بررسی نحوه برگزاری دوره دیگری از جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان

سومین نشست تخصصی هیئت اندیشه ورز بیست و هفتمین جشنواره ملی شعر رضوی استان کرمان برگزار شد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با حضور مدیر کل و معاون فرهنگی و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، دبیر تخصصی و روسای انجمن‌های ادبی کرمان، سومین نشست تخصصی هیات اندیشه ورز بیست و هفتمین جشنواره ملی شعر رضوی استان کرمان برگزار شد.

در ا ین مراسم ابتدا حامد حسینخانی، دبیر تخصصی جشنواره گزارشی از روند برپایی جشنواره در دوره گذشته ارائه کرد.

او همچنین به نحوه برپایی جشنواره، داوری‌ها، ارسال فراخوان و سایر موارد مرتبط با جشنواره بیست و هفتم پرداخت.

در ادامه هر یک از روسای انجمن‌های شعر و ادب استان کرمان به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود برای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره پرداختند.

احمد اسداللهی، شاعر پیشکسوت استان کرمان نیز، جشنواره را حرکتی پیوسته و اثر گذار در حوزه شعر آئینی کشور عنوان کرد و گفت: باید هر سال طرحی جدید و نو برای تازگی و به روز بودن جشنواره از سوی دست اندرکاران در نظر گرفته شود.

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این مراسم با اشاره به سابقه برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره ملی شعر رضوی از سال ۱۳۷۳ و به همت جمعی از مدیران و شاعران و فعالان عرصه شعر کرمان پایه گذاری شد و طی این سال‌های مدید، جشنواره شاهد فراز و فرود‌های متعددی بوده؛ اما برگزاری متوالی و منسجم آن باعث شده که این جشنواره به نام کرمان پیوند بخورد.

شعر رضوی

او ادامه داد: خوشحالیم که جشنواره آیینی و امام رضایی برای ترویج و گسترش مکتب و سبک زندگی رضوی، پس از گذشت بیش از ربع‌قرن همچنان با حضور و همراهی شاعران و فعالان عرصه شعر در استان کرمان و سراسر کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

علیزاده تصریح کرد: ما این را از عنایت ویژه امام رضا (ع) می‌دانیم که به رغم همه تلاطم‌هایی که در این ۲۶ دوره ایجاد شده باز هم جشنواره شعر رضوی در کرمان ماند و امسال هم با قدرت و توان مضاعف دوره دیگری از آن را برگزار خواهیم کرد.

او با بیان اینکه افتخار ما کرمانی‌ها است که چنین جشنواره آیینی  ـ مذهبی با این موضوع با اهمیت و در حوزه شعر در شهر کرمان برگزار می‌شود، بیان کرد: این جشنواره یکی از رویداد‌های مهم در حوزه شعر آیینی و اصولاً حوزه شعر کشور هست و  افتخار ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، خادمی چنین جشنواره‌ای است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی هیئت اندیشه ورز این جشنواره گفت: چنین جلسات اتاق فکری در دوره گذشته نیز تشکیل شد و امسال هم در حال برگزاری اتاق فکر جشنواره هستیم؛ البته در سال‌های گذشته وقفه‌ای در برپایی این جلسات و هم اندیشی‌ها ایجاد شده بود؛ اما  معتقدیم لازم است این جلسات قبل و بعد از جشنواره‌ها برگزار شود، زیرا بر این باوریم که نقد منصفانه و نقد درست باعث می‌شود، نقاط ضعف و نقاط قوت هر جشنواره شناسایی شود و سال بعد و دوره بعد براساس آن‌ها نقشه راه و برگزاری جشنواره از سوی دست‌اندرکاران و ستاد اجرایی جشنواره تهیه و آماده سازی شود.

بیست و هفتمین جشنواره شعر رضوی

او با  اشاره به اینکه یکی از آفت‌های جشنواره‌هایی که به صورت سالیانه و پیوسته برگزار می‌شوند، تکرار و روزمرگی است و بی تردید پس از چندین دوره برگزاری باعث ملال و کسب نکردن نتیجه مناسب می‌شو ند، ادامه داد: ما طی سال‌های گذشته انتقاد‌ها را درخصوص این جشنواره شنیدیم و تلاش کردیم که براساس انتقادات درست و هدفمند اصلاحاتی در ساختار، شکل و نحوه برگزاری جشنواره ایجاد کنیم. 

علیزاده بیان کرد: حضور، همراهی و مشارکت پیشکسوتان حوزه شعر استان و کشور، یکی از نقاط محوری برگزاری این جشنواره است و باید با ایجاد تدابیری هر سال این همراهی و حضور را در جشنواره داشته باشیم.

او  با بیان اینکه هدف ما گسترش سبک و سیره فرهنگ رضوی است، گفت: این هدف با بسترسازی جشنواره شعر رضوی تسهیل شده؛ اما لازم است محصول این جشنواره که اشعار بسیار زیبا و فاخری در حوزه شعر رضوی است از سوی مداحان، وعاظ، سخنرانان، رسانه‌ها، صدا و سیما و فعالان فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد تا با نشر و انتشار اشعار قابل توجه این جشنواره در سطح جامعه نیت جشنواره که جلب توجه آحاد مردم به فرهنگ منور رضوی است؛ محقق شود.

بیست و هفتمین جضنواره ملی شعر رضوی، دی ماه امسال در کرمان برگزار می شود.

 انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار