آیا در خط مترو مشهد-گلبهار ایستگاهی برای شهرک صنعتی هم پیش بینی شده است؟

ایجاد ایستگاه خط مترو مشهد به گلبهار در تقاطع جاده شهرک صنعتی ماشین سازی مشهد، می‌تواند از بار ترافیکی کم کند و از بروزحوادث متعددی، بکاهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در مسیر مترو مشهد به گلبهار، ایستگاهی برای شهرک صنعتی که در همین محور قرار دارد، دیده نشده است. ضمن اینکه مسیر اتوبانی که وجود دارد دارای ترافیک بسیار بالایی است. متولیان امر در شهرک صنعتی ماشین سازی با اشاره به اینکه ۶ هزار کارگر در این شهرک مشغول به کار هستند و بخش عمده‌ای از آن‌ها در گلبهار زندگی می‌کنند، تقاضا برای ایجاد ایستگاه مترو در نزدیکی شهرک را مطرح نموده اند.

او با بیان اینکه دو موضوع برای استفاده شهرک صنعتی از مترو مطرح است، افزود: نخست اینکه بخش زیادی از کسانی که در شهرک‌های صنعتی شاغل هستند، در گلبهار ساکن می‌باشند و در صورت عدم ایجاد ایستگاه مترو برای شهرک، بخشی از کارگران ساکن گلبهار نمی‌توانند از قطار استفاده نمایند و برخی از ساکنان مشهد هم که قصد رفتن به شهرک صنعتی را دارند نمی‌توانند از این ظرفیت بگیرند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: موضوع دیگری که متولیان شهر جدید گلبهار در این میان عنوان می‌کنند این است که اگر ایستگاه‌های مذکور ایجاد شود، ظرفیت زمانی برای تردد قطار‌ها افزایش می‌یابد و به هدف گذاری برای کوتاه کردن مسیر مشهد تا گلبهار نمی‌رسند. ضمن اینکه ایجاد ایستگاه جدید، هزینه ساز خواهد بود. با وجود همه، اما و اگر‌هایی که مطرح شد، بعد از پیگیری فراوان موافقت‌های اولیه با احداث این ایستگاه انجام گرفته است.


بیشتر بخوانید



لبافی در ادامه پیشنهاداتی را قرائت کرد که دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، در چهارچوب تفاهمات میان سازمان‌ها به آن دست یافته و بیان کرد: مصوبه نخست دبیرخانه این است که شهرک ماشین سازی و شرکت شهرک‌های صنعتی با هماهنگی شرکت عمران شهر جدید گلبهار در کوتاه‌ترین زمان ممکن در قالب تفاهم نامه فی مابین، مکانی را در نزدیکی شهرک به صورت ذخیره به منظور احداث ایستگاه (صرفنظر از نوع کاربری آن) تثبیت نمایند. همچنین، شرکت عمران شهر جدید گلبهار مجموعه اطلاعات و نقشه‌های طرح مترو که توسط مشاور اصلی تهیه شده است را طی هفته آینده به منظور ارائه به مشاور جدید (طرح جانمایی ایستگاه) در اختیار هیات مدیره شهرک ماشین سازی قرار دهد.

او تصریح کرد: از طرفی، معاون وزیر راه و شهرسازی با احداث یک سکو پس از انجام مطالعات فنی (در صورت تصویب در شورای هماهنگی ترافیک)، در محل شهرک صنعتی ماشین سازی موافقت نموده است، لذا ضرورت دارد تا شهرک صنعتی ماشین سازی نسبت به انتخاب مشاور ذی صلاح دارای رتبه لازم از طریق مناقصه اقدام کرده و پروژه مطالعاتی به لحاظ تسریع در کار، با هزینه شهرک شروع شود و با عنایت به تفاهم نامه فی مابین شهرک صنعتی ماشین سازی و شرکت شهرک‌های استان و کشور (به صورت استانی و ملی) طی تشریفات اداری، هزینه‌های مربوطه تامین گردد.


تامین ۵۰ درصد اعتبار تملک زمین برای احداث ایستگاه

علی بهرامی زاده، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: ما موافق پیشنهادات مطروحه هستیم؛ اما نکته اینجاست که اساسنامه این شرکت، ما را مجاز به هزینه‌کرد در بیرون از شهرک‌های صنعتی نمی‌کند. براساس این پیشنهاد، درباره ایستگاه مترو شهرک صنعتی ماشین سازی، شرکت شهرک‌ها باید تملک زمین را در بیرون از محدوده انجام دهد. با این وجود، برای برون رفت از چالش مذکور، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قول داد تا در قالب تفاهمی میان بخشی، ۵۰ درصد اعتبارات این موضوع را از درون استان و مابقی از محل سازمان ملی تامین نماید.

رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در همین رابطه گفت: متروی مشهد- گلبهار پروژه‌ای ملی تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد راه درست این باشد که از طریق مشاوری که از قبل برای این پروژه تعیین شهد، کار انجام شود. بهتر است شرکت عمران شهر‌های جدید همکاری لازم را به عمل آورد تا مطالعه لازم برای احداث ایستگاه مذکور انجام پذیرد و این احساس مسئولیت را داشته باشد که پروژه متعلق به این شرکت است و تا به نتیجه رسیدن آن، پیگیر موضوع باشد.

انتهای پیام//ف. ح.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
فکر کردم اتوبان چین پاکستانه ک توی کوه های سر ب فلک کشیده شده بطول چند هزار کیلومتر میخواهند بکشند . ثروتمندترین کشور غرب آسیا توی ساخت ایستگاه نترو شهرک صنعتی مانده... جای تعجب برای پسرفت ایران نیست دلیل روشن داره
Iran (Islamic Republic of)
زهراغلامی پور
۰۳:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
واجب است چون ترافیک کم نمیشه هزینه بیشتری رودست دولت است مشکل مردم کم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
اگر شهرک صنعتی ایستگاه نداشته باشه اصلا ارزش نداره این خط
آخرین اخبار