عطوان: پاسخ حزب الله روحیه صهیونیست‌ها را از بین برد

سردبیر روزنامه رأی الیوم تاکید کرد پاسخ مقاومت به رژیم صهیونیستی، روحیه صهیونیست‌ها را از بین برد و گواهی بر تغییر معادله قدرت در منطقه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم تاکید دبیر کل حزب الله لبنان بر پاسخ «مناسب و متناسب» به هر نوع تجاوز رژیم صهیونیستی را بسیار مهم برشمرد و افزود تأثیر روحی و روانی پاسخ مقاومت به رژیم صهیونیستی در حملات راکتی یا پهپادی بسیار بالاتر و مهم‌تر از خسارت‌های مادی یا بشری است، به طوری که روحیه صهیونیست‌ها در جنگ اخیر علیه غزه به شدت پایین آمد و در پاسخ حزب الله، به پایین‌ترین سطح ممکن رسید. پاسخ‌های مقاومت، اعتماد صهیونیست‌ها به حکومت و قدرت نظامی و امنیتی آن را تضعیف و شکست مسئولان سیاسی حاکم این رژیم را فاش می‌کند.

عبد الباری عطوان در تحلیل سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نوشت: اینکه «اسرائیل» طی دوره کمتر از ده روز، چهار بار شتابان، شاکی و گریان از حمله «ادعایی» ایران به یکی از کشتی هایش در دریای عمان، شلیک راکت‌های حزب الله و گروه‌های مقاومت در جنوب لبنان، به شورای امنیت مراجعه کند، به تنهایی گواهی برای تغییر معادلات قدرت در منطقه خاورمیانه و تضعیف سریع اعتبار سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر است.

کسانی که سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله به مناسبت پیروزی جنگ ۲۰۰۶ را دنبال کردند، می‌دانند که محتوای سخنرانی او این بود که شلیک ده‌ها راکت حزب الله در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی، به منزله ارسال این پیام بسیار مهم بود که مقاومت اسلامی فروپاشی داخلی کنونی لبنان و تهدید‌های اسرائیل را دو موضوع جدای از یکدیگر می‌داند، فورا بدون هیچ تردیدی، به هر حمله یا تجاوزی پاسخ خواهد داد و حریم هوایی لبنان دیگر برای جولان هواپیما‌های اسرائیلی باز نیست و نمی‌توانند هر طور که می‌خواهند به این کشور حمله کنند.

او گفت: مسئولان سیاسی و نظامی اسرائیل با این تصور که مشغول بودن حزب الله به بحران داخلی کشور، مانع از پاسخ آن به حملات هوایی اسرائیل خواهد شد، برای همین اینبار یا حتی بیشتر، در ارزیابی‌های خود اشتباه کردند و با پاسخ سید حسن نصرالله و حزب الله حماقت سازمان اطلاعات اسرائیل و ژنرال‌های تحلیلگر آن مشخص شد، کسانی که مدعی تجربه هستند و تجربه خود را با دریافت صد‌ها میلیون دلار، به برخی کشور‌های سازشکار عربی می‌فروشند.

عبارت قابل توجهی که در سخنرانی سید حسن نصرالله مطرح شد، این بود که گفت پاسخ آینده «مناسب و متناسب» خواهد بود، چه بسا در عمق خاک فلسطین اشغالی و بلندی‌های اشغالی جولان صورت بگیرد و محدودیتی در گزینه‌های حزب الله وجود ندارد.
عبارت «مناسب» به معنای اقدام موازی با تجاوزگری اسرائیل از نظر میزان و قدرت است و شاید عبارت «متناسب» به معنای چشم در برابر چشم، دندان در برابر دندان، منزل در برابر منزل و یک شهید در برابر دستکم ده کشته یا بیشتر باشد. شاید انجام حمله راکتی و توپخانه‌ای متقابل در برخی مناطق باز و غیر مسکونی دو طرف، تفسیر واضحی برای معادله جدید و اجرای عملی آن باشد، به طوری که احتمال انتقال قریب الوقوع آن به جبهه سوریه وجود دارد.

سردبیر رأی الیوم افزود: بازدارندگی اسرائیل در برابر راکت‌های حزب الله، با آشفتگی و شک و تردید همراه بود، زیرا مسئولان نظامی اسرائیل به خوبی می‌دانند راکت‌هایی که حزب الله از آن‌ها استفاده کرد، قدیمی و از نظر پیشرفت و دقت در سطح پایین تری بودند. هدف از شلیک این راکت‌ها رساندن فوری پیام بود. همان طور که گروه‌های مقاومت نوار غزه نیز برای مشغول کردن گنبد‌های آهنین، از این راکت‌ها استفاده کردند.

هواپیما‌های اسرائیلی در پاسخ به اقدام گروه‌های مقاومت غزه برای ارسال بالن‌های آتش زا، حملات هوایی انجام می‌دادند، ساختمان‌ها را ویران می‌کردند و برخی از غیر نظامیان و نیرو‌های مقاومت را می‌کشتند. اما اکنون همه موشک‌های رژیم اشغالگر مناطق باز و خالی از سکنه در نوار غزه را هدف قرار می‌دهد، حتی به یک حیوان اصابت نمی‌کند. همان طور که روز جمعه این اتفاق در جنوب لبنان روی داد و ناشی از ترس از پاسخ فوری «مناسب و متناسب» حزب الله بود.

عطوان نوشت: افزایش جبهه‌های باز علیه رژیم اشغالگر در این روزها، تبدیل مرز‌های لبنان به وضعیت مشابه مرز‌های نوار غزه، شجاعت حزب الله و جرأت این حزب برای پاسخ سریع، شعله ور شدن آتش کشتی‌ها که تاکنون به نفع ایران بوده است و از سوی دیگر، تردید آمریکا و انگلیس در اجرای تهدید‌های خود مبنی بر گرفتن انتقام حمله پهپادی به نفتکش «مرسر استریت» اسرائیل در دریای عرب، مسئولان و شهرک نشینان اسرائیلی را به وحشت می‌اندازد.

او اعلام کرد: تأثیر روحی و روانی مهم این راکت‌ها و پهپاد‌های محور مقاومت علیه برخی اهداف اسرائیلی در اطراف فلسطین اشغالی یا علیه برخی از کشتی‌ها در دریاها، بسیار بالاتر و مهم‌تر از خسارت‌های مادی یا بشری است، زیرا اعتماد به کبینه، ارتش و نهاد‌های نظامی و امنیتی آن را تضعیف و شکست مسئولان سیاسی حاکم آن را فاش می‌کند. اگر در جنگ اخیر علیه غزه روحیه اسرائیلی‌ها به شدت پایین آمده بود، پس از شلیک راکت‌های حزب الله، روحیه آن‌ها به پایین‌ترین سطح ممکن رسید. این تحول مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

نفتالی بنت نخست، وزیر رژیم اشغالگر به وزیر دفاع آمریکا پناه برد و مداخله برای متوقف شدن راکت‌های حزب الله را گدایی کرد؛ همان طور که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر شتابان به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روی آورد و کمک و مداخله نزد مسئولان مصر برای متوقف شدن حملات در جنگ اخیر غزه را خواستار شد. آیا این همان «اسرائیل» است که طی شش روز به جنگ‌ها پایان می‌دهد، به مرز‌ها یورش می‌برد، رآکتور‌های هسته‌ای را ویران و مناطق عربی را اشغال می‌کند؟

عطوان تاکید کرد: نفتالی بنت، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و مربی آن‌ها نتانیاهو، همگی به خوبی می‌دانند که صد‌ها هزار موشک نقطه زن در انتظار پاسخ به هر نوع حماقت آن‌ها است. دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به درستی گفت هواپیما‌های اسرائیلی که برای هدف قرار دادن ایران جرأت کنند، باز نخواهند گشت، زیرا پس از بازگشت، فرودگاهی نخواهند یافت که در آن فرود بیایند.

سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم اعلام کرد ما در انتظار دور بعدی حملات راکتی و موشکی هستیم که از نظر ما به زودی اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار