پایان ۲۰ سال بازی آمریکا در افغانستان/ مجاهد: حضور آمریکا انگیزه‌ای برای ناامنی در افغانستان است + فیلم

گفته می شود صد‌ها تن افراد ملکی در میدان هوایی کابل در پی یک حمله انتحاری و شلیک‌های پس از آن در دروازه شرقی این میدان کشته و زخمی شده اند. این حمله در ساحه‌ای انجام گرفته که تحت نظارت نیرو‌های آمریکایی بوده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بازی ۲۰ ساله آمریکا در زمین افغانستان به پایان رسیده است و در این لحظات پایانی بازی، مردم افغانستان انتظار چنین پایان تلخ را نداشتند، پایانی تلخ در فرودگاه کابل که در آن مردم به خاک و خون کشیده شدند. مردمی که برای خروج از کشور به میدان هوایی کابل رفته بودند با انفجاری مهیب مواجه شدند و ۱۷۰ تن از آنان جان باختند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک نشست خبری می‌گوید: کسانی که این حمله را انجام داده اند و همچنین کسانی که بر ما ضرر می‌خواهند را نمی‌بخشیم، ما آن‌ها را پیدا کرده و دستگیر خواهیم کرد و به سزای اعمالشان می‌رسانیم.

در حالی رئیس جمهور آمریکا از انتقام سخن می‌گوید که خبرنگار بی بی سی در کابل با یکی از بستگان کشته شده در میدان هوایی کابل صحبت کرده و او نیرو‌های نظامی خارجی را عامل تیراندازی پس از انفجار در فرودگاه کابل می‌داند.

ولی احمد یکی از بستگان قربانیان این حادثه می‌گوید: یک نظامی آمریکایی ونیز نظامیان ترکی را دیدم، تیر اندازی‌ها از طرف پل‌ها بود، از طرف برج ها.

مردم شاکی از عملکرد آمریکا و طالبان

برخی مردم شاکی از عملکرد آمریکایی‌ها و طالبان در میدان هوایی کابل شده اند. خواهر یکی از جان باختگان در میدان هوایی می‌گوید: اینطور جوانان ما را در خون شسته اند، برادر من ۲۰ سال عمر داشت و در طول این ۲۰ سال حتی اسلحه به دست نگرفته بود و علیه هیچ گروهی تفنگ نگرفته بود. برادر من چه گناهی داشت که اینطور به قتل رسیده است؟

یکی دیگر از بستگان قربانیان این حادثه، آمریکایی‌ها را مسئول قتل برادرش می‌داند. او می‌گوید: مردم به میدان هوایی نروند، چون جانشان در خطر است و آنجا در امنیت نیستند.

او همچنین می‌افزاید: مسئول قتل برادرم نه طالب است نه داعش. گلوله "ام.۱۶" (گلوله نوعی سلاح آمریکایی) در وجودش این را می‌رساند که خود آمریکایی‌ها مسئول قتل او هستند.

سناتور جاش هالی در توئیتی می‌گوید: اگر بگویم که  جان باختن مردم در میدان هوایی کابل ناراحت کننده است درباره آنچه روی داده حق مطلب را ادا نکرده ام. جو بایدن مسئول این کار است حالا مشخص است که او نه قابلیت ریاست جمهوری و نه هم میل به رهبری دارد، او باید استعفا بدهد.

آمریکا انگیزه‌ای برای ناامنی بیشتر در افغانستان

 ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مورد این حاثه می‌گوید: انفجارمیدان هوایی کابل در منطقه تحت کنترل آمریکایی‌ها صورت گرفته است و آن‌ها خود باید برای مردم پاسخ بدهند.

او افزود: حضور نیرو‌های آمریکایی انگیزه چنین حملاتی را در افغانستان فراهم می‌کند و طالبان از آمریکا خواسته تا هر چه زودتر این کشور را ترک کند.

مرز هوایی در افغانستان تنها جایی نیست که مردم برای خروج خود در آن تجمع می‌کنند و می‌خواهند از کشور خارج شوند بلکه مرز‌های زمینی این کشور با کشور‌های همسایه نیز در این روز‌ها گواه تجمعات زیاد مردم برای خروج از کشور است.

با این حال اگر چه این اولین تیراندازی آمریکایی‌ها در میدان هوایی کابل نبوده و قبلا هم به مردم از سوی نیرو‌های آمریکایی شلیک شده است و با حضور ۲۰ ساله نیرو‌های آمریکایی و ناتو در این کشورهنوز هم مردم به خاطر حفظ جان خود مجبورند وطن را ترک و در مسیر سخت مهاجرت قرار بگیرند و این یعنی حضور آمریکایی‌ها در افغانستان در دو دهه گذشته تنها کشتار مردمی را به دنبال داشته است نه امنیت جانی برای آن ها.

گزارش از رحمت الله بهزاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.