سیارکی که بدون خطر از کنار زمین گذشت

به تازگی سیارکی از نزدیکی کره زمین عبور کرد، این سیارک سومین جرم عبوری در مجاورت زمین در چندماه گذشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از lodivalleynews؛ یکشنبه گذشته بود که دانشمندان متوجه شدند سیارکی با سرعتی زیاد از نزدیکی قطب جنوب عبور کرده است. این سیارک به اندازه یک یخچال با نام "۲۰۲۱ UA۱" شناخته می‌شود و سومین سیارکی است که بدون برخورد و حادثه از نزدیکی زمین عبور می‌کند.

براساس اطلاعات به دست آمده از بررسی آسمان کاتالینا، قطر این سیارک کوچک حدود دو متر است و اگر وارد جو زمین هم می‌شد، هیچ خطری برای زمین ایجاد نمی‌کرد و قسمت بزرگ آن در لحظه اول در برخورد با جو می‌سوخت. این سیارک حدود چهار ساعت پس از نزدیک شدن به زمین کشف شد.

عبور سیارک ها تهدیدی برای زمین نیست

از اوایل سال ۲۰۲۰، این سومین سیارکی است که به زمین نزدیک می‌شود. سال گذشته، سیارک‌های ۲۰۲۰ HQ و ۲۰۲۰ VT۴ به ترتیب در فاصله ۲۹۴۶ کیلومتری و ۳۷۴ کیلومتری به سیاره ما نزدیک شدند. براساس آنچه منتشر شد، سیارکی که به زمین نزدیک شده بود با سرعت ۵۷ هزار کیلومتر در ساعت (۱۵.۸۴ کیلومتر بر ثانیه) حرکت می‌کرد.

سیارک

گرانش زمین باعث انحراف قابل توجه این سیارک شد. اگر برخوردی به وجود می‌آمد، می‌توانست انرژی معادل ۱۵۰ تن دینامیت تولید کند. آخرین باری که یک سیارک وارد جو زمین شد و به زمین برخورد کرد در سال ۲۰۱۳ در روسیه بود. این رویداد در ۱۵ فوریه همان سال رخ داد و باعث انفجار بزرگ گلوله آتشین شد که آسمان روسیه را روشن کرد. کارشناسان تخمین می‌زنند که شهاب سنگ در هنگام ورود به جو زمین دارای جرم ۱۰ هزار تن و قطر ۱۷ متر (۱۵ بیشتر از AU۱، ۲۰۲۱) بود که منجر به آزاد شدن معادل ۵۰۰ تن انرژی TNT شد.

گفتنی است که عبور سه سیارک مختلف در ۱۸ ماه گذشته از نزدیکی زمین نگرانی‌هایی را برای این سیاره به وجود آورده است. دانشمندان ثبت عبور این سیارک‌ها از نزدیکی زمین را تهدیدی برای کره خاکی نمی‌دانند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
ای جان با آغوش باز پذیرای سیارک ها هستیم اینجا آنچنان زندگی لاکچری نداریم نه اجرای دین هست و نه امکانات زندگی.
آخرین اخبار