بازخوانی نوشته کتیبه سر درب مسجد جامع تاریخی گناباد

رئیس اداره میراث فرهنگی گناباد گفت: به همت هنرمندان، کتیبه سر درب مسجد جامع تاریخی گناباد که قبلا به اشتباه خوانش گردیده بود، بازخوانی گردید.

علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: با تلاش امین سلطان خواه هنرمند گنابادی و غفور اسکندری سخندری هنرمند خوشنویس خوزستانی، کتیبه سردرب مسجد جامع گناباد که تا کنون در تحقیقات و کتب مختلف با عنوان «بسم الله الرحمن الرحیم» ذکر شده است، بازخوانی گردید.

او افزود: این کتیبه که ترکیبی از نقش دو پرنده هدهد است پس از بازخوانی مجدد توسط این دو هنرمند، از آن جمله «یا الله، الرئوف، الرقیب و الرحیم» استخراج شد؛ همچنین در کتیبه دیگر ایوان مسجد، نام سازنده بنا به نام «بیگی شهابی» بازخوانی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گناباد ادامه داد: مسجد جامع گناباد بنایی مربوط به سده هفتم هجری قمری و مربوط به دوره خوارمشاهیان است که از امتیازات مهم این مسجد وجود کتیبه‌های کوفی و آجرکاری‌های زیبا است که بر اطراف ایوان قبله آن نقش بسته است و در انتهای حاشیه کتیبه خط کوفی، تاریخ ساخت این مسجد، سال ۶۰۹ هجری قمری برابر با ۱۲۱۲ میلادی مشخص شده است.

علیرضا شناسایی بیان کرد: مسجد جامع گناباد و در گناباد، محل کوی شرقی جای گرفته است. این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او تصریح کرد: این مسجد یکی از سه مسجد ایران است که به سبک دو ایوانی در اوایل قرن هفتم هجری ساخته شده و از بقیه سالم‌تر مانده است و بر اساس آثار و شواهد موجود، ساختمان کنونی دارای الحاقاتی است که احتمالاً در دوران ایلخانی ایجاد شده است.

انتهای پیام// ح. ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.