رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم:

تشخیص زودهنگام دیابت عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد

میرحیدری گفت: اگر تشخیص دیابت در مراحل ابتدایی صورت گیرد، عوارض قند مازاد در خون، بدن و ارگان‌های حیاتی به‌ویژه چشم‌ها، مغز، قلب، کلیه‌ها و سایر عروق کاهش می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مهدی میرحیدری رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم گفت: در استان قم نیز همانند میانگین کشوری، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند که از این میزان، ۷۵ درصد از بیماری خود اطلاع دارند و ۲۵ درصد بی‌اطلاع هستند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم با بیان این‌که از هر چهار بیمار دیابتی یک نفر از بیماری خود بی‌اطلاع است، اضافه کرد: این مساله لزوم انجام آزمایش‌ها و مراقبت‌ها را دوچندان می‌کند و همه افراد باید آزمایش اندازه‌گیری قند ناشتا را به‌صورت سالیانه انجام دهند.

او ادامه داد: در تمام مراکز جامع سلامت آزمایش قند، چربی و فشارخون به‌صورت رایگان انجام می‌شود و کارشناسان نیز راهنمایی‌های لازم را به بیماران دیابتی ارائه می‌دهند.

میرحیدری تاکید کرد: اگر فردی احساس کرد دچار پرنوشی، پرخوری، پر ادراری، کاهش وزن، ضعف و خستگی، ترمیم آهسته زخم‌ها، خشکی پوست، احساس گزگز و بی‌حسی انگشتان دست‌وپا، تاری دید و عفونت مکرر شده است، باید با پزشک مشورت کند و آزمایش تشخیص دیابت را انجام دهد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم با تاکید بر این‌که بیماران دیابتی باید به درمان پایند باشند، گفت: برخی بیماران بعد از این‌که احساس کنند قند خونشان پایین است، به درمان و مصرف دارو ادامه نمی‌دهند که این مساله باعث بالا رفتن قند خون خواهد شد.

میرحیدری با بیان این‌که دارو باید طبق توصیه پزشک مصرف شود، بیان کرد: پایبندی به درمان باعث می‌شود بیماران دیابتی دچار عوارض بیماری نشوند و یا این عوارض دیرتر در بدنشان ظاهر شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم تاکید کرد: بعضی از بیماران دیابتی به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به پزشک مراجعه نمی‌کنند که ممکن است در آینده عوارض بیماری دیابت در این افراد افزایش چشم‌گیری یابد.

او افزود: افراد می‌توانند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست و شوی مرتب دست‌ها و همچنین گرفتن نوبت پزشک قبل از حضور بیمار خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که فعالیت بدنی به‌صورت روزانه در کنار مصرف دارو بسیار مهم است، بیان کرد: بیماران دیابتی باید روزانه نیم ساعت ورزش کنند، به‌گونه‌ای که در این بازه زمانی ضربان قلب افزایش یابد.

میرحیدری با تاکید بر داشتن رژیم غذایی سالم، اضافه کرد: استفاده از غذا‌های آماده، مواد قندی و مصرف شیرینی‌جات می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد به‌ویژه در خانواده‌هایی که افراد درجه یک مبتلا به دیابت هستند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که مصرف میوه و سبزیجات باید در سبد غذایی بیماران دیابتی باشد، ادامه داد: مواد غذایی افراد دیابتی باید کم‌نمک، کم‌چرب و کم شیرین باشد.

به مناسبت فرارسیدن هفته دیابت، طرح رایگان غربالگری دیابت، فشارخون و اندازه‌گیری BMI در کلینیک دیابت مجتمع آموزشی درمانی خیرین سلامت و سایر درمانگاه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قم به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

۲۳ آبان برابر با ۱۴نوامبر روز جهانی دیابت و هفته جاری نیز هفته دیابت با شعار «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه» نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
خدا نصیب نکنه مادرم چندین سال د رگیر
آخرین اخبار