تلاش فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سودان برای میانجیگری

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سودان با عبدالله حمدوک دیدار و درباره گزینه‌ها برای میانجیگری گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد با عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده سودان در خصوص گزینه‌ها برای میانجیگری گفتگو کرد.

این درحالی است که عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی حاکمیت در سودان بازداشت عبد الله حمدوک را در پی کودتای نظامیان توجیه کرد و گفت آن‌ها برای حفظ جان حمدوک او را در ابتدای «تحرک و تغییر» از خانه اش دور کردند تا از حمله در امان بماند.

این سخنان البرهان نخستین اظهارات وی با یک رسانه پس از تحویل گرفتن حکومت است.

وی گفت: ما اطلاعاتی داشتیم که چه بسا به او (نخست وزیر برکنار شده) در لحظه اول آغاز تحرک و تغییر حمله خواهد شد به همین سبب ترجیح دادیم او را دور نگه داریم.

البرهان با رد کودتا افزود: ما چگونه کودتا کردیم حال آنکه در قدرت هستیم و اطلاع رسانی نیز گمراه کننده است. برخی گروه‌ها عملا به سوی خانه حمدوک راه افتادند و او در خانه اش بود، اما پس از آنکه بخشی از تحرک را احساس کردیم او را از خانه اش دور کردیم و اکنون دوباره به خانه اش بازگشته است.

وی درباره انتقادات بین المللی در قبال تحرکات اخیرش گفت: انتظار چنین واکنش‌هایی را داشتیم، زیرا بخش زیادی از اطلاع رسانی غیر صادقانه است و همراه با امانتداری نیست. اطلاع رسانی گمراه کننده بود و صادقانه بگویم بسیاری از حقایق برای کسی که به نقشه سیاسی سودان نگاه می‌کند، معلوم نیست.

رئیس شورای حاکمیتی سودان دوشنبه گذشته حالت اضطراری در کشور اعلام و شورای حاکمیت و شورای وزیران انتقالی را منحل و طیف غیرنظامی در قدرت را به توطئه و تحریک علیه ارتش متهم کرد.

شماری از نیرو‌های نظامی نیز حمدوک را بامداد دوشنبه آزاد و سپس رها کردند، اما برخی سیاستمداران و مسئولان دیگر بازداشت شدند و هنوز نیز آزاد نشده اند.

برخی مسئولان در دولت و سازمان‌های مدنی سودان اقدامات البرهان را کودتای نظامی خوانده اند، اما وی آن را تصحیح کرد و مسیر انتقالی خواند.

معترضان سودانی نیز با حضور گسترده بر مخالفت قاطعانه با تصمیم‌های رئیس شورای حاکمیتی سودان و لزوم برقراری حکومت مدنی تاکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار