کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی اعلام کرد؛

ارتقاء نسبت مصارف به منابع بانکی خراسان رضوی به۸۳ درصد

کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: هدف‌گذاری ما، رساندن نسبت مصارف به منابع بانکی خراسان رضوی به ۸۳ درصد است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد کدخدا مزرجی کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، گفت: از ۳۳ بانک فعال در استان و کشور، ۳ بانک در عضویت شورای هماهنگی بانک‌ها نیستند و ۶ بانک هم که عضویت دارند، تبادل اطلاعات و آمار ندارند.

او از هدف گذاری برای رساندن نسبت مصارف به منابع بانکی به ۷۶ درصد در سال گذشته گفت و افزود: طبق این برنامه ریزی قرار است امسال به رقم ۸۳ درصد برسیم.

کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها این است که ۴۰ درصد تسهیلات بانکی امسال در بخش صنعت، ۱۵ درصد در بخش کشاروزی و مابقی در بخش‌های صادرات و خدمات و... پرداخت شود و تاکید شد هر کدام از بانک‌ها تسهیلات خود را در هر بخش مشخص کنند تا به رقم ۸۳ درصدی نسبت مصارف به منابع دست یابیم؛ البته با این فرض که امسال افزایش ۲۰ درصدی در جذب منابع داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


کدخدا مزرجی بیان کرد: منابع موثر استان به یک میلیون و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال در پایان خرداد رسیده و ۵.۳۳ درصد افزایش سرمایه و مازاد منابع در یکسال اخیر داشته ایم؛ اما مصارف به یک میلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده و ۷.۷۸ درصد افزایش مصرف داشته ایم؛ بنابراین نسبت مصارف به منابع بانکی استان رو به رشد است؛ اما در همین بازه زمانی، مطالبات غیرجاری سیستم بانکی از ۴۰ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال رسیده؛ یعنی حدود ۵.۸۸ درصد افزایش مطالبات غیرجاری و معوق داشته ایم.

او تصریح کرد: نکته اینکه، این مازاد منابع در مشهد اتفاق افتاده است؛ اما پرداخت این منابع در شهرستان‌های استان هم صورت می‌گیرد. خراسان رضوی از استان‌های منابع خیز بوده و در سطح کشور هم ممکن است تصمیم گرفته شود که منابع این استان در برخی استان‌های دیگر تسهیلات دهی شود.

کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی تاکید کرد: نکته اینکه بخش خصوصی معمولا پول خود را در بانک‌های خصوصی می‌گذارند و این بانک‌ها با سیاست‌های بانک مرکزی هم سویی ندارد؛ بنابراین لازم است بخش خصوصی و دولت در این زمینه هم‌سو شوند.

کدخدا مزرجی میزان مانده منابع بانکی استان در ماه گذشته را یک میلیون و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: از نظر مبلغی، در این زمینه ۸۲ هزار میلیارد ریال افزایش داشته ایم. مصارف بانکی نیز در پایان سال گذشته یک میلیون و ۲۱ هزار میلیارد ریال بوده و پایان خرداد امسال به یک میلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است؛ یعنی مصارف بانکی استان از نظر حجمی، ۷۹ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. ناگفته نماند که در این مدت، معوقات بانکی هم افزایش یافته است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.