رایزنی درباره ایران محور اصلی‌ سفر وندی شرمن به چین

وزیر امورخارجه چین سفر آتی معاون وزیرخارجه آمریکا به پکن برای رایزنی درباره مسائل ایران و روابط میان دو کشور را تایید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گلوبال تایمز، «وانگ‌یی» وزیر امورخارجه چین، در بیانیه‌ای تأییدکرد که «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، سفری به چین خواهد داشت.

این مقام ارشد چین اعلام کرد که پکن پیشنهاد واشنگتن برای ملاقات و رایزنی درباره مسائل مشترک میان دو کشور را پذیرفته است و معاون وزیرخارجه چین در این سفر به استقبال وندی شرمن خواهد رفت.

پیشتر خبرگزاری رویترز در خبری از سفر شرمن به چین خبر داده بود. بنابراعلام این خبرگزاری شرمن در تاریخ ۲۵ و ۲۶ ژوئیه (۳ و ۴ مرداد) در چین خواهد بود و با وانگ یی و دیگر مقام‌های ارشد چین دیدار و رایزنی خواهد کرد.

ایران، کره‌شمالی، و مسائل آب‌وهوایی از جمله مسائل مورد بحث میان شرمن و مقام‌های چین اعلام شده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای درباره این سفر، آن را اقدامی در راستای تلاش برای «برقراری مذاکرات صریح برای تقویت منافع آمریکا و مدیریت روابط میان دو کشور» دانست.

همچنین این بیانیه اعلام کرد: «شرمن در سفر خود به چین درباره نگرانی‌های واشنگتن در قبال اقدامات حزب کمونیست چین و منابع مشترک دو کشور رایزنی خواهد کرد.»

رویترز همچنین درباره این سفر نوشت: «شرمن امیدوار است علیرغم روابط شکننده میان آمریکا و چین، درباره ایران، کره‌شمالی و تغییرات آب و هوایی پیشرفت‌هایی داشته باشد.»

البته دولت چین اعلام کرد مانع دیدار «لو یوچنگ» معاون وزیر خارجه این کشور، با وندی شرمن خواهد شد. به گفته برخی منابع آگاه، دولت چین در مقابل، پیشنهاد ملاقات با «زی فنگ»، مسئول برنامه ریزی در امور سیاست‌های آمریکای شمالی را مطرح کرده است.

هنوز علت این اقدام پکن مشخص نیست. با این حال، گفته می‌شود تحریم و اتهام زنی‌های اخیر واشنگتن به پکن درباره ادعای نقض حقوق بشر یکی از دلایل این اقدام دولت چین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۳۱ تير ۱۴۰۰
احتمالا برای سرکوبی ایران ،امتیازاتی به چین میدن و اونا هم به ما پشت میکنن.شک نکنید مگر اینکه امتیازی در کار نباشه
آخرین اخبار