در این گزارش به زوایای مختلف حراج جمعه سیاه یکی از فروشگاه های اینترنتی که ادعا شده تقلبی است پرداخته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بلک فرایدی یا جمعه سیاه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که در بسیاری از کشور‌های غربی؛ تاریخی برای آغاز خرید‌های کریسمس و سال نو است. در کشور‌های مختلف برندها، مغازه‌ها و حتی فروشگاه‌های اینترنتی، تخفیفات و حراج‌های فوق العاده‌ای روی اجناس خودشان اعمال می‌کنند و همین حراج‌های عجیب و غریب، خریداران را تشویق می‌کند تا خرید کنند.

مردم در برخی از کشور‌ها از شب‌های قبل جلوی فروشگاه‌ها صف می‌کشند تا بتوانند از تخفیف‌های بلک فرایدی استفاده کنند، این هجوم به فروشگاه‌ها برای خرید، درباره فروشگاه‌های اینترنتی هم صدق می‌کند و در برخی از مواقع، سایت‌ها با اختلال عمده روبه‌رو می‌شوند. مهمترین نقطه جذاب در بلک فرایدی، تخفیفات باورنکردنی روی اجناس است. تخفیفاتی که در برخی از مواقع به حدود ۹۹ درصد هم می‌رسد.

با این که بلک فرایدی سنتی آمریکایی است، اما این فرهنگ به سایر کشور‌های دنیا نیز کشیده شده است. این سنت به ظاهر عجیب و جالب به کشور ما و فروشگاه‌های اینترنتی و مغازه‌ها هم رسیده و در این روز و روز‌های پس از آن شاهد تخفیفات عجیبی در کشور هستیم. بلک فرایدی را می‌توان ترویج مصرف گرایی و اسراف نیز نامید. فرهنگی غربی و عجیب که این روز‌ها به فرهنگ ایرانی-اسلامی ما نیز رخنه کرده است.

کافی است چرخی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بزنیم تا تخفیفات گسترده‌ای که از سوی فروشگاه‌ها اعلام شده را ببینید. تخفیفاتی که ادعا شده دروغ است، اما ارائه دهندگان آن هیچ توضیحی درباره آن نداده اند و هنوز هم این تخفیفات ادامه دارد و مردم بدون دانستن داستان پشت این تخفیفات در حال خرید هستند.

شکار گنج یا فریب مردم؟!

یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معروف کشور، برای روز بلک فرایدی مسابقه‌ای را با نام «شکار گنج» آغاز کرده که در آن تخفیف ۹۹ درصدی را روی برخی از کالا‌های سایت ارائه می‌کند. کاربران برای پیدا کردن کد تخفیف باید بیش از ۱۵۰۰ کالا را مشاهده کنند تا بتوانند آن را پیدا کرده و استفاده کنند، البته اگر کد تخفیفی وجود داشته باشد!

یکی از کاربران توئیتر فارسی، رشته توئیتی را از تخلفات این تخفیف منتشر و ادعا کرده که با استفاده از سایت‌های تحلیلی و کدنویسی توانسته این تقلبی بودن را پیدا کند. او می‌گوید که توانسته کد تخفیف محصول را سریعا پیدا کند، اما هم کد تخفیف و هم کالایی که ارائه شده فیک و تقلبی است.

توئیت کاربر

توئیت کاربر

توئیت کاربر

در موردی دیگر این کاربر نوشته که برای دو محصول متفاوت که در دو زمان مختلف عرضه شدند، این فروشگاه اینترنتی یک کد تخفیف یکسان ارائه کرده است.

توئیت کد تقلبی

این کاربر در ادامه و برای تایید تقلبی بودن این مسابقه رشته توئیت دیگری را منتشر و ادعا کرد کسانی که برنده این تخفیفات هستند از قبل کدها را دارند و از شرکا و همکاران این فروشگاه هستند.

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

توئیت تقلبی بودن تخفیف

این فروشگاه اینترنتی اعلام کرده که نام هرکسی که کد تخفیف را پیدا می‌کند را در صفحه اینستاگرامی و سایت خودش اعلام می‌کند، اما برخی از کاربران مدعی شدند که این نام‌ها هم جعلی یا از کارکنان و شرکای همین فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

در راستای ادعای منتشر شده و صحت مسابقه‌ای که این فروشگاه اینترنتی برگزار کرده، با روابط عمومی این فروشگاه تماس گرفتیم، اما در جواب سوال ما گفتند که پاسخ این ادعا در توئیتر داده شده و قرار است پس از پایان مسابقه، با برندگان مصاحبه‌ای صورت بگیرد، اما پاسخ دقیق و روشنی به سوالات خبرنگار ما داده نشد.

پاسخ فروشگاه اینترنتی

تاکنون شکایات بسیاری از مشکلات فروش و پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی در فضای مجازی منتشر شده، اما هربار حساب‌هایی از پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی فقط کد پیگیری کاربران را دریافت کردند، اما هیچ پیگیری صورت نگرفته و پاسخ دقیقی به مشتریانی که به این فروشگاه اعتماد و از آن خرید کرده اند، داده نشده است.

در اینجا لزوم نظارت بر این فروشگاه‌های اینترنتی بیش از پیش احساس می‌شود و باید ساز و کاری اندیشید تا هم مردم بتوانند خرید‌های بهتری داشته باشند و هم نظام خرید اینترنتی بتواند کارش را به درستی انجام بدهد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید محمودیان
۰۲:۰۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
من تاریخ ۲۶ اردیبهشت یه کیبرد سفارش دادم فرداش دیجی کد تخفیف داد . من خریدمو لغو کردم تا کد تخفیفمو وارد کنم که فروشنده گرون کرد . بدتر شد
من دوباره با قیمت گرونتر سفارش ثبت کردم ۲۹ اردیبهشت و جنس تو انبار فروشنده بود و از طریق دیجی کالا بعد ۲ روز کاری ارسال می شد . البته روز سوم رو که میگه ظرفیتا تکمیله و روز ۴ امم میگه برا کاربران دیجی پلاسه . نزدیک ترین تاریخ ارسالش ۳ خرداد بود . الان ۸ خرداده و از ۲ خرداد مرسوله من تو پردازش گیر کرده . فروشنده کالا رو ارسال کرده دیجی کالا فاکتور کرده بسته بندی کرده ولی یه هفتس که از مرکز پردازش زرین مرسوله رو نمی فرسته مرکز توزیع و من تا الان ۸ بار زنگ زدم و پیگیری کردم همش میگن پیگیری میکنیم و بهتون زنگ می زنیم برای هماهنگ کردن زمان ارسال سفارشتون ولی زهی خیال باطل ، بشین تا بیاد . اپراتور هایی که تماس ها رو جواب میدن کاری جز زدن تیک فوری نمی تونند براتون بکنن که اونم هیچ تاثیری نداره . پولشم پیش پیش گرفتن اگرم بخوام الان کنسل کنم ۵ روز کاری پیگیری می خواد تا بتونم پولمو پس بگیرم .
البته من قبل اینکه این کیبرد رو سفارش بدم حسابی تحقیق کردم و 4 تا پاساژ رو گشتم ولی پیدا نکردم و مجبوری از دیجیکالا سفارش دادم . همیشه هم پرداخت در محل رو میزدم اما این دفعه برای اینکه از پست رایگان استفاده کنم اکانت جدید ساختم و موجودی کالا هم ۱ عدد بود اگرچه که همون فروشنده همون کالا رو تو یه آگهی دیگه داشت صد تومن گرونتر میفروخت و مشکلش کمبود جنس نبود ! و همراهش چندتا چیز دیگه سفارش دادم و گفتم تو ۲ تا مرسوله برام بیارن. این شد که دیگه گزینه پرداخت در محل نداشت رفتم پرداخت اعتباری رو امتحان کنم دیدم بهرش زیاده نمی صرفه بازگشت رو زدم پیام داده که کالای شما تا یکساعت فقط رزرو میشه . رفتم دیدم اون فروشنده ناموجود کرده و حالا باید گرونتر بخرم این بود که گفتم همینکه ارزونتره بذار پرداخت اینترنتی کنم . الان یه مرسولم ۱ خرداد اومده ولی کیبرده هنوز بعد ۱۰ روز از ثبت سفارش نیومده و معلومم نیست کی بیاد . حالا من کاری که کردم این بود که از یه فروشنده دیگه ای با قیمت بالاتر پرداخت در محل سفارش دادم برا ۱۱ خرداد ، هر کدوم که زودتر اومد اون یکی رو کنسل می کنم . و رسیدن مرسوله تازه اول بدبختیه که جنس مرجوعی یا فیک نباشه و پیگیری دریافت پول پرداخت اینترنتی.
کلا دیجی کالا گزینه آخرتون باشه
تو دیجی کالا هم فقط از فروشنده خود دیجیکالا بخرید
یا فروشنده هایی که هم نظر خریدارنشون خوبه و هم کالاشون تو انبار دیجی موجوده
و گرنه اسیر میشید خییییییییییلی بدم اسیر میشید
من اگه می تونستم به عقب برگردم یه کیبرد جایگزین انتخاب می کردم و از بازار حضوری می خریدم ، حتی یه کیبرد پایین تر ولو گرونتر . خیلی راحت تر بودم .
Luxembourg
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
متاسفانه دیجی کالا این روزها بخش تولید محتوا را با تولید روشهای متعددی به منظور دور زدن خریدار به اشتباه گرفته است! همزمان با شیوع کرونا به یکباره کلیه دستگاههای کارتخوان را جمع آوری نمود و پرداخت در محل به گزینه کنسل شده ای تبدیل شد حال آنکه اگر کسی نداند تصور می کند دیجی کالا کلیه کالاهای مشتریان را ضد عفونی شده برای مشتری ارسال می کند!!! اما مساله بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که بعید می دانم افراد زیادی از آن مطلع باشند:

متعاقبِ بروز رسانی های نرم افزاری این مارکتینگ پلیس که صد البته همچنان درگیر اشکالات نرم افزاری موجود در آن می باشیم، دیجی کالا بخشی را در پروفایل کاربری مشتریان پنهان نمود که شامل دو گزینه واریز به حساب بانکی و دیگری واریز به کیف پول بود!! بدین معنا که اگر کاربری سفارشی را لغو یا مرجوع نمود وجه مرجوعی به کدام یک از گزینه های مورد نظر واریز شود!! گزینه دیفالت (پیش فرض) را نیز واریز به کیف پول منظور نمود! بدین ترتیب دیجی کالا توانست بخش زیادی از مشتریان را که چه بسا تمایلی به خرید از آن نداشتند به دلیل قرار گرفتن وجوه مشتری در کیف پول دیجی پی وادار به خرید نماید!!! (دسترسی به مقادیر موجود در کیف پول تنها از طریق خرید از دیجی کالا امکان پذیر است) اما همزمان با آشکار شدن این مساله دست به ابتکار جدیدتر دیگری نیز زد!!! برای مشتریان سقف معینی در پرداخت به حساب بانکی آنان نیز منظور نمود تا مشتریان نتوانند کلیه وجوه مرجوعی خود را علیرغم انجام تنظیمات در پروفایل خود به حساب بانکی منتقل کنند!! برای مثال کاربری که وجه مرجوعی وی ۴۰ هزار تومان بود دیگر نمی توانست این وجه را به حساب بانکی خود عودت داده شده ببیند! این عدد در زمان نگارش این کامنت افزایش یافته است اما علیرغم تماس با پشتیبانی خودشان نیز سردرگم هستند و عده ای ارقامی نزدیک به صد هزار تومان را رقم جدید این مقدار توصیف می کنند!!!!! از این همه دروغ تعجب نمی کنید که حتی خودشان نیز با این اعمال ابایی از تحمیل یک کاربر به خرید از این فروشگاه اینترنتی ندارند!! اوج سوء استفاده این شرکت از مشتریان در دوران کرونا بود آنهم بدون کوچکترین اعمال نظارتی که آنان را وقیح تر از قبل نمود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
امسال توی بلک فرایدی خیلی فروش نداشته . مردم رو برگردوندن ازش . دیجی تمام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
اولین تخلف دیجی کالا اینه که کسانی که قراره تو قسمت شکار گنج شرکت کنند باید اشتراک دیجی پلاس بخرن.که اشتراک یک ماه که کمترینش بود در اولین روز بود 45 هزار تومان /حالا شماحساب کنید چند نفر گول خوردند بعد هم برای عادی جلوه دادن موضوع اشتراک یک ماه بعد از چند روز برای عضوهای جدید 25 هزار تومان کردند.دومین مورد این بود که به بهانه پیدا کردن کد گنج باعث شدن کلیه کالاهاشون با تخفیف های دروغین دید شه برای مثال کالایی که تا چند روز پیش تو سایته خودشون قیمتش 600 تومان بود 80 در صد تخفیف گزاشته بودن و همون کالا 670شده بود .افرادی هم که بعد از کلی گشت و گزار کدها رو پیدا کردند اصلا نتونستن استفاده کنند.امیدوارم مرجعی برای رسیدگی پیدا بشه
United States of America
محمود
۱۳:۴۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تیرویج میصیرف گیرایی
بنده خدا اونور حداقب یه تخفیف درس حسابی میدن چیزایی که مردم میخوان رو بتونن بخون شما ها چی فقط قیمتارو ۱۰ برابر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
مدیر دیجی کالا میدونم بلاخره این کامنتارو میخونی
یا ب گوشت میرسه
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۹:۵۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
واقعا برای همچین فروشگاهی که در ایران جزو ، سومین سایت پر بازدید است، مایع تأسف داره.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
گزارشتون عالی بود. من رسما در شبکه های اجتماعی دیجی کالا در حین مسابقه بارها اعلام کردم که اگر فردی کد 99 درصدی را پیدا کنه یک پیام خصوصی برای من ارسال کنه تا ضمن تبریک و استفاده شخص از همان کد 99 درصدی مبلغ کل کالا هم بصورت نقد از طرف اینجانب به ایشان تقدیم گرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
۹۹ درصدش دروغه
United States of America
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
اخه عقلم خوب چیزیه.شما حاضری کالا یا جنسی رو داری با ۹۹ درصد تخفیف و ۵۰ درصد ضرر بفروشی؟مگر اینکه اون کالا معیوب.مرجوعی و استفاده شده یا فاقد خریدار باشه.چرا ما زود گول میخوریم؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۲:۰۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
البته ۵۰ درصد که چیزی نیست ایم تخفیف عادیه مثلا چای که ۱۰۰ تومن قیمو خورده اما همیشه ۵۰ تومن فروخته میشه چون کلا ۵۰ تومن هم نمیارزه
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
بلک فرایدی.هالویین.کریسمس.مال غربی های وحشی و استعمارگره.اخه نمیدونم کشوری که ۵۰۰ سال پدر و الگوی کره زمین بوده چه نیازی داره مراسم و مسخره بازی یه مشت وحشی رو تقلید کنه.پدر فرهنگ غرب یونانه که این ادا اطوار رو نداره .اخه چرا باید چند تا دزد و اراذل اوباش مهاجر انگلیسی در آمریکا برای ما جشن و مراسم بسازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
شما وی پی ان خودتو خاموش کن بعد بیا با هم حرف میزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
عقایدت نژادپرستانه است، اوباما هم یه زمانی سفره هفت سین انداخت میتونی تو اینترنت بزنی ببینی پس بهتره ما هم به فرهنگ و آداب و رسوم و مراسم بقیه احترام بذاریم از جمله مسیحیان و اروپایی ها و آمریکایی ها. کریسمس هم که جشن مقدس مسیحیان هست و ما هم در ایران جامعه‌ی ارمنی رو داریم که باید به احترام اونها، حرمت جشن‌ها و مراسمشون رو نگه داریم. اگه خودتو ایرانی میدونی باید بدونی احترام به بقیه جزء فرهنگ ایران بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۰۳:۰۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
من حدود1ساعت داشتم برای جایزه می‌گشتم حدودا 3یا چهار گیگ از حجم بستم استفاده شد.واقعا از دیجی کالا زده شدم و کلا دیلیتش کردم
Sweden
حامد
۰۲:۱۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
امسال دیجی کالا تو بلک فرایدی واقعن گند زد سالای قبل من خریدای خوبی میکردم با تخفیفای عالی امسال فقط نگاه کردم چطور داره مردم رو گول میزنه اون داستان بگرد کد تخفیف پیدا کنم مثل سوزن تو انبار کاه بود ترجیح دادم نزارم منو احمق فرض کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
7تا8ساعت از وقت خودم و همسرم گرفتم تا با دقت تمام عکس ها رو برسی کنیم سردرد و چشم درد و کاملا با عصاب و روان ما بازی کردن خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
Darkerr
۲۳:۳۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
کلاهبردار تر از این وجود نداره هیچکس ام نظارتی نمیکنه اینم به کارش ادامه میده
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۲:۰۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
نظارت نمیخواد فقط کافیه همه خرید نکنیم