تعیین ضوابط حفاظتی جدید برای تپه باستانی چغاگاوانه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از پیگیری برای تعیین ضوابط حفاظتی جدید برای تپه باستانی چغاگاوانه اسلام آبادغرب خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کیومرث اعظمی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه ضوابط حفاظتی کنونی تپه باستانی چغاگاوانه کامل نیست، گفت : آخرین تعیین عرصه و حریم صورت گرفته برای این محوطه باستانی مربوط به سال ۱۳۶۷ است که برنامه بروزرسانی آن را از حدود دو سال پیش در دستورکار قرار داده ایم.

او از متوقف ماندن اجرای پروژه روگذار در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری این محوطه در سال ۱۳۹۸ یاد کرد که منجر به پیگیری برای تعیین عرصه و حریم جدید محوطه شد.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: هرچند این پروژه (روگذر) طبق نقشه‌های عرصه و حریم سال ۱۳۶۷ خارج از محدوده حفاظتی محوطه باستانی چغاگاوانه بود، اما باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی معتقد بودند که نقشه‌های قبلی کامل نیست و این پروژه به عرصه و حریم محوطه خدشه وارد می‌کند.

او افزود: پیگیری‌های زیادی شد تا اینکه در نهایت با دخالت مسئولان کشوری اجرای پروژه روگذر در کنار محوطه باستانی چغاگاوانه متوقف شد و برنامه تعیین عرصه و حریم آن را در دستور کار قرار دادیم.

اعظمی ادامه داد: باتوجه به اینکه در نقشه پیشین حریم منظری این محوطه باستانی هم مورد توجه قرار نگرفته، لذا ضروری است که هرچه سریعتر تعیین عرصه و حریم و منظر آن انجام گیرد که در این زمینه با وزارت میراث فرهنگی مکاتباتی را داشتیم تا بتوانیم برای این کار اعتبارات ملی بگیریم و حتی اخیرا هم با پژوهشکده میراث فرهنگی رایزنی‌هایی داشته ایم.

او گفت: پژوهشکده میراث فرهنگی موافقت اولیه خود را با اختصاص حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کاوش و تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی چغاگاوانه اعلام کرده که امیدواریم بزودی این اعتبارات را بگیریم و با انجام کاوش و گمانه زنی، عرصه و حریم و منظر آن را تعیین کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: متاسفانه ضوابط حفاظتی تعیین شده گذشته برای این محوطه، باعث شده که طی چنددهه اخیر ساخت و ساز‌های زیادی در اطراف چغاگاوانه صورت گیرد که به عرصه و حریم آن آسیب وارد کرده است.

این مسئول درخصوص اهمیت این محوطه باستانی گفت: تپه باستانی چغاگاوانه نشان‌هایی را از دوره نوسنگی و هشت هزار سال پیش تا به عصر حاضر دارد و به دلیل گستردگی محوطه تاکنون کاوشی در آن صورت نگرفته است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.