ساداتی نژاد:

به گونه‌های جدید خرما توجه شود/ نخلستان‌ها نیازمند اصلاح هستند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حفظ اصالت گونه‌های بومی منطقه، می‌شود در کنار آن‌ها از گونه‌های جدیدتر خرما استفاده کرد که ارزش افزوده اقتصادی بالاتری دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان بوشهر کارخانه فرآوری سه هزار تنی و سردخانه‌ای خرما در شهرستان تنگستان بازدید و با مدیران و کارگران این مجموعه تولیدی گفت‌وگو کرد.

او در این بازدید با اشاره به اهمیت استان بوشهر در تولید خرما، بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد.

این واحد تولیدی با ظرفیت اشتغال ۳۵ نفر، نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده، کاهش ضایعات و عرضه به موقع محصول به بازار‌های هدف دارد.

در سال‌های اخیر توسعه سردخانه‌ها در استان بوشهر چهار برابر شده است.

 وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی نخیلات استان بوشهر خبر داد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه حدود ۳۴ هزار هکتار نخلستان در استان بوشهر داریم، افزود: با توجه به اینکه سومین رتبه جهان را در تولید خرما داریم، نگاه ما به بحث نخلستان‌ها، بحث اقتصادی خرما است.

او با اشاره به اینکه نخلستان‌ها نوسازی نشده‌اند، ادامه داد: ما نیاز به اصلاح و نوسازی نخیلات داریم. یکی از اهداف حوزه کشاورزی در استان بحث اصلاح و احیای نخلستان‌ها است.


بیشتر بخوانید


 وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در این سفر با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان طرح نوسازی نخیلات را در هزار هکتار شروع خواهیم کرد.

ساداتی نژاد افزود: البته در بخشی از شهرستان دشتستان اصلاح نخیلات در حدود ۲۵۰۰ هکتار شروع شده است.

او ادامه داد: آبرسانی نخیلات هم از سد خائیز تنگستان تأمین خواهد شد که البته بیشترین هزینه مربوط به انتقال آن مربوط به وزارت نیرو است و در این سفر امیدواریم تامین اعتباراتی برای آن طرح صورت گیرد.

 وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکی از موضوعات در اصلاح و نوسازی نخیلات بحث نوع گونه مربوط به نخیلات است که خرمای مجول در اینجا به عنوان خرمای پایلوت توانسته از نظر اقتصادی شرایط مطلوب تری را نسبت به گونه‌های موجود نشان بدهد. البته با حفظ اصالت گونه‌های بومی منطقه، می‌شود در کنار آن‌ها از گونه‌های جدیدتر هم استفاده کرد که ارزش افزوده اقتصادی بالاتری دارند.

ساداتی نژاد افزود: امیدواریم که این سفر بتواند در حوزه نوسازی و اصلاح نخیلات در استان بوشهر اتفاقی بسیار خوب رقم بزند.

او عنوان کرد: در بحث مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی با کسری ۹۰ هزار تن سردخانه در استان مواجه هستیم.

 وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید خود از کارخانه فرآوری خرما، گفت: باتوجه به اینکه این کارخانه به تسهیلات نیاز دارد طبق صحبتی که انجام شد بانک کشاورزی این تسهیلات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا دو خطی که نیاز دارند در فرآوری ایجاد شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.