الجزیره: شانس حل دیپلماتیک سد النهضه اندک است

اتیوپی به رغم تلاش برای جمع آوری کمک‌های بیشتر جهت تکمیل سد النهضه شانس حل و فصل بحران آن از طریق گزینه‌های دیپلماتیک را کم می‌داند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  شبکه تلویزیونی الجزیره، اتیوپی تلاش‌های جدیدی برای جمع آوری کمک‌های بیشتر جهت تکمیل سد النهضه آغاز کرده است و این در حالیست که به نظر می‌رسد فعلا شانس زیادی برای حل و فصل بحران سد از طریق گزینه‌های دیپلماتیک وجود ندارد.

دولت اتیوپی از ایجاد پایگاه اینترنتی جدیدی برای تشویق شهروندان به حمایت مالی از احداث سد النهضه خبر داد. از سوی دیگر با توجه به افزایش آب ورودی از اتیوپی به سودان، مقامات این کشور روند تخلیه تدریجی سد النهضه را تسریع کردند.

روسیه از طرف‌های بحران سد النهضه خواست به توافقنامه‌ای که سال ۲۰۱۵ امضا شده است پایبند باشند.

این شبکه با اشاره به این که کار به ضرورت حمایت نظامی از سد النهضه اتیوپی کشیده شده است افزود: روسیه نیز وارد تلاش‌ها برای حل این بحران شد که شورای امنیت و اتحادیه آفریقا تا کنون از حل آن عاجز مانده اند. وزارت خارجه روسیه خواستار خودداری از سیاسی کردن بحران سد النهضه شد و اعلام کرد توافقنامه نظامی که اوایل این ماه با اتیوپی امضا کرد به هیچ وجه ماهیت بی ثبات کننده ندارد و سودان، مصر و اتیوپی باید اختلافات خود را بر اساس توافقنامه‌ای که مارس ۲۰۱۵ امضا شد، حل و فصل کنند.

در شش سالی که از امضای این توافقنامه می‌گذرد اتفاقاتی افتاده است که به هیچ وجه شبیه اوضاع زمان امضای توافقنامه نیست. از سه نفری که این توافقنامه را امضا کردند فقط عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر همچنان در رأس قدرت قرار دارد.

در ادامه گزارش آمده است: درباره شرح و تفسیر بند‌های ده گانه این توافقنامه اختلاف نظر‌های زیادی وجود دارد که مخالفان آن را گناهی نابخشودنی می‌دانند و قاهره ضمن دفاع از این توافقنامه معتقد است این توافقنامه باعث حفظ حقوق آبی مصر شد و بدون این توافقنامه، اتیوپی هیچگونه تعهدی نداشت که بتوان این کشور را بر اساس آن مورد بازخواست قرار داد.

در ادامه این گزارش آمده است: با امضای توافقنامه سال ۲۰۱۵، اعتماد لازم بین اتیوپی و کشور‌های دیگر به وجود نیامد. بند ششم این توافقنامه که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد، به اعتمادسازی مربوط است. پس از اجرای مراحل اول و دوم آبگیری سد النهضه بدون موافقت قاهره و خرطوم و نیز مخالفت اتیوپی با امضای توافقنامه الزام آور، دیگر چه چیزی از این توافقنامه باقی مانده است. آدیس آبابا پس از آن که مذاکرات به بن بست رسید و هیچ افق روشنی در برابر آن متصور نبود، مرحله دوم آبگیری سد النهضه را انجام داد.

این گزارش می افزاید: خرطوم و قاهره به آمار و ارقامی که درباره میزان آب ذخیره شده در سد بر اساس مرحله دوم آبگیری سد اعلام شده است تردید دارند، زیرا بسیار کمتر از مقداری است که قرار بود طی این مرحله ذخیره شود. سودان و مصر می‌گویند اتیوپی به سبب مسائل داخلی صرف، این کار را کرده است. اما برای بازگرداندن سه طرف به میز مذاکره زیر نظر طرف‌های بین المللی و منطقه ای، چه کاری می‌توان انجام داد.

مصر و سودان می‌خواهند آمریکا و اتحادیه اروپا نقش بیشتری ایفا کنند و این در حالیست که اتیوپی فقط نظارت اتحادیه آفریقا بر مذاکرات را قبول دارد. به نظر می‌رسد این روز‌ها گزینه‌های موجود برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع سد النهضه بسیار اندک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار