تاکید مقام صهیونیست در ناتوانی ارتش این رژیم برای جنگ در چند جبهه

یک مقام رژیم صهیونیستی از شرایط ارتش این کشور و ناتوانی آن در مقابله با موشک‌های فلسطینیان انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه القدس العربی، یک افسر ارشد و از فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر درباره ناتوانی ارتش این رژیم برای رویارویی در چند جبهه به شدت هشدار داد و ضمن بر شمردن موارد ضعف ارتش به خصوص در بخش زمینی، سامانه موشکی موسوم به گنبد آهنین را فریبکاری خواند.

بر این اساس، رژیم صهیونیستی با افزایش تنش در مرز‌های شمالی و جنوبی و در پی تجارب گذشته، به درخواست‌های خود برای ارائه راهکاری با هدف حل کردن چالش نظامی خطرناکی که موشک‌ها دارند، ادامه می‌دهد و محافل زیادی از احتمال بروز جنگ موشکی در جبهه‌های متعدد ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند چنین جنگی به مثابه کابوس است به خصوص آنکه مشخص شده است گنبد آهنین پوشش کاملی در برابر این تهدید نیست.

این درخواست‌ها در پی تنش آفرینی نظامی با نوار غزه در ماه مه میلادی گذشته و شلیک تعدادی موشک از جنوب لبنان به شهرک‌های صهیونیست نشین در مرز‌های شمالی در اواخر هفته گذشته مطرح شده است.

سرتیپ اسحاق بریک، از مسئولان در ارتش احتیاط و یکی از شخصیت‌های صهیونیست است که سالهاست هشدار می‌دهد اسرائیل چه از نظر نظامی و چه از نظر داخلی، قادر به ورود به جنگ در جبهه‌های متعدد نیست.

سرتیپ بریک در گذشته به مدت ده سال کمیسر دریافت شکایت در ارتش بود و با افرادی از سطوح مختلف ارتش و بخش‌های مختلف آن دیدار و به شکایات و ملاحظات سربازان و فرماندهان گوش داده است. بریک که خودش را مطلع‌ترین فرد به جزئیات داخلی ارتش اسرائیل می‌داند، قبلا هم بار‌ها در گزارش‌هایی رسمی به پارلمان رژیم صهیونیستی و بعد‌ها در مقالات و مصاحبه‌های مطبوعاتی هشدار داده بود که ارتش اسرائیل از ضعف‌های انسانی و نظامی رنج می‌برد و همین ضعف‌ها مانع تحقق پیروزی در جنگ در جبهه‌های متعدد خواهد شد.

بریک در برجسته‌ترین گزارشهایش در «کمیته نظارت بر کشور» در پارلمان در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی و با نزدیک شدن به سن بازنشستگی از ارتش رژیم صهیونیستی، در حضور اعضای این کمیته متشکل از نمایندگان و شماری از افسران ارشد در ارتش اشغالگر، زبان به انتقاد گشود.

انتقادات بریک پیرامون وخیم شدن سطح ارتش و وجود مجموعه‌ای از مشکلات به خصوص در نیروی زمینی متمرکز بود. وی در گزارش ۲۷۰ صفحه‌ای اش گفته بود از هزار و ۴۰۰ واحد نظامی دیدن و با ده‌ها هزار فرمانده و سرباز در طول کارش صحبت کرده و مشکلات بغرنجی در سطوح لجستیک، تکنولوژیک و اجرایی یافته است و هر چند برای این مشکلات چاره اندیشی شده، اما مشکل اصلی در فرهنگ تشکیلاتی است که یک مشکل عمیق است و حل نشده است.

بریک به سبب بدی اوضاع ارتش در آن زمان درخواست کرد در سایه سیاست سکوت که افسران همه واحد‌ها در پیش گرفته اند و با توجه به وضع بد ارتش، یک کمیته تحقیق رسمی تشکیل شود. وی سه سال پیش در گزارشی گفته بود سربازان پس از تمرینات به تسلیحاتشان بی اعتنایی می‌کنند و از آن‌ها حفاظت نمی‌کنند و از بهترین وسایل تکنولوژیک که ارتش در اختیار دارد، بهره برداری نمی‌شود و زمانی که افسران می‌گویند از این وسایل استفاده کرده اند، در واقع چنین کاری نکرده اند. ارتباط داخلی در ارتش از طریق پیام‌های پست الکترونیک صورت می‌گیرد و بسیاری از افسران و فرماندهان واحد‌ها به بریک اطلاع داده اند که آنان به این پیام‌ها بی اعتنایی و آن‌ها را حذف می‌کنند.

بریک این پرسش را مطرح کرد: تصور کنید در بحبوحه جنگ یک نامه الکترونیک فرستاده شود، اما تو نمی‌دانی دریافت کننده اش آن را اجرا خواهد کرد یا خیر، درگیر کدامین جنگ خواهیم شد؟ چگونه در آن پیروز خواهیم شد؟

بریک پس از پایان جنگ ماه مه گذشته دوباره از ارتش انتقاد کرد و در مطلبی در روزنامه هاآرتص نوشت اسرائیل در ماه مه شاهد یک سناریوی بسیار وحشت آوری بود و اندیشه حاکم که اسرائیل می‌تواند در جنگ‌ها با تکیه بر نیروی هوایی پیروز شود، متلاشی شده است.

وی افزود این اندیشه‌ای است که ارتش تلاش کرد آن را در عملیات ماه مه گذشته یعنی عملیات «محافظ دیوارها» با شماری از فرماندهان نظامی سابق که الان در رسانه‌ها به عنوان تحلیلگر کار می‌کنند، احیا کند.

بریک همچنین تصریح کرد ارتش در جنگ اخیر تقریبا از بیشتر جنگنده هایش استفاده کرد و آن‌ها شب و روز زیرساخت‌های نظامی جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را در غزه بمباران می‌کردند. صد‌ها پرواز هوایی انجام شد و صد‌ها فروند هواپیما، هزاران بمب نقطه زن که هزینه آن‌ها میلیارد‌ها شِکل (واحد پول اسرائیل) بود، به یک منطقه کوچک پرتاب کردند، اما با وجود این نتوانستند جلوی شلیک موشک‌ها و راکت‌ها را تا ساعت آتش بس متوقف کنند.

وی تأکید کرد جنگجویان حماس و جهاد اسلامی به شلیک موشک و خمپاره ادامه دادند، گویی اتفاقی برای آنان نیافتاده است و به نظر می‌رسد آنان قادرند برای مدت زمان طولانی به شلیک ادامه دهند.

بریک در مصاحبه با کانال هفتم تلویزیون اسرائیل درباره تکیه کردن محض به نیروی هوایی در جنگ هشدار داد و گفت گروه‌های مقاومت در غزه در رویارویی اخیر پیروز شدند. باید به مواضع فرماندهان حماس زیرِ زمین و در عمق غزه حمله شود، چون تصمیمات را آن‌ها می‌گیرند و در همین مکان‌ها نیز موشک‌ها ساخته می‌شوند و این‌ها اهدافی است که نیرو‌های هوایی نمی‌تواند به آن‌ها حمله کند.

این مقام سابق صهیونیست تأکید کرد اسرائیل می‌ترسد که وارد درگیری زمینی شود، زیرا ممکن است شمار زیادی از سربازان کشته شوند و به همین سبب روی نیروی هوایی تکیه کرده است. کسی که می‌ترسد در جنگ کشته شود، پیروزی به دست نمی‌آورد.

این کارشناس ارشد اسرائیلی گفت گروه‌های فلسطینی توانستند نیمی از اسرائیل را در جنگ اخیر فلج و گنبد آهنین و بمب‌های هوشمند را بی اثر کنند و اوضاع را به لبه یک جنگ تمام عیار کشاندند.

بریک تصریح کرد آنچه در قدس شروع شد، به کرانه باختری و به عرب‌های اسرائیلی گسترش یافت و اسرائیل شاید در معرض یک حمله بزرگ و سهمگین قرار گیرد و اگر مجبور شود وارد جنگ در چند جبهه شود، در آن صورت هزاران نفر کشته می‌شوند.

بریک کارایی گنبد آهنین را «فریبکاری» توصیف و تصریح کرد گنبد آهنین در برابر ۲۵۰ هزار فروند موشکی که شاید به اسرائیل شلیک شود و بسیاری از آن‌ها نیز نقطه زن هستند و صد‌ها کیلومتر برد دارند و هر کدام می‌توانند صد‌ها کیلوگرم مواد منفجره حمل کنند، بی فایده خواهد بود. این وضع یک معادله به وجود آورده است که اسرائیل در یافتن یک پاسخ موثر به موشک‌ها و راکت‌ها عاجز است و قدرت زمینی برای ورود به جنگ آینده را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار