وزیر خارجه لبنان: حزب الله سیطره‌ای بر لبنان ندارد، اما یک رکن اساسی است

وزیر خارجه لبنان خطاب به همتای سعودی با بیان اینکه حزب الله سیطره‌ای بر لبنان ندارد، اما یک رکن اساسی است، گفت: نمی‌توان ظلم عربستان در برخورد با لبنان را درک کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از النشره، عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در اظهاراتی با تاکید بر اینکه نمی‌توان ظلم عربستان در برخورد با لبنان را درک کرد، گفت: حزب الله رکن اساسی در لبنان محسوب می‌شود و از این رو هیچ گروهی در این کشور از مواضع خود عقب نشینی نکرده و از خصائصی که دارد کوتاه نخواهد آمد.

وی که مامور مدیریت حل بحران تنش‌های به وجود آمده میان بیروت و ریاض است، اظهار کرد: در نتیجه اقدامات عوامل داخلی و خارجی هسته بحرانی که بمنظور رسیدگی به این قضیه تشکیل شده بود شکست خورده و کارش به پایان رسیده است.

بوحبیب تاکید کرد: از سوی لبنان هیچ اختلافی با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس وجود ندارد.

وزیر خارجه لبنان در این راستا افزود: کشور‌هایی همچون عمان و قطر روابط خود را با ما قطع نکرده‌اند و از سوی دیگر سفیر لبنان همچنان در امارات حضور دارد.

وی با بیان اینکه در اکثر مواقع مشکلات موجود میان کشور‌ها پیش از قطع روابط و از طریق گفتگو بررسی و حل می‌شود، گفت: متاسفانه در این رابطه چنین چیزی رخ نداد.

بوحبیب با بیان اینکه دولت نجیب میقاتی باقی خواهد ماند و استعفا نخواهد داد، اظهار کرد: بسیاری از عوامل داخلی و خارجی برای کمک به دولت وعده داده‌اند و در عین حال ما حل بحران به زیان عربستان سعودی یا لبنان را نخواهیم پذیرفت.

وزیر خارجه لبنان تاکید کرد: ما از هر گفت‌وگویی چه دو جانبه و چه از طریق اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم و خطاب به وزیر خارجه عربستان سعودی که مشکل را در «سیطره حزب الله» خوانده بود، اعلام می‌کنم که؛ حزب الله یک رکن اساسی در لبنان است، اما تنها رکن در لبنان نیست و نماینده همه لبنان محسوب نمی‌شود.

وی گفت: حزب الله سیطره‌ای بر لبنان ندارد، اما یک جزء اساسی است و هر گروهی در لبنان ویژگی‌های خود را دارد که از آن دست نخواهد کشید.

بوحبیب گفت: دولت فعلی لبنان از زمانی که تشکیل شده است با مشکلات فراوانی روبرو بود و از این رو نمی‌تواند تشکیل نشست بدهد تا تصمیمی یکپارچه درباره این موضوع اتخاذ کند.

تنش‌ها بین ریاض و بیروت پس از اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که اعلام کرده بود عربستان و امارات به یمن حمله کرده و جنبش انصارالله تنها از خود دفاع می‌کنند، افزایش یافته است و ساعاتی پیش، عربستان ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا ریاض را ترک کند؛ همچنین واردات تمامی کالا‌های لبنانی را نیز متوقف کرد.

دولت عربستان با صدور بیانیه‌ای در این باره مدعی شده است که، به منظور امنیت شهروندان با توجه به بی‌ثباتی فزاینده وضعیت امنیتی در لبنان، دولت پادشاهی ممنوعیت سفر شهروندان به لبنان اعلام می‌کند. ما به شهروندان لبنانی مقیم پادشاهی علاقه‌مندیم و آنچه ازسوی مقامات لبنانی صادر می‌شود را بیانگر مواضع جامعه لبنانی مقیم عربستان نمی‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: لبنان هیچ اقدامی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به این کشور انجام نداده و در زمینه استرداد همکاری نکرده است. این نقض توافقنامه همکاری قضایی ریاض است. از نتیجه روابط با جمهوری لبنان به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها ازسوی مقامات این کشور و عدم اقدام به اصلاحات در این کشور، متأسفیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: لبنان ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار