۱۸۷ هزار قمی از نظر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا غربالگری شدند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده، گفت: در قالب این طرح تا بیستم آذرماه جاری ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ نفر از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون بالا دراین استان مورد غربالگری و سنجش قرار گرفتند.

محمد نیک‌پور گفت: از این بین تاکنون ۳۸ هزار و ۶۱۳ نفر از نظر فشار خون بالا در مراکز بهداشت و سلامت استان قم غربال شدند.

 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده،  با اشاره به وضعیت نامطلوب دیابت، در قم ادامه داد: ۱۴ هزار و ۷۰۱ نفر نیز جهت تشخیص ابتلا به پیش دیابت غربال شدند.

نیک‌پور عنوان کرد: جمعیت بالای ۱۸ سال استان قم بیش از ۸۴۱ هزار نفر است که در قالب این طرح باید دست‌کم ۷۰ درصد از آن‌ها معادل ۶۰۹ هزار نفر از نظر درگیری با دیابت و فشارخون غربال شوند.

 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده، عنوان کرد: طبق برآورد و ارزیابی‌های انجام شده ۳۰ درصد افراد بالای ۲۵ سال استان قم مبتلا به فشارخون بالا و ۱۴.۵ درصد نیز مبتلا به دیابت هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم، یادآور شد: تاکنون حدود ۲۷ درصد مردم قم به همراه ۳۴ درصد از ساکنان شهرستان جعفرآباد در طرح سراسری سلامت خانواده غربال شده‌اند.

نیک‌پور در ادامه،بیان کرد: بسیاری از افراد مبتلا در این ۲ بیماری ممکن است تا مدت‌های زیادی از بیماری خود بی‌خبر باشند و به‌صورت اتفاقی یا در غربالگری‌هایی این چنینی و یا بعد از بروز علائم غایی بیماری از درگیری خود مطلع شوند.

 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده،  با تاکید بر اینکه این ۲ بیماری به‌سادگی با اندازه‌گیری قند خون و یا فشارخون قابل‌تشخیص هستند، ادامه داد: عوارض هر ۲ بیماری می‌تواند اعضایی مهمی همچون مغز، قلب، کلیه، چشم و ... را مورد هدف قرار دهد که بسیار جبران‌ناپذیر است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم گفت: بعد از شناسایی بیماری لازم است بیماران تا حصول فشارخون و یا قند خون مناسب درمان را ادامه دهند.

نیک پور با تاکید بر اینکه بهترین راه پیشگیری اصلاح سبک زندگی با وضعیت مناسب تغذیه‌ای (از نظر کمی و کیفی) و فعالیت مناسب بدنی است، تصریح کرد: برای مشاوره مناسب توصیه می‌شود مردم با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از نظرات کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت می‌توانند استفاده نمایند.

 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده،  در پایان، گفت: پویش ملی سلامت باهدف شناسایی و پیشگیری از دیابت و فشارخون بالا از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد.

طبق آخرین برآوردها، جمعیت استان قم یک میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است.

جمعیت شهری استان قم یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.

جمعیت زنان استان قم ۷۰۹ هزار معادل ۴۹.۴ درصد و جمعیت مردان نیز ۷۲۶ هزار معادل ۵۰.۶ درصد جمعیت این استان را تشکیل داده‌اند.

برچسب ها: دیابت ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار