لوح گمشده ۳۵۰۰ ساله دوباره به عراق بازگشت

لوح بسیار قدیمی به خط میخی که از موزه عراق ربوده شده بود پس از سال ها دوباره به این کشور بازگشت.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از قنات العالم؛ یونسکو اعلام کرد که عراق یک لوح میخی 3500 ساله حاوی قسمتی از "حماسه گیلگمش" را پس از آنکه در سال 1991 از موزه عراق به سرقت رفته و سال‌ها قاچاق شده بود را بازیابی می‎کند.

لوح باستان شناسی از خشت ساخته شده و به خط میخی بر روی آن نوشته شده است. این لوح بخشی از "حماسه گیلگمش" است که یکی از قدیمی‌ترین آثار ادبی بشر محسوب می‌شود و ماجرا‌های یکی از پادشاهان قدرتمند بین النهرین را در جستجوی جاودانگی روایت می‌کند.

به گفته مقامات آمریکایی، این گنجینه باستان شناسی در سال ۱۹۹۱ در جریان اولین جنگ خلیج فارس از موزه عراق به سرقت رفت و سپس در سال ۲۰۰۳ توسط یک فروشنده آثار هنری آمریکایی از یک خانواده اردنی مقیم لندن خریداری شد و در ایالات متحده دریافت شد.

لوح گمشده ۳۵۰۰ ساله دوباره به عراق بازگشت

پس از ورود این لوح به ایالات متحده، فروشنده آن را در سال ۲۰۰۷ به قیمت 50 هزار دلار و با گواهی جعلی به خریداران فروخت. در سال ۲۰۱۴، این لوح توسط خانواده گرین که صاحب فروشگاه‌های زنجیره‌ای Hobby Lobby، معروف به فعالیت‌های مسیحی است، با قیمت ۱.۶۷ میلیون دلار به قصد نمایش آن در موزه کتاب مقدس در واشنگتن، خریداری شد.

لوح گمشده ۳۵۰۰ ساله دوباره به عراق بازگشت

اما در سال ۲۰۱۷، یک سرپرست موزه پس از تشخیص ناقص بودن اسناد ارائه شده در هنگام خرید، از وضعیت لوح ابراز نگرانی کرد. در سپتامبر ۲۰۱۹، مقامات آمریکایی این لوح را مصادره کردند تا اینکه در پایان ماه ژوئیه قاضی فدرال بازگشت آن را به عراق تایید کرد. با وجود اندازه کوچک، ارزش این لوح عتیقه بسیار زیاد است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
پس کی آثارتاریخی ما رو برمی گردونن!؟؟