۳۰ درصد جمعیت تحت پوشش طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا قرار گرفتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا در جامعه هدف قم، گفت: از ابتدای این طرح تاکنون، ۳۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان بیماریابی شده‌اند.

مهدی مصری، مراقبت از افراد مبتلا و اجرای برنامه منسجم درتغییر سبک زندگی افراد درگیر، از اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی قم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه دیابت و فشارخون بالا عامل ۸۹ درصد از بیماری‌های غیرواگیر است، تصریح کرد: میانگین ۲ بیماری دیابت و فشارخون در استان قم بالاتر از متوسط کشوری است.

مصری با اشاره به برخی از عوامل بالاتر بودن قم از میانگین کشوری در بحث دیابت و فشارخون اشاره کرد و گفت: کم‌تحرکی عمومی، تغییرات اقلیمی و گردوغبار، بالابودن سرانه تردد و تاثیر آن در فعال‌سازی بیماری‌های غدد از عوامل آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا از ۲۰ آبان آغاز و تا ۱۵ دی‌ماه امسال ادامه خواهد یافت.

مصری با اشاره به تشکیل ۵۰ تیم پزشکی در طرح غربالگری و بیماری یابی دیابت و فشارخون بالا عنوان کرد: علاوه بر جمعیت بالای ۱۸ سال استان قم، تمام زنان باردار نیز شامل این طرح می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم  بیان کرد: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش‌نامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشارخون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

جمعیت شهری استان قم یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.

جمعیت زنان استان قم ۷۰۹ هزار معادل ۴۹.۴ درصد و جمعیت مردان نیز ۷۲۶ هزار معادل ۵۰.۶ درصد جمعیت این استان را تشکیل داده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار