نحوه فعالیت مدارس خراسان رضوی در سال تحصیلی جدید مشخص شد

حدود ۱۹ ماه از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تقریبی مدارس گذشته و آثار و پیامد‌های ناخواسته آموزش مجازی خود را نشان داده در چنین شرایطی برنامه بازگشایی مدارس خراسان رضوی مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سال تحصیلی جدید و شروع فصل مشق و کتاب، حتی رنگ و بوی مهرماه  را نیز ندارد، زیرا فعالیت مدرسه‌ها امسال در چالش میان کرونا و آموزش دچار تغییراتی شده و درگیر مسائلی است که جزء آثار و پیامد‌های ناشی از آموزش در فضای مجازی و دوری از کلاس، مدرسه و معلم است.

آموزش مجازی در روزگاری که بوی ناخوش کرونا هوا را پر کرده، به عنوان راهی برای جلوگیری از رکود تعلیم و تربیت رسمی برگزیده شده است، اگرچه این روش تاکنون برای همه به طور یکسان سودمند و قابل دسترس نبوده است، اما خلاء مهم موجود در آن، یعنی نبود ارتباط رودررو میان معلم و دانش آموز، انتقال احساسات و نیز برقراری تعاملات انسانی و بین فردی موجب شده تا افت تحصیلی یعنی همان چیزی که از قبل هم انتظار آن می‌رفت، کم کم در میان دانش آموزان رخ‌نمایی کند.

در شرایطی که دانش آموزان حدود ۱.۵ سال از فضای کلاس، مدرسه و حضور معلمان دور مانده و به در خانه ماندن و دریافت آموزش از طریق فضای مجازی و ابزاری مانند تلوزیون عادت کرده اند، اکنون با مشاهده افت و خیز‌های موجود در حوزه آموزش و نیز افت آشکار و پنهان تحصیلی در میان دانش آموزان و البته بهبود شرایط کشور از نظر شیوع کرونا، بازگشایی تدریجی مدارس به محور اصلی برنامه کاری آموزش و پرورش برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تبدیل شده است.

استان خراسان رضوی با داشتن بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش آموز، که حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور است، قریب ۱۸ هزار دانش آموز استثنایی و بیش از ۷۰ هزار دانش آموز از اتباع خارجی، به عنوان یکی از استان‌های مهم در حوزه تعلیم و تربیت شناخته می‌شود.

مهر و آغاز آموزش حضوری در سه هزار و ۵۰۰ مدرسه

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه بازگشایی مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش گفت: بازگشایی مدارس امسال به صورت تدریجی و در روند تعریف شده‌ای انجام خواهد شد و این روند با اولویت سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان انجام می‌شود.

او افزود: بر این اساس از روز سوم مهرماه، مدارس روستایی و عشایری با تعداد دانش آموز کمتر از ۱۵ نفر در هر کلاس، به صورت حضوری سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.


بیشتر بخوانید



مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در هفته دوم مهرماه نیز مدیران مدارس مناطق روستایی و عشایری، که کلاس‌های دارای ۱۵ تا ۳۰ دانش آموز دارند، پس از انجام ارزیابی اولیه از وضعیت بهداشتی کلاسها، در صورت امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها مجوز لازم را از ادارات آموزش و پرورش دریافت کرده و از همان تاریخ به صورت حضوری سال تحصیلی را آغاز می کنند.

خدابنده بیان کرد: در صورتی که فضای کلاس اجازه حضور همزمان همه دانش آموزان در این مدارس را ندهد، دانش آموزان به ۲ گروه تقسیم شده و به صورت یک روز درمیان به مدرسه خواهند آمد.

او تصریح کرد: سایر آموزش‌ها نیز از طریق سامانه شاد و به صورت مجازی به عنوان آموزش مکمل، صورت خواهد گرفت.

بازگشایی تدریجی مدارس شهری از آبان ماه

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه برای مدارس شهری که شمار جمعیت دانش آموزی آن‌ها تا ۳۰۰ نفر است، نیز شیوه نامه متناسب طراحی شده است، تأکید کرد: از اول آبان ماه این مدارس با تکمیل فرم‌های خودارزیابی، که توسط مدیران مدارس انجام شده و با کسب مجوز از اداره کل آموزش و پرورش استان، امکان تشکیل کلاس حضوری برای دانش آموزان را خواهند یافت.

خدابنده اظهار کرد: این حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه نسبت به قبل از کرونا با تفاوت‌هایی همراه است که در قالب آن باید برای هر دانش آموز یک مساحت مشخص در کلاس در نظر گرفته شود.

او افزود: بر این اساس حداقل ۲ متر و ۲۵ سانتی متر مربع فضا برای هر دانش آموز و فاصله طولی و عرضی معادل ۱.۵ متر مربع با دانش آموز کناری باید لحاظ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه به این ترتیب هر کلاس درس حداکثر فضای لازم برای ۲۰ دانش آموز را دارد، ادامه داد: این کلاس‌ها تنها در صورت صدور مجوز برگزار می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده در استان حدود سه هزار مدرسه مشمول بازگشایی از اول آبان ماه خواهند شد.

بازگشایی سایر مدارس در نیمه دوم آبان ماه

خدابنده با اشاره به اینکه بازگشایی و تصمیم گیری در خصوص آموزش حضوری برای مدارس با شمار دانش آموز بالای ۳۰۰ نفر نیز از نیمه دوم آبانماه کلید می‌خورد، بیان کرد: همه بازگشایی‌ها و اخذ مجوز‌ها باید با درخواست و تایید شورای مدرسه انجام شود بنابراین پس از دریافت درخواست شورای هر مدرسه، با کنترل تجهیزات بهداشتی و رعایت توصیه های بهداشتی، مجوز تشکیل کلاس برای این گروه از مدارس صادر می‌شود.

او تصریح کرد: بازگشایی تدریجی و حضور دانش آموزان در کلاس درس برای سال تحصیلی جدید به صورت تدریجی انجام می‌شود و بی‌شک در همه  این مراحل اولویت اول و اصلی با سلامت همکاران و دانش آموزان است.

ضرورت تبعیت دانش‌آموزان از شیوه‌های جدید آموزشی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی مشارکت دانش‌آموزان و اولیای آنان در این شیوه بازگشایی را بسیار مهم خواند و تأکید کرد: انتظار داریم والدین، نحوه آموزش حضوری را پذیرفته و توجه داشته باشند که نبود آموزش حضوری موجب وارد آمدن آسیب‌های بسیار زیاد تربیتی و رفتاری شده که عواقب و پیامد‌های آن در سنوات آینده خود را نمایان می‌کند.

خدابنده اظهار کرد: والدین باید توجه کنند زمانی که شورای مدرسه تصمیم بگیرد که کلاس‌های مدرسه به صورت حضوری برگزار شود، دانش آموزان چاره‌ای جز تبعیت از آن ندارند.

او افزود: بر این اساس آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری، مجازی و یا ترکیبی ارائه خواهد شد که باید دانش آموزان این شیوه‌ها را پذیرفته و آمادگی لازم برای هر یک از این مدل‌ها را داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه اولویت برگزاری کلاس‌ها برای پایه اول و دوم ابتدایی، شیوه حضوری است، ادامه داد: بر این مبنا، مدیران مدارس ابتدایی باید زمینه حضور دانش آموزان پایه اول و دوم را به هر میزان که شده، در مدرسه فراهم سازند تا علاوه بر آشنایی با معلم، برخی حروف و اعداد را به آن‌ها آموزش دهند و بعد از آن ادامه کار آموزش را در شبکه شاد پیگیری کنند.

خدابنده بیان کرد: همچنین در مدارس شبانه روزی از هفته دوم مهرماه آموزش‌ها به صورت حضوری و برای هنرجویان هنرستان‌ها در حوزه دروس مهارتی و کارگاهی نیز ارائه آموزش‌ها صرفا به صورت حضوری خواهد بود.

او تصریح کرد: اگر کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، مدت زمان برگزاری کلاس برای دانش آموزان دوره اول ابتدایی ۴۵ دقیقه، برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، متوسطه اول و دوم نیز ۶۰ دقیقه در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تأکید کرد: در صورت برگزاری آموزش‌ها به صورت غیرحضوری، مدت زمان برگزاری کلاس مجازی برای دوره اول ابتدایی ۳۰ دقیقه، دوره دوم ابتدایی ۳۵ دقیقه و برای متوسطه اول و دوم نیز ۴۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار