ارزیابی‌ها در شیوه الکترونیکی باید مستمر صورت گیرند، تاکید کرد: از همان روز اولی که دانشجویان وارد دوره مجازی می‌شوند باید به صورت مستمر فعالیت داشته باشند، یعنی کار‌های عملی انجام دهند، برای شرکت در امتحانات پایان ترم حاضر شوند یا به صورت چهره به چهره در فضای مجازی به سوال و جواب بپردازند که این موارد در دستورالعمل وزارت علوم به دانشگاه‌ها ذکر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مطابق ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌های وزارت علوم از دانشگاه ها، خیلی از همکاران این موضوع را رعایت کرده اند، یعنی ارزشیابی‌های خود را منوط به امتحانات پایان ترم نکرده اند، بلکه با سبک‌های متفاوت و فنون گوناگون در طول ترم به ارزشیابی دانشجویان پرداخته اند.

خاکی صدیق بیان کرد: مطابق گزارش‌های به دست آمده، برخی استادان در طول ترم از طریق صفحات مجازی با شاگردان خود مصاحبه داشته‌اند و از راه‌های گوناگون به ارزیابی آن‌ها اقدام کرده اند و در پایان ترم هم با بارم کم به امتحان پرداخته اند که این روش نسبتا مطمئن است، اما در مقابل برخی استادان به روش سنتی عمل کرده اند و بیشتر نمره را به امتحان پایان ترم اختصاص داده اند که این روش درست و عادلانه نیست؛ بنابراین این موارد در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تاثیرگذار خواهد بود و دانشگاه‌هایی که این موضوع را رعایت نکرده باشند حتماً در سطح‌بندی، رتبه‌های کمی به آنها تعلق خواهد گرفت. 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: عمده اعتراضات دانشگاه‌ها به وزارت علوم در خصوص استادانی است که در طول ترم به ارزیابی دانشجو اقدام نکرده اند و تمام نمره را به امتحان پایان ترم اختصاص داده اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۴۰ ۰۶ تير ۱۴۰۰
نظام آموزشی ایران ایرادداره .
آخرین اخبار