درخواست لبنان از سازمان ملل در خصوص اکتشاف نفت و گاز در مناطق مورد منازعه با رژیم صهیونیستی

دولت لبنان از شورای امنیت خواست به نقشش در بازدارندگی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از نقض مکرر حقوق لبنان عمل نماید.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره،  دولت لبنان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست اطمینان حاصل کند قراردادی که بین رژیم صهیونیستی و شرکت آمریکایی هالیبرتون برای اکتشاف گاز امضا شده است منطقه مورد منازعه بین لبنان و این رژیم را شامل نمی‌شود.

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان نیز گفت در حقوق دریایی لبنان سستی نخواهد شد و لبنان از این حقوق کوتاه نخواهد آمد.

وی از سازمان ملل متحد خواست به نقشش در بازدارندگی رژیم صهیونیستی و مجبور کردنش برای آنکه نقض مکرر حقوق لبنان را متوقف کند، عمل نماید.

وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد عبد الله بوحبیب وزیر خارجه لبنان با سفارت آمریکا در بیروت و سایر کشور‌هایی که از مذاکرات دریایی حمایت می‌کنند تماس گرفته است تا اطمینان حاصل شود قرارداد هالیبرتون در منطقه مورد منازعه بین دو طرف نیست تا جلوی هرگونه تعرضی به حقوق لبنان و جلوی هرگونه اکتشاف در آینده در مناطق مورد منازعه گرفته شود.

بنا به اعلام الجزیره، موضوع مرز‌های دریایی جنوبی لبنان بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. وزارت خارجه لبنان از طریق نماینده این کشور در سازمان ملل متحد از شورای امنیت رسما درخواست کرده است این سازمان اطمینان حاصل کند قراردادی که رژیم صهیونیستی با شرکت آمریکایی هالیبرتون برای اکتشاف گاز و نفت در دریای مدیترانه امضا کرده است شامل مناطق مورد منازعه با لبنان می‌شود یا خیر؟ این را می‌دانیم که میقاتی درباره اقدام رژیم صهیونیستی به نقض حاکمیت لبنان از طریق اکتشاف در مناطق مورد منازعه بین دو طرف هشدار داده بود. ضمن آنکه وزیر خارجه لبنان با سفارت آمریکا در بیروت تماس گرفته و خواسته بود از جزئیات قراردادی که با شرکت هالیبرتون امضا شده است اطلاع یابد چرا که طرف آمریکایی یکی از طرف‌هایی است که بر مذاکرات فنی غیر مستقیم بین لبنان و رژیم صهیونیستی نظارت می‌کند که از ماه اکتبر سال گذشته آغاز شده است.

می‌توان گفت این مذاکرات که ماه مه گذشته متوقف شد بر توافقی متمرکز است که آمریکایی‌ها تلاش کردند بین لبنان و رژیم صهیونیستی ترتیب دهند و لبنان در آغاز ۸۶۰ کیلومتر مربع از مناطق دریایی را می‌خواست و این مقدار را در ماه مه گذشته به حدود ۱۳۰۰ کیلومتر افزایش داد که به میدان نفتی قابیش اسرائیل می‌رسد. لبنان می‌ترسد شرکت هالیبرتون در این منطقه شروع به اکتشاف کند. این را هم می‌دانیم که دولت لبنان به ثروت‌های این منطقه امید بسته است تا لبنان را از بحران مالی و فروپاشی مالی اش خارج کند؛ بنابراین انتظار می‌رود دولت لبنان در مرحله آینده تماسهایش را با طرف آمریکایی در تلاش برای ازسرگیری این مذاکرات تا رسیدن لبنان به اکتشاف گاز و نفت در مناطق دریایی اش در جنوب لبنان تشدید کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار