تأسیس ۱۲۰۰ کتابخانه در مساجد خراسان رضوی

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی گفت: به زودی ۱۲۰۰ کتابخانه در مساجد استان تاسیس می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد ابدالی تکلو مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی در مراسم افتتاح طرح توانمندسازی فرهنگی کانون‌های حاشیه شهر مشهد یکی از اهداف اصلی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را افزایش تمرکز نوجوان و جوان با مطالعه دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها سعی در گسترش کتابخانه‌ها داریم تا سهمی در فرهنگ‌سازی مطالعه داشته باشیم و  به زودی ۱۲۰۰ کتابخانه در مساجد خراسان رضوی تاسیس می‌شود.

او افزود: در این طرح بسته‌های کتاب به ارزش حدود ۱۴۰ میلیون تومان توسط ارشاد استان خریداری و به وسیله کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد میان خانواده‌های اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی ادامه داد: خوش‌بختانه در سال‌های اخیر در موضوع مسائل فرهنگی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، اما با توجه به پراکندگی و وسعت زیاد حاشیه شهر هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و نیازمند توجه مسئولان است.

ابدالی تکلو در خصوص کتاب‌های خریداری شده نیز بیان کرد: این کتاب‌ها که به روز و جدید است، برای خردسالان، کودکان و نوجوانان تهیه شده و توسط مدیر کانون به صورت امانت طی ۲ یا سه سال آینده در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است

یوسف امینی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که اگر می‌خواهیم کتاب‌خوانی در جامعه گسترش پیدا کند، باید از خانواده‌ها شروع کنیم، گفت: آسیب‌های اجتماعی معلول کمبود‌های فرهنگی است و کتاب‌های مفید در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است.


بیشتر بخوانید


او افزود: شاید این سئوال مطرح شود که چرا ما در این طرح کتاب را انتخاب کردیم تا این کتاب‌ها در کتابخانه‌های مساجد توسط کانون فرهنگی هنری مساجد توزیع شود. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چند ویژگی دارند که مهمترین آن اتصال فعالیت‌های فرهنگ و هنری با مسجد و روحانیت است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مسجد و روحانیت ۲ ضلعی است که در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مهم هستند و به نوعی نقش راهبردی دارد. این‌که تمرکز فعالیت در مساجد باشد و در راس فعالیت‌ها نیز حتما روحانیت برای هدایت‌گری و راهنمایی لازم است.

امینی بیان کرد: ویژگی دیگر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که به نوعی یکی از هدف‌های تشکیل کانون‌های مساجد است، جذب نوجوان و جوان به مسجد برای حضور در جامعه است و چه چیزی بهتر از فعالیت‌های فرهنگی و هنری که جذابیت نیز دارد. یعنی هدفمند و آگاهانه نوجوان از طریق فعالیت‌ها جذب شود و جامعه‌پذیری و فعالیت‌های اجتماعی نوجوان و جوان از مسجد شروع شود.

او با بیان این‌که اگر جامعه‌پذیری و فعالیت‌های اجتماعی نوجوان و جوان از مسجد شروع شود، نوجوان و جوان بیمه خواهد شد و یک هدایتگری صحیح و دقیق صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: افرادی که فعالیت خود را از کانون‌های مسجد شروع کرده‌اند در جامعه بسیار موثر بوده‌اند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یکی از فعالیت‌های اثرگذار، ارزان و در دسترس را کتاب عنوان و تاکید کرد: فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری قابل انجام است، اما کتابخوانی و دسترسی آسان و راحت افراد به کتاب‌های مفید، مخاطب‌شناسی و مفید بودن کتاب‌ها نیز مهم است، لذا ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مفید می‌تواند به عنوان یک هدف‌گذاری برای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باشد که البته هست.

امینی اظهار کرد: در گذشته فرهنگی و تاریخ ایران و جوامع اسلامی، یک ارتباط دقیق و معنادار میان کتاب، کتابخوانی و مساجد وجود داشت و به نوعی بزرگترین کتابخانه‌های ما در کنار مساجد واقع بودند و یکی از کارکرد‌های مساجد وجود کتابخانه بوده که از آن جمله می‌توان به کتابخانه مسجد گوهرشاد اشاره کرد. همچنین موضوع وقف موضوع اقتصادی فرهنگی در مسائل اسلامی است، موقوفاتی که وجود دارد کاملا با کتاب پیوند دارد از جمله کتابخانه مرحوم نجفی مرعشی در قم، که نشان می‌دهد کتاب و کتابخانه می‌تواند مقوم فعالیت‌های فرهنگی باشد.

او افزود: رهبر معظم انقلاب همواره بر گسترش فرهنگ کتابخوانی و این‌که کتاب باید جزء سبد کالای خانوار باشد، تاکید دارند. در منظومه فکری ایشان کتاب جایگاه مهمی دارد و به شکل‌های مختلف در جمع‌های مختلف مطرح کردند و خود نیز برای معرفی کتاب ورود جدی داشتند. از جمله تقریض‌های کتاب که ایشان به نوعی این موضوع را احیا کردند و به آن جایگاه دادند، کتابی را می‌خوانند نکته‌ای در مورد آن می‌نویسند که موجب دیده شدن کتاب می‌شود.

انتهای پیام//ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار