ارتش وارداتی، هواپیمای اجاره‌ای/ ۸۰ کشور با ما سَرِ جنگ داشتند

۴ مهر سال ۱۳۵۹ شمسی معلوم شده بود ارتش صدام هرگز در یک هفته به تهران نمی‌رسد، ارتش بعثی پشت شهر‌های مهم ایران گرفتار مقاومت مردمی شده بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چه کسی گفته بود یک هفته‌ای به تهران می‌رسیم؟ صدام در یک مصاحبه مطبوعاتی در دومین روز جنگ تحمیلی لاف زده بود که: «بقیه سوالات را حداکثر یک هفته دیگر در مصاحبه بعدی در تهران پاسخ خواهم داد».

بعثی‌ها یک توهم عجیب هم داشتند که اگر مثلا ۲۰ کیلومتر در خاک ایران پیشروی کنند انقلاب اسلامی ایران فرو می‌پاشد و یکی از فرماندهان عراقی بعدها اعتراف کرد: «خوش‌بینی ما به فروپاشی سریع رژیم تهران به حدی بود که ۳ لشکر ما در آغاز حمله، هدف مشخصی نداشتند».


بیشتربخوانید


از شروع جنگ تحمیلی که چند روز گذشت معلوم شد از این خبرها نیست و البته صدام باز هم چندان دلسرد نبود. چون چراغ سبز داشت از ابرقدرت‌های نظامی آن روزگار و از همه بیشتر از آمریکا. همین آمریکا بود که اوایل جنگ تحمیلی نقشه‌های هوایی از موقعیت نیروهای ایرانی در اختیار رژیم بعثی عراق می‌گذاشت؛ «پس‌ از آغاز تهاجم صدام به خاک ایران، ۵ هواپیمای شناسایی آواکس متعلق به نیروی هوایی آمریکا برای شناسایی عملیات‌ هوایی ایران ‌و اطلاع‌رسانی آنها به ارتش عراق [اختصاص داده شد]... در همین راستا سازمان سیا هم از ابتدای جنگ، تصاویر هوایی ماهواره‌ای از مواضع نیروهای نظامی و تاسیسات نفتی ایران را در اختیار رژیم بعث عراق قرار می‌داد».

ارتش وارداتی، هواپیمای اجاره‌ای/ ۸۰ کشور با ما سَرِ جنگ داشتند

یک تانک عراقی در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی در حوالی اهواز در گِل فرو رفته است. ارتش صدام پیشرفته نبود ولی در جنگ تحمیلی مدام توسط کشورهای دیگر بازسازی شد

ارتش وارداتی، هواپیمای اجاره‌ای!

کشورهای غربی و ابرقدرت‌های نظامی برای جنگ با ایران چه‌جوری به صدام کمک کردند؟ همه‌جوره. از کمک‌های نظامی و تسلیحاتی گرفته تا پشتیبانی فنی و مالی و سیاسی و مهندسی. قسمت جالب ماجرا این است که ارتش صدام وقتی جنگ را شروع کرد یک ارتش معمولی با تجهیزات متعارف بود در خاورمیانه و حدود ۲۷۰۰ تانک داشت و ۳۴۰ هواپیما داشت ولی وقتی جنگ تمام شد به جای اینکه تجهیزاتش کمتر شود ۴ هزار تانک داشت و ۶۰۰ هواپیمای پیشرفته و شده بود ششمین نیروی هوایی بزرگ جهان!

ارتش وارداتی، هواپیمای اجاره‌ای/ ۸۰ کشور با ما سَرِ جنگ داشتند

تصویری از تهاجم ارتش صدام هنگام محاصره خرمشهر

چند کشور بودند که به صدام کمک می‌کردند؟ ۱۰ تا؟ ۲۰ تا؟ نخیر، ۸۰ کشور بودند که برای جنگ با ایران به صدام کمک می‌رساندند. این کمک‌ها در حد اعلاء بود و حتی هواپیماهای پیشرفته را به ارتش صدام اجاره هم می‌دادند؛ از جمله اجاره هواپیماهای «سوپر اتاندارد» توسط فرانسه. دیگر اینکه چون عراق خلبان کارآزموده کم داشت، آموزش به خلبانان عراقی هم برنامه دائمی بود و به‌قول معاون وزیر دفاع انگلیس: «تمام تلاش‌مان را به خرج دادیم تا رابطه را گرم نگه‌ داریم. طی جنگ هشت‌ساله صدام علیه رژیم تهران، به‌طور متوسط هر سال ۴۰ خلبان نظامی عراقی در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا آموزش می‌دیدند و شرکت‌های هواپیمایی خصوصی... هم بر این دوره‌ها نظارت داشتند.»

خیلی‌ها نمی‌دانند عراق در جنگ تحمیلی تعداد زیادی خلبان مزدور هم داشت که از همه بیشتر، مصری بودند.

ارتش وارداتی، هواپیمای اجاره‌ای/ ۸۰ کشور با ما سَرِ جنگ داشتند

اردوگاه اسیران عراقی در اهواز. ایران سربازانی با ۱۳ ملیت مختلف را از ارتش بعثی به اسارت گرفت

روبروی ایران، ارتش عراق نبود!

در یک تقسیم‌بندی کلی آمریکا و شوروی و کشورهای اروپایی به ارتش صدام تجهیزات می‌دادند، برخی کشورهای ثروتمند منطقه به ارتش صدام پول و هزینه خرید این تجهیزات را می‌دادند و برخی کشورها هم سرباز می‌دادند. این را هم خیلی‌ها نمی‌دانند که سربازانی از ۱۳ کشور مختلف در برابر ایران می‌جنگیدند! ایران این موضوع را از کجا فهمید؟ از ملیت سربازانی که از ارتش صدام اسیر گرفته بود. غنائم جنگی هم که ایران از ارتش بعثی گرفته بود متعلق به ۴۴ کشور مختلف بودند. در واقع می‌توان گفت روبروی ایران ارتش عراق نبود؛ یک ارتش چندملیتی با پشتیبانی بین‌المللی بود.

ارتش وارداتی، هواپیمای اجاره‌ای/ ۸۰ کشور با ما سَرِ جنگ داشتند

حمله شیمیایی صدام به شهرهای ایران با کمک تسلیحاتی کشورهای غربی ممکن شد

رسوایی غربی‌ها

کمک‌ها به ارتش صدام در ۸ سال جنگ تحمیلی لحظه‌ای قطع که نشد هیچ، مدام افزایش هم یافت و گسترده‌تر هم شد و کار بیخ هم پیدا کرد و به تجهیز صدام به سلاح شیمیایی هم رسید. پس از جنگ تحمیلی اسنادی فاش شد و معلوم شد ۸۶ شرکت آلمانی و حدود ۶۰ شرکت انگلیسی و آمریکایی و فرانسوی به بعثی‌ها کمک می‌کردند و مواد اولیه و تجهیزات ساخت سلاح شیمیایی را در اختیارشان می‌گذاشتند. این‌طوری بود که صدام هر وقت در جنگ کم می‌آورد از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد. کشورهای غربی که صدام را به انواع سلاح شیمیایی مجهز کردند، رسوا بودند، رسواتر هم شدند.

رهبر انقلاب در این‌باره فرموده‌اند: «رژیم متجاوز بعثی، ناجوانمردانه‌ترین روش‌ها را علیه ملت ایران و جوانان ما به کار برد... در جبهه‌ها، سلاح‌های شیمیایی به کار بردند؛ نه یک بار، نه دو بار، نه مدت یک ماه، دو ماه؛ سال‌های متمادی... این سلاح‌ها را چه کسی به آنها داده بود؟ غیر از کشورهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند؟!

امروز خیلی چیزها آشکار شده است. خدای متعال، پشت گردن خود غربی‌ها ـ همان‌هایی که بعضی با ملت ایران و با جمهوری اسلامی، بسیار هم بدند و دشمنند ـ زد، تا به‌دلایلی وادار شوند اعتراف کنند و بنویسند. خودشان در کتاب‌ها و مقالاتشان نوشتند شرکت‌های آلمانی - که یقیناً بسیاری از این‌ها را بدون اجازه‌ دولت آلمان نمی‌فروختند - این سلاح‌های شیمیایی و این مواد مرگبار را به عراقی‌ها فروخته‌اند! برای چه فروختند؟ آیا نمی‌دانستند که بناست این‌ها در میدان جنگ به کار برود؟ گاز خردل را کجا به کار می‌برند؟ کسی که سلاح‌های مرگبار شیمیایی را می‌خرد، کجا می‌خواهد به کار ببرد؟ آیا می‌خواهد ببرد در خانه‌ خودش استنشاق کند؟! معلوم است که می‌خواهد ببرد در میدان جنگ مصرف کند...

خجالت نکشیدند... از وجدان بشری ملاحظه نکردند و این‌ها را به میزان زیادی به رژیم بعثی فروختند. او هم آن سلاح‌های مرگبار را در جلوِ چشم آنها، در مرزها و در میدان‌های جنگ به کار برد... اینها وجدان دارند؟! اینها برای ارزش‌های انسانی و جان انسان‌ها احترام قائلند؟».

نتیجه جنگ این ارتش بین‌المللی با ایران هم معلوم است؛ شکست خوردند و به هدفشان نرسیدند و یک وجب هم از خاک ایران کم نشد.

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست
امروز ۴ مهر مصادف با ۲۶ سپتامبر میلادی و ۱۹ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.
ـ زادروز «ابومعشر بلخی» منجم مشهور ایرانی در سال ۱۷۱ قمری
ـ رحلت فقیه عالی‌قدر آیت‌الله «سید مرتضی لنگرودی» در سال ۱۳۸۳ قمری
ـ زادروز «مارتین هایدگر» فیلسوف برجسته آلمانی در سال ۱۸۸۹ میلادی
ـ روز استقلال «زلاندنو» از استعمار انگلستان در سال ۱۹۰۷ میلادی
ـ درگذشت «هما روستا» هنرمند و بازیگر معاصر در سال ۱۳۹۴ شمسی

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
از میان حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ فروند هواپیمای فراری به ایران این تعداد تعمیر و عملیاتی شدن:
۱۵ هواپیما ترابری راهبردی ایلویشن۷۶
۲۴ بمب افکن سنگین سوخو۲۴ فنسر
۱۰تا۱۸ میراژ اف۱ از کل ۲۴تا فراری
حدود ۱۰ سوخو۲۲ از کل ۴۰تا فراری
۱میگ۲۹ UB از ۴تا فراری
یک بویینگ۷۴۷
دو بویینگ۷۰۷
چندتا فالکن۵۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
برخلاف چیزی که در بعضی فیلم های ایرانی نشون داده میشه عراقی ها اصلا ساده نبودن و اموزش سطح بالا با استاندارد های شوروی داشتن
Turkey
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تا زمانی که افکار ما دنبال ماجراجویی و جنگ باشه ، وضعیت مردم از این هم بدتر می شه. یه نگاه به ژاپن بیاندازیم و ببینید که پس از جنگ با آمریکا چکار کرد. آیا به دنبال انتقام رفت یا با قوی کردن توان خود، آرامش و آسایش را برای مردمش ارمغان آورد
Iran (Islamic Republic of)
110
۲۱:۵۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
با پرچم ترکیه اومدی ! انگار فیلم ترکی زیاد دیدی وغیرت رو فراموش کردی!!!!!! چند کلمه از یک نفر شنیدی فکر میکنی ژاپن دنبال سلاح وموشک نیست !!!!؟ میدونی همین ژاپن پیشرفته ترین سلاحهای دنیا رو داره میسازه ومیفروشه؟ میدونی به همین رژیم بعث در دوران چنگ تحمیلی هم میفروخته!؟ اگه از سلاحای ایران ونیروی نظامی ایران نمیترسیدند ایران الان از افغانستان هم بدتر بود ؟ تو اصلاً میدونی روز چند ژاپنی مورد تجاوز نیروهای آمریکایی واقع در پایگاهای کشورشون قرار میگیرند؟ اصلاًمن شک دارم تو ایرانی باشی که این کانت رو گذاشتی!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
داداش حداقل با آی پی ایران نطرتو ثبت کن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۵۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
ای کاش کامل تر توضیح می‌دادید .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
مردم اون زمان نمانده اند ما حال جنگ نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
خودتو با ما جمع نبند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
ما از جنگ درس بگریم که علیه کل دنیا شعار ندهیم همین امر باعث شد که تمام کشورها پشت صدام را بگیرند و ما مندیم دو کشور ضعیف لیبی و سوریه و دیگر تمام کشورها را با خود دشمن کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۴۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
خوبه اینها رو مینویسید تا یادمان بماند که این ارتش ارتش صدام بود و عراقیها نبودن که با ما د جنگ بودن و ما رو به شهادت رساندن. درود خداوند بر ایران و ایرانی درود خداوند بر شهدای هشت سال جنگ . مرگ بر عراق و عراقی مرگ بر آمریکا و فرانسه. کاش خسارت جنگ را میگرفتند و بین ملت تقسیم میکردن . هواپیماهایی که از عراق به غنیمت گرفتیم به درد ما نمیخورد و از کار افتاده شدند نگهداری هواپیماها هزینه داره . در هر صورت صدام لعنتی هم به درک واصل شد. زنده باد ایران زنده باد ایرانی .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
درود بر ارتشیان دلاور که در اولین ساعات حمله عراق به ایران از زمین وهوا ودریا به دشمن یورش بردند از جمله آنها نیروی زمینی توپخانه نیروی هوایی وهوانیروز ونیروی دریایی
Iran (Islamic Republic of)
110
۲۱:۵۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
دوست من ساعات اولیه نبود جنگ در روز16شهریور شروع شد ایران از31شهریور دفاع رو شروع کرد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۳:۴۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تیتر جالبی نوشتید:
۸۰ کشور با ما سَرِ جنگ داشتند
سوال من اینه و هنوز به جواب متقاعد کننده ای نرسیدم
چرا ۸۰ کشور با ما سَرِ جنگ داشتند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تا قیامت هم به جوابش نمیرسی چون ایرانی نیستی و غیرت نداری که چرا انقلاب اسلامی رخ داد..
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۲:۳۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
هرچه بود و هرچه گذشت با تمام یا قسمتی از زوایاو جغرافیای جنگ به خاطره پیوست (یادشان گرامی و راهشان باز و پرونور باد) اما درس از این جنک بسیار بسیار مهم تر است مهم اینکه دوباره وارد جنگی خانمان سوز نشویم مهم اینکه بدانیم جنگ افروزان دیروز رفتند و مردند و امروز جنگ جنگ دیپلماسیست مهم اینکه بدانیم چگونه میبایست با دنیای بعد جنگ تعامل کنیم که بدانیم در غرب هم جنگ افروز هست هم صلح طلب و بتوانیم بهترین و بیشترین بهروری را در طول چهل سال از این کشورها ببریم .... اما در تاریخ بعد از جنگ نشنان میدهد ما در این مهم موفق نبوده ایم و بعد جنگ را با تحریمهای کمر شکن تا امروز بسر بردیم و عزیزان زیادی را هم در اینراه از دست دادیم
-
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
می فرمایید جنگ طلبان مردند میگویم خیر اشتباه می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
البته یه 20 درصد از خسارت مون رو از عراق گرفتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
کاملا درسته بیش از 130 فروند جنگنده عراقی به تصاحب ایران دراومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تمام دنیا به عراق کمک کرد
از حمایت مالی گرفته تا نظامی.
تنها کشور حامی ما روسیه بود که همونم فقط RPG و کلاش به ایران میفروخت (اونم 2 برابر قیمت)
تانک ها و سوخو ها رو می‌فروخت به عراق.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
لیبی و سوریه هم از ایران حمایت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
کاملا اشتباه و روسیه اصلا حامی ایران نبود و بزرگترین حامی خارجی عراق روسیه بود
Iran (Islamic Republic of)
110
۲۲:۰۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اون زمان کشوری به نام روسیه وجود خارجی نداشت بلکه اتحاد جماهیر شوروی بود کشور کمونیتی بود وفقط بدنبال پول وسود بود وبراش فرق نمیکرد هرکی پول بیشتر میداد به اون سلاح میداد. روسیه وکشورهای شمال ایران بعد از فروپاشی شوروی با تفکر های غیر کمونیسم شکل گرفت .تفکر الان روسیه با تفکر شوروی زمین تا آسمان فرق میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
جنگ واقعا نابرابر بود ولی خدا یاور ما بود.
آلمان لعنت الله سلاح شیمایی و جنگ افزار های خوشه ای در اختیار صدام گذاشت.
و صد ها تانک و هزاران سرباز.
مصر لعنتی 18000 سرباز و صد ها تانک و نفر بر برای کمک به صدام فرستاد.
فرانسه پایگاه اتمی اوسیراک رو برای عراق ساخت. در آخر هم به یاری خدا توسط خلبانان شجاع ایرانی منهدم شد.
و 10_15 میلیارد دلار عراق رفت رو هوا.
و در آخر جنگ خواستند 2 بمب اتم به صدام اهدا کنند.
که خوشبختانه پیمان نامه صلح امضا شد.
از 18 کشور دنیا اسیر گرفتیم. در حالی که فقط با یک جونور در حال مبارزه بودیم.
قوای عراق 700 جنگنده نظامی داشت. در حالی که ایران فقط 200 فروند. (فقط 80 تاش کارآمد بود)
خود آمریکا هم اومد مستقیما وارد جنگ شد. تمام سکو های نفت ایران و ناوچه ها و ناو های جنگی رو نابود کرد.
و تمام سربازان دریایی در جنوب رو شهید کرد.
بیش از 1 میلیون نفر نظامی و غیر نظامی شهید دادیم.
بیش از 600 میلیارد دلار خسارت مالی
4 میلیون جانباز و زخمی و قطع عضو.
کی این خسارت رو جبران میکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اوسیراک بار اول که توسط ایران بمباران شد خسارت خاصی ندید.بمباران اسرائیل کار اوسیراک رو تمام کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
با سلام بنظر میرسد زمان جواب دادن به رجز خوانی کویت وترک وترکیهای وعربستان باتمام رسیده وباید در این مقطع که ما برای مذاکره در مورد برجام هستیم به حول قوه الهی ضربه شستی از ما دریافت کنند مصلحت اندیشی زیاد در این مورد طرف مقابل را به اشتباه میاندازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
چرا الان اذربایجان و ترکیه و پاکستان رو باهاشون مدارا میکنید چرا تو برنامه هاشون کارشناس میارن و حرف یا مفت میزنن چرا شما برخورد نمیکنید چرا شماهم از طریق کارشناسها براشون خط و نشون نمیکشین چرا میگذارین دیر بشه چرا برا ی کردهای ترکیه هزنیه نمیکنید جنگ اینده ما با کشورهای نامرد و بی هویت دور برمونه شک نکنید این موضوع به همین زودی پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی سالار
۲۰:۲۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
با سلام دوست عزیز شاید کشور های خیلی قدرتمند سقوط کنند ولی ترکیه و آذربایجان هیچ وقت سقوط نمی کنه چون هدفش مشخصه و قدرتمند تر از همیشه می شه هیچ وقت اتحاد شکست نمی خوره وقدرتمند تر از همیشه و تورک ها متحد
-
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
جالب است این غربی ها و این کشورهای مرتجع منطقه که اینهمه در حق ملت ایران ظلم کرده اند حالا از صلح دم می زنند و جالبتر و شوربختانه تر اینکه عده ای ساده لوح احمق که نه از تاریخ مملکت خودشان چیزی می دانند و نه حال این را دارند که کمی تحقیق کنند این حرفها را باور می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
دقیقا