آغوز، اولین و بهترین واکسن برای حفاظت شیرخوار دربرابر بیماری‌های عفونی

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: شیر روز‌های اول که غلیظ و زرد رنگ است بسیار مغذی و حاوی مواد مفید است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مریم دادجو کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: شیر مادر اولین غذایی است که به نوزاد معرفی می‌شود و خداوند بهترین غذای ممکن را با کیفیت و کمیت تمام در اختیار کودک قرار داده است.
دادجو  شیر مادر را از لحاظ ارزش غذایی بالاتر از هر نوع شیر دیگری خواند و افزود: مقادیر پروتئین چربی و قند در شیر مادر کاملا با دیگر شیر‌ها متفاوت و ویژه فرزند است.

او اظهار کرد: شیر مادر دارای سلول‌های ایمنی و مواد میکروبی طبیعی بدن است و خطر حساسیت زایی بسیار پایین دارد در حالیکه بقیه شیر‌ها به ویژه شیر گاو در شیرخوار حساسیت ایجاد می‌کند.

او گفت: آغوز یا شیر روز‌های اول که غلیظ و زرد رنگ است بسیار مغذی و حاوی مواد مفید و موردنیاز شیرخوار و اولین و بهترین واکسن برای حفاظت از بیماری‌های عفونی است.


بیشتر بخوانید


دادجو با بیان این که شیر مادر تمامی معدنی و ویتامین‌های موردنیاز شیرخوار را داراست، افزود: قند شیر مادر نسبت به قند شیر سایر پستانداران بیشتر و این قند در تکامل مغزی شیر خوار اهمیت دارد و باعث افزایش بهره هوشی کودک می‌شود.

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی خراسان شمالی  با اشاره به این که آهن شیر مادر قابلیت جذب بیشتری دارد، گفت: قند و ویتامین c موجود در شیر مادر در بهتر جذب شدن آن نقش مهمی داشته و کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان شیر مادر خوار کمتر است.

دادجو اظهار کرد: پروتئین شیرمادر نسبت به پروتئین شیر گاو، سهل الهضم‌تر بوده و برای شیرخواران مناسب‌تر است همچنین شیر مادر باعث تکامل بهتر دندان و فک شیرخوار می‌شود.

گفتنی است ابتلا به ناراحتی‌های دستگاه گوارش، اسهال و استفراغ و بیماری‌های آلرژیک، عفونت گوش میانی و چاقی نیز در کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر است.

دادجو شیر مادر را همواره آماده و در دسترس، با حرارت مناسب، دور از آلودگی و ارزان و به صرفه دانست و گفت: در کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، رابطه عاطفی بین مادر و فرزند بیشتر است و فرزند از امنیت روانی بیشتری برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام/ ر

برچسب ها: علوم پزشکی ، شیرمادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.