نقش مصر، آمریکا و رژیم صهیونیستی در کودتای اخیر در سودان

منابع خبری گزارش دادند که فرمانده ارتش سودان قبل از انحلال دولت این کشور، با مسئولان آمریکایی و مصری دیدار کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «وال استریت ژورنال» در گزارشی درمورد تحولات اخیر سودان و کودتا در این کشور اعلام کرد که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان شامگاه روز کودتا و تسلط بر قدرت در این کشور به صورت مخفیانه به مصر سفر کرده است.

این سفر البرهان پس از دیدار او با «جفری فیلتمان» فرستاده آمریکا در امور آفریقا انجام شده است و به محض این‌که او از مصر بازگشته، بازداشت تعدادی از مسئولان دولت و انحلال آن را آغاز کرده است.

براساس این گزارش، «عباس کامل» مدیر دستگاه اطلاعات مصر نیز پیش از کودتا به «خارطوم» پایتخت سودان سفر کرده بود که طی آن با البرهان دیدار کرده، اما از دیدار با «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر این کشور خودداری کرده است.

مصری‌ها به دلیل اقبال حمدوک به اتیوپی در موضوع سد «النهضه» که بین سه کشور سودان، اتیوپی و سودان مورد مناقشه قرار دارد، نسبت به او اظهار خشم کرده‌اند.

عباس کامل در سفر خود به خارطوم به عبدالفتاح البرهان ابلاغ کرده است که عبدالله حمدوک باید برکنار شود.

از طرفی دیگر، وب سایت خبری «آکسیوس» نیز به نقل از مسئولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی گزارش داده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی موضوع تحولات سودان را بررسی کرده است.

این منابع گفته‌اند که بلینکن از رژیم صهیونیستی خواسته تا ارتش سودان را به پایان دادن به کودتا ترغیب کند. در این راستا، اوایل هفته جاری یک هیأت از موساد به خارطوم سفر کرده است.

دو هفته پیش ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان»، «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر این کشور را بازداشت و دولت را منحل کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار