راند هفتم؛ حرف چه کسی به کرسی می‌نشیند؟

حال و هوای این روز‌های کشور سیاسی و متاثر از آغاز دور جدید مذاکرات برجامی در وین بوده و خروجی رسانه‌های جهان براین اتفاق تمرکز کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان مذاکرات پرسروصدای برجامی در راند هفتم آغاز شد. این بار، اما جدال ایران و تروئیکای اروپایی برای کمک به برجام با عزم دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی جدی است.  به گفته برخی منابع خبری  ایران دست بالا را  در این دور از مذاکرات دارد. حالا چشم ها به هتل کوبورگ وین دوخته شده تا ببینیم تروئیکای اروپا این بار می تواند میان  خواسته های تهران و فشارهای  واشنگتن تعادل برقرار کند و  به اصطلاح  این مذاکرات ختم به خیر می شود؟

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا هم اخیرا از سوی  ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرده که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا  سه شنبه با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان و الیزابت تراس وزیر امور خارجه انگلیس، کشور‌های نماینده اتحاد ترانس آتلانتیک دیدار کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه بلینکن و دیگر وزرای خارجه درباره تهدید‌هایی که متوجه اروپا است، از جمله اقدامات نگران کننده روسیه در قبال اوکراین گفت‌وگو کردند. آن‌ها همچنین درباره نگرانی‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران و تلاش برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به برجام همزمان با برگزاری مذاکرات در وین تاکید کردند.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان هم در نشست افتتاحیه دور جدید مذاکرات وین ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت و گو‌ها قرار گیرد. رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

در راند هفتم مذاکرات حرف چه کسی به کرسی می نشیند؟

اما حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم قبل از آغاز مذاکرات اعلام کرده بود که پس از شش دور مذاکره فشرده در وین که به دلیل زیاده خواهی و مواضع زیاده خواهانه آمریکا به موفقیت نرسید، اکنون در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هستیم. هدف اصلی این مذاکرات احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم هاست. تحریم‌هایی که به صورت یک جانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکای خارج شده از برجام اعمال گردیده است.

آمریکا و ترامپ در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ به صورت یک جانبه از برجام خارج شدند؛ اقدامی که در سطح بین المللی به عنوان عملی غیرقانونی شناسایی و محکوم گردید. اجماعی بین المللی وجود دارد که این گونه رفتار‌های ضد قانونی ایالات متحده، نادیده گرفتن کامل قوانین بین المللی و منشور ملل متحد و در راستای تخریب چندجانبه گرایی و تهدید بزرگی برای صلح و امنیت بین المللی است.

حنیف غفاری کارشناس روابط بین الملل با اشاره به در جریان بودن دور هفتم مذاکرات وین در گفت وگویی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان درباره محور‌های مهم این دور از مذاکرات داشته است. او درباره سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها در دور هفتم مذاکرات برجامی می‌گوید که اینطور که از فضای مذاکرات بر می‌آید مذاکره کنندگان کشورمان توانستند مسئله مهم رفع تحریم‌های ضد ایرنی را به اولویت اصلی مذاکرات تبدیل کنند که یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.

غفاری معتقد است این در حالی بود که واشنگتن و تروئیکای اروپایی تاکید می‌کردند که تا زمانی که ایران به تعهدات خود باز نگردد خبری از رفع تحریم‌ها و حتی تعلیق آن‌ها نیست. مسئله بعدی این است که جمهوری اسلامی ایران از طریق تاکید برسه خط قرمز به خط کشی میدان مذاکرات پرداخته است. یکی رفع تمام تحریم‌های مغایر با برجام دوم بحث تضمین و سوم بحث راستی آزمایی. تاکید مداوم بر مذاکره کنندگان کشور بر روی این مولفه‌ها قدرت بازی غرب را در میدان مذاکرات محدود کرد.

در راند هفتم مذاکرات حرف چه کسی به کرسی می نشیند؟

صراحت در طرح مطالبات از سوی ایران

این کارشناس سیاست خارجی می‌گوید: همین مسئله منجر به این شد که که مقامات آمریکایی و انگلیسی مجبور شدند به فرامتن مذاکرات رو بیاورند، یعنی سعی کردند تا از طریق عوامل بیرونی و مولفه‌های تاثیرگذار بر فضا مذاکرات خواسته‌های ایران را کاهش دهند یا اینکه کاری کنند تا کشورمان از خطوط قرمز عقب نشینی کند. اما در جریان مذاکرات مشاهده کردیم که تیم مذاکره کننده زیربار فشار روانی و تبلیغات از طرف غرب نرفت؛ و مطالبت خود را مبنی بر رفع تحریم‌ها تضمین و راستی ازمایی را صریح مطرح کرد.

او معتقداست هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم به این معنی که ایالات متحده و تروئیکای اروپایی تاکتیک بازگشت پوچ به برجام را دنبال می‌کنند. مطابق این تاکتیک آن‌ها می‌خواهند ایران کامل به تعهدات برجامی خود برگردد و در مقابل فرآیند تعلیق تحریم‌ها به صورت قطره چکانی انجام شود، پس تا زمانی که این توطئه طرف غربی را بخواهیم خنثی کنیم کماکان باید با گارد بسته در مذاکرات وین حاضر باشیم.

غفاری می‌گوید در خصوص ابعاد فنی ماجرا و بحث نظارت‌های آژانس و استفاده جمهوری اسلامی ایران از سانتریفیوژ‌های نسل جدید واقعیت این است که هم درمصوبه مجلس شورای اسلامی وهم در سیاست‌ها و رویکرد‌های اعلام شده توسط وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی نسبت به این مسئله تاکید شده است.

او معتقد است تا زمانی که برجام احیا نشود و کشورمان اطمینان و رضایت پیدا نکند نسبت به تامین منافع خود دلیل ندارد که ما تن به محدویدت‌های فرا پروتکلی مانند آنچه که در برجام آمده بدهیم. در خصوص همکاری‌ها با آژانس نیز ملاحظات امنیتی و داخلی و منافع ملی را اولویت می‌دهیم.

در جریان سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس به تهران، او تاکید ویژه‌ای بر بازرسی از مجتمع تسا در کرج داشت که در مقابل جمهوری اسلامی اعلام کرد با توجه به اینکه این موسسه مورد عملیات خرابکارانه قرار گرفته فضایی برا‌ی نصب دوربین ها‌ی آژانس حتی در قالب نظارت‌های پادمانی درآن وجود ندارد.

در راند هفتم مذاکرات حرف چه کسی به کرسی می نشیند؟

پس در قبال آژانس و مسائل فنی مذاکرات موضع کشورمان کاملا مشخص است. قرار هست مذاکرات با دستور اولیه رفع تحریم‌ها و متعاقبا با دستورالعمل مباحث فنی و گام‌های حقوقی بازگشت به برجام و انجام تعهدات طرفین ادامه پیدا کند. مذاکرات دوره جدید در وین نقطه اغاز خوبی داشته است.

این کارشناس روابط بین الملل درباره اینکه احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام چقدر به واقعیت نزدیک است گفت: از یک طرف دولت جو بایدن در آمریکا در ماه‌های ابتدایی حضور خود در کاخ سفید خواستار بازگشت پوچ به برجام بود، یعنی حفظ یک طرفه ایران در توافق در مقابل بهره گیری کامل امتیازات آمریکا از توافق برجام، اما بعد از گذشت زمان و اصرار کشورمان بر حفظ خطوط خود ما شاهد هستیم که که در درون آمریکا و میان دموکرات های این کشور بر سر نحوه احیای برجام اختلافاتی به وجود آمده است. عده‌ای از نزدیکان بایدن کماکان به همان تاکتیک بازگشت پوچ به برجام معتقدندهرچند می‌دانند دیگر نمی‌توانند به راحتی این راه را بروند.

لزوم اتخاذ تصمیم اساسی واشنگتن  تا قبل از بحرانی شدن 

غفاری می‌گوید در مقابل طیف دیگری معتقد هستند که ایالات متحده تا زمانی که شرایط به ضرر واشنگتن بدتر نشده باید تصمیم اساسی برای بازگشت سریع به برجام بگیرد. این منازعات در داخل جامعه آمریکا وجود دارد، فرای منازعاتی که میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای احیای برجام وجود دارد؛ بین خود دموکرات‌ها و در حلقه نزدیک به بایدن هم اختلاف نظر‌هایی وجود دارد. اما منازعات داخلی آمریکا برای ایران اصالت و موضوعیت ندارد، آنچه که برای ما مهم است خروجی تصمیم و قضاوت درباره خروجی واحد آنهاست.

در راند هفتم مذاکرات حرف چه کسی به کرسی می نشیند؟

درباره احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام برخی رسانه‌های آمریکایی مانند وال استریت ژورنال کد‌هایی داده اند که شاید بایدن مجبور شود در نهایت توافق را علیرغم نظر مشاورانش که طرفدار تاکتیک بازگشت پوچ به برجام هستند را بپذیرد و حقوق ایران را بدهد. برخی دیگر از منابع آمریکایی از ایده توافق موقت در خصوص برجام می‌گویند که قطعیت این ایده هنوز از سوی  وزارت امور خارجه آمریکا و منابع امنیت ملی این کشور ترسیم نشده است.

غفاری در پاسخ به این سوال که در صورت اینکه توافقات به نتیجه مطلوب نرسد، احتمال محدودیت بازرسی‌های آژانس از سوی ایران وجود دارد؟ گفت: اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد قطعا کشورمان در مناسبات خود با آژانس تجدید نظر خواهد کرد به این معنا که نظارت‌های فراپادمانی و حتی نظارت‌های پادمانی غیر مستند آژانس متوقف خواهند شد که اکثرا از همین دست هستند یعنی مطالعات ادعای را آژانس ارائه می‌کند. ومستند به این مطالعات که هیچ پایه واساسی ندارند تقاضای دسترسی به برخی اماکن را به ایران می‌دهد. قطعا گارد ایران در آنصورت درمقابل آژانس بسته خواهد شد.

گمانه زنی برخی کشور‌ها این است که ایران ممکن است در صورت نرسیدن به توافق در دور هفتم مذاکرات از غنی سازی ۶۰ درصد نیز عبور کند، گمانه زنی هایی که همیشه بوده، هست و خواهد بود. اما آنچه مشخص است این است که جمهوری اسلامی ایران از حق مسلم خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد.

نرگس رمضانی 

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۷ تير ۱۴۰۱
وقتی که توافق و رفع تحریم ها علیه ملت ایران هیچ گونه تاثیری بر بازار واقتصاد کشور ندارد و از این همه هیاهو و خبر فقط وفقط به فکر امضا یک برگه و سند میباشد همان بهتر که بهانه تحریم را برای ظلم و فشار به مردم داشته باشید که اگر توافقی صورت بگیرد واقعاً چه بهانه‌ای برای تورم وگرانی و افزایش لحظه به لحظه قیمت ها دارید ویا واقعاً از فردای روز توافق ملت انتظار ارزانی وکاهش قیمت ها خصوصاً دلار که در این سالها به سنگ وخاک این سرزمین گره زده‌اند را ندارند اما انتظار کاهش تورم و کاهش قیمت ها را به دوران هشت سال دفاع مقدس که در جنگ وتحریم قرار داشتیم را حق ملت است که این توقع کوچک را داشته باشند و بهانه ای دوباره به دست نگیرند که تحریم برداشته شده واجناس آمریکایی اصل و اورجینال وارد بازار شده و دوباره آقایان که سالها به چپاول جیب ملت عادت کرده دوباره به فشار به ملت ادامه دهند به نظر شما اگر توافق صورت گرفت و تمام تحریم های نان و آب دار آقایان رفع شد به نفع مردم بیچاره است و یا نه دوباره مسیرهای بهتری برای آقایان و آقازاده‌ها باز میشود واقعاً امیدی به اقتصاد کشور به نفع مردم بیچاره وصبور ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
نه خارجی ها کوتاه میان
نه حکومت ایران کوتاه میاد
فقط این وسط مردم رو بدبخت فقیر کردن رفت
سانسور نکن اگه مردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
عزیزم آمریکا به دنبال برجام345 2 هست یعنی برد موشک و.... ایران نباید کوتاه بیاد توافق هم کنن وضع مردم خیلی تغییر نمیکنه چون ریشه فساد در داخل کشور هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
اقا این شکل گفتگو برای هیچ طرف کار کشا نیست ما به برجام برمی گردیم وامریکا هم سریعاً دریک بازه زمانی یکماه از تحریمهای اصلی ایران دست بکشد این دیگر خیلی کار سخت وطاقت فرسایی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
محمد جان یا خیلی کم سن و سال هستی و یا هنوز آمریکا را نشناخته اید ، سال 2015 برجام امضا شد ولی نه تنها فعالیت هسته ای ایران را به کمتر از نصف رساندند و سانتریفوژ ها را سیمان ریخته و خراب کردند تحریمی لغو نشد بلکه هم اوباما و هم ترامپ بر تحریم ها افزودند و تعهد سازمان ملل را نیز زیر پا گذاشتند پس با برگشت بی قید و شرط ایران به برجام ، اولا هیچ تضمینی بر لغو تحریم نیست ، دوم این برگشت به معنی ضعف ایران خواهد بود و در این صورت هزاران مشکل دیگر هم ایجاد خواهند کرد چنانکه همین حالا در حین مذاکرات هم قصد بر تحریم جدید دارند ، کاش به همین راحتی بود که شما فکر می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
برجام هم اینطوری بود ما به تعهداتمان عمل کردیم و منتظر عمل آنها شدیم و نشد آنچه که نباید میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
نود درصد هم در صورت ادامه دادن تحریم با وجود توافق و عهد شکنی و پیمان شکنی ،حق ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
انشاالله که کوتاه نخواهد آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
موشکهای سپاه اماده هست تا تصویب شد شعار مرگبرامریکا ونابودی اسرائیل روی ان بنویسیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
شعار مرگ بر آمریکا و غاصبان قدس تا رفع ظلم در عالم وجود دارد.
تو چرا جز می زنی؟
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۱۴:۲۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
شما ملت فکر کردین ک آمریکا شما رو تحریم کرده؟
اگه واقعا بخواد تحریم کنه اول میزنه سیستم اینترنت شما ملت رو ناک اوت میکنه. همین یکی کافیه تا ایران رو فلج کنه.حالا سایر موارد بماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
منافق چی می خوای بگویی ؟ پس چه کسی می خواهد که ایران به برجام برگردد و پشت در های هتل کوبن له له می زند تا اجازه وردش را بدهیم ؟ پس برنامه اقدام مشترک را چه کسانی امضا کردند و چه کسی بود که با یک امضا در مقابل دوربین های جهان مثل یک کودک نونور و لوس از خود راضی توافق بین المللی را لغو کرد ؟ پس این که می گویند بیش از 1700 تحریم را آمریکا اجرایی کرده چی ؟ ( که یک چهارم این تحریم ها هر کشوری را از پا در می آورد) و اگر چنین نبود چرا یک بار از ناکرده خود تبری نمی کند ؟ پس چرا هر تحریمی را رسانه های وابسته و بی طرف و معاند در بوق و کرنا در جهان با افتخار غربیان، بار ها و بار ها جار می زنند ؟ یعنی این تحریم ها که بخصوص در زمینه دارو و تکنولوژی پزشکی که جان هزاران بیمار سرطانی ، وپروانه ای ، اس ام ای ، کرونا و . . . را گرفته است نمیبینید ؟ حتما باید جنگ جهانی شروع شود تا شما از خواب قطبی بیدار شوید؟ شما در غار کهف خوابیده اید؟ آمریکا اگر توان جنگ با ایران را داشت ، مانند لیبی و عراق و سوریه و افغانستان و ویتنام و ژاپن 40 سال قبل حمله می کرد ، اما می داند که این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آره آمریکا خیلی قویی است ، خیلی ترسیدیم
Iran (Islamic Republic of)
انقلابی
۱۱:۱۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
سلام دوستان
اگر شما دنبال این هستید که یک منافق بالفطره رو پیدا کنید این کاربر (پرسنال)یکی از اونهاست و من در جوابش میگم که اصلا ایالات منفصله نمیتونه نت رو قطع کنه چون منافعش تو ایران به خطر میفته
خیال کردی چرا دست و پا میزنن تو رسانه های معاند که آی ایران میخواد طرح صیانت بذاره وای ایران میخواد چیکار کنه
فقط ازت میخوام یه کم تفکر کنی واقعا التماس کمی تفکر
خدا نگهدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
خدا را شکر دشمنان از احمق ها هستند.
مفهوم ساده اینترنت را می دانی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ما از دولت مردان توقع نداریم : زندگی مان را از این رو ✋ به آن رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
منفی بافی نکنید
دست برتر با ماست و پیروزیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
فردا دست از پا دراز تر برمکردند دولت روحانی مشتاق تر از شما بود به حفظ برجام ولی خیالت راحت آمریکا برجام بر نمیگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
برگردد و تحریم ها را لغو کند برای ما پیروزی سیاسی و اقتصادی خواهد بود و چنانچه بر نگردد و تضمین ندهد جهانیان بهتر و بیشتر واقعیت ظلم و ظالم را درک می کنند و از خواب بیدار می شوند و در آینده اقدامات ایران را درک خواهند کرد ، آمریکا همراهی جامعه جهانی و اقتدار خود را بیش از پیش از دست خواهد داد و توان تحریم و جنگ را از دست خواهد داد واین هم پیروزی بزرگی در عرصه سیاسی و جهانی و اقتدار ایران خواهد بود در هر حال ما پیروزیم گرچه مسیر دوم برای اقتصاد مردم ناخوشایند است و تدابیر جدید می خواهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
در شرایط فعلی چه توافق کند و چه توافق نکند به نفع ایران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
این مردم بودن که گوشه رینگ لت و پار شدن تا به راند هفتم برسیم واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
شما رینگ حضور آمریکا در افغانستان و لیبی و سوریه و عراق و نقشه خاور میانه جدید را ببینید بعد قضاوت کنید ، شما اقدام آمریکا را در یازده سپتامبر ببینید که بیش از 3000 نفر را به کام مرگ فرستاد تا توجیه حمله به خاور میانه داشته باشد و بتواند ایران را محاصره اقتصادی و نظامی کند ، آمریکا هر جا رفته است اولا با زور و ریا و دروغ به جهانیان رفته است و هرجا رفته است رینگ خود را بر افراشته است و البته بسیاری را لت و پار کرده و با وجود تلاش بسیار غیر از جنگ اتمی با ژاپن در سایر موارد خوار و ذلیل برگشته است .چون در مقابل ایران و کره شمالی ، چین و روسیه توان نظامی نداشته و لذا دست بر گلوی مردم نهاده است تا مردم تحت فشار خود بر ضد خود اقدام نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
دلخوش به توافق نباشید سرکارید برگردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اقا برگردید ما مردم میفهمیم سرکارید امریکا به برجام برنمیگردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
دولت 13 مثل دولت روحانی حل مشکلات رو به دست غرب میبیند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
نتیجه شاخ و شانه کشیدن ها . چین هم انقلاب کرد و امروز یک ابرقدرت نظامی و اقتصادی و اتمی است و در سازمان ملل هم حق وتو دارد.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۳۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
شاید اگر جام زهری که نوشیدنش به نفع مردم خواهد بود نوشیده شود : توافق جزیی حاصل شود ولی انتظار نداشته باشید زیاد دوام داشته باشد. چون برجام هم در داخل مخالفان قدرتمندی دارد که از ادامه تحریمها سود میکنند و هم در طرف مقابل مخالفانی سمج و زیاده خواهی وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آن جام زهر و این جام برجام هردو به خاطر دوری از جنگ و مشکلات بیشتر که دشمنان ایجاد کرده اند بوده و دل خوش کردن به توافق جزئی یعنی قبول سرنوشت نوشته شده به دست دشمنان ، مانند لیبی و عراق و سوریه که هرچند پارلمان عراق حکم به خروج آمریکا داد اما آمریکا لم داده و حالا حالا ها بیرون برو نیست و لیبی بعد از 11 سال هنوز هم رنگ صلح و خوشی ندیده است و افغانستان بعد بیست سال به مرکز مواد مخدر و طالبان بدل شد ، شما می دانید چه می گویید ؟ حضور نظامی آمریکا را در خانه خود می خواهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
زهر را به کام دشمنان این نظام در سطح بین المللی خواهیم داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بدبختای بیچاره باشگاه خبرنگاران اگر اوضاع بحرانی هم بشه خودتون بدبخت از اینی که هستید میشید نه امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
نمیدونیم چرا چن ساله چسبیدن ب برجام خداییش اگ ایهمه جلسه واسه اقتصاد مردم میذاشتن حالا کمتر مشکل داشتیم بابا قیمت کالاهای اساسی درست کنید ک مردم کمرشون برید بخاطر گرونی روزانه ب ولا مردم گناه دارن ایطو زندگی کردن حق ایی مردم نیس برجام برحام چن ساله کشتین مارو با برحامتون امریکا بر نمیگرده شماهم بیخیال شید خارج شید تموم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
خروج یعنی مجوز حمله نظامی و ویرانی و فقر و فلاکت بیشتر ، تجربه همسایگان را در یابید، خروج یعنی همراه شدن جهانیان با اقدامات خصمانه دشمنان ، و اگر خروج به معنی اتمام مشکلات باشد مگر قبل برجام مشکلی نبود ؟ آیا طرح و راه چاره علمی و عملی و درست دیگری بدون تعارض با آمریکا و غرب دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن قصاب
۱۱:۱۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
امحا واحشای گفتگو ها واختلات ها را بیرون بریزید تا مردم بشنوفند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
والبته اسرائیل ، و همچنین خوراک رسانه های معاند که روز را شب نشان می دهند ، اینان نیز بشنوند و افراد خام خامه شوند و آب به نفع پنج کشور مخاصم گل الوده شود و آنان ماهی بگیرند و صبحانه با خامه خورند ، جناب مردم !! خام وخامه نباش ، دیوار موشه دایان دارد موشه دایان ها ماهواره و رسانه دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
احسن درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بر خلاف نظر نفهم های داخلی باید : نتایج گفتگو ها را مر حله به مرحله "با صدای بلند "رسانه ای کنید تا همه متوجه شوند ودنیا ببیند وقضاوت کند !!!وگرنه غرب خیلی دوست دارد مقصر بازی در آورد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
جناب مثلا بفهم ، هنوز نتیجه ای در کار نیست و شما یا شش ماهه متولد شده اید و یا غرض و مرضی دارید ، چون حتی خیلی از جلسات پارلمانی و مجلس هم علنی نیست و این دلایل عقلی دارد که هنوز از فهم ناچیز شما بدور است ، بفهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
مگر شما هر کاری که در خانه انجام می دهید با صدای بلند در خارج از خانه می گویید و یا هر کاری که در طول روز انجام داده اید برای فرزندان کم سن و سالتان می گویید ، در این صورت این کودکان زابراه نمی شوند و شب ها کابوس نمی بینند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
کاملا"درست است .مشکل ما این است که عده ای نفوذی 42 سال است انقلاب را قبضه ومردم را سیاه وسفید ومحرم ونامحرم کرده اند وخودشان وخاندان کثیفشان می برند ومی دوزند وفقط مردم نامحرم هستند وبس !!!
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۱۱:۰۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
۸۰ در صد درخواستهای آمریکا در عرض ۸ ساعت به سمع مذاکره کنندگان ایران رسید انشاالله امروز و فردا هم ۲۰ در صد اضافه کنن و هئیت انقلابی جهادی مردمی به ریاست دکتر باقری امضاء کنه و برگرده ایران و همه ملت به استقبالش برویم چون کاری که عراقچی ۷ سال نتوانست کن دکتر باقری ۳ روزه انجام داد و همه ایران را فروخت و کیهان و زاکانی و ذوالنور و رسایی لال لال شد چون نه شرفی مانده نه ناموس نه غیرت نه مجلس نه حزب اللهی همه فدایی یکدست شدن سه قوه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بهترین تضمین این هست که چند کارخانه بزرگ آمریکایی ها و اروپایی ها که محصولات استراتژیک دارن به پیشنهاد ایران بیان داخل ایران سرمایه‌گذاری کنند اگر خواستن از برجام خارج بشن دارایی‌ها ی ایران داخل ایران بلوکه بشه. اینجوری هم تکنولوژی بدست می‌آوریم هم اشتغال ایجاد می شه هم تضمین محکمی هست. رئیس جمهور جدید آمریکا هم نمی تونه کاری کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
تو یک نابغه ای!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
جناب ،آمریکا که از آب کره می گیره ، در این صورت که شما می فرمایید از ایران و ایرانی نه کره بلکه جان ها را خواهد گرفت و این شاید بهترین پیشنهاد برای آمریکا باشد و شما چه زود جو گیر شده و برای خود توهم می بافید. آمریکا (شیطان) چندان که شما تصور می کنید ساده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
خوش خواب خوش بخوابی ، امید که خوابت توسط آمریکا به کابوس تبدیل نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
در مقابل دشمن کم نیارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ایران باید ابرقدرت نظامی دنیا باشد امپراطوری ایران اینیار در سایه اسلام می بایست قدرتنمایی کند..باید دنیا از قدرت نظامی ایران وحشت کنه و فکر تجاوز به خاک میهن رو نداشته باشه..سلاح هسته ای و حتی قویتر و کارسازتر حق ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ایران در سایه اسلام کشور رحمت و مهر و صلح خواهد بود و سلاح را فقط برای دفاع و باز دارندگی گرگ صفتان تاریخ خواهیم خواست . فکرش را بکنید رحمت محمدی (ص) و صلح طلبی کوروش در ذات ایرانی نهادینه شده و در جهان گسترش یابد ، آنم آرزوست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
جناب جنگ و جنگ طلبی و ویرانی آوارگی و پس رفت ، حق ماست؟ امروزه باید صلح جهانی پایه ریزی شود نه جنگ جهانی ! سلاح هسته ای غیر از مرگ چه کاربردبشری دارد بشر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
چرارسانه هادردادن خبر ازاین اجلاس درایران به سکوت نشسته اند!؟؟ ویا خلاصه ا یی اندک وناچیز ونامفهوم می دهید!!؟؟ می خواهید بگویید که برایتان اهمیتی نداره؟؟؟ یا می ترسید بر کاهش طلا ودلار تان تأثیر بگذارند و شادی مردم رانمی توانید ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
عاقلان را اشارتی بس است ، این خلاصه به قول شما برای دوستان کافی و برای معاندان اندک است اگر توافقی اصولی و کامل صورت گیرد آنگاه جشن مردم را خواهید دید.هنوز زود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
سلطان می خواهی نبض بازار را کنترول کنی اگر توافقی شود زود طلا ها را بفروشی و اگر نشود کلی طلای و دلار دیگر بخری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
این کشورهای غربی چه کاره هستند که برای ملتی که انقلاب کرده و در طول جنگ هزاران شهید داده می خواهند تصمیم بگیرند زیر بار ذلت مذاکره نروید سلاح اتمی در این زمان بسیار ضروری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بچه بیا پایین سرمون درد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بچه کسانی هستند که جنگ را ندیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
زیاد سخت نگیر ما مردم که کاره ای نیستیم نظر ما هم کسی نمپرسه منم مخالف برجام هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اگر سرت درد میکنه محکم بکوب به دیوار خوب میشی
Iran (Islamic Republic of)
در جواب ناشناس که گفته بچه بیا پایین سرمون درد گرفت
۱۱:۲۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
بچه تو هستی که جنگ رو فقط از تو تلویزیون دیدی از تو اینستاگرام دیدی
بچه تویی که اصلا یک ذره برای تربیتت صرف نشده
اگه یک گلوله شلیک بشه همه خودشونو خیس میکنن خیال میکنی جنگ مثل لات بازی کوچه و خیابونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
چقدر زشته که ی کشور هز مذاکره ودست دادن با وزیر ورییس کشور دبکه بترسد کره شمالی هم رهبرش لااقل دیدار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
چقدر افتخاره که به کسی که خون مردم مظلوم بیگناه رو میریزه تهدید میکنه تحریم میکنه کودتا میکنه دارو رو از بیماران صعب العلاج دریغ میکنه تا زجر بیشتری بکشند به هر جا خواست لشکرکشی میکنه برای دیگران تعیین تکلیف میکنه که با کی خوب باشن با کی بد باشن..کشورهای همسایه رو بجون هم می اندازه تا سلاحاشونو بفروشن...و هزاران دلیل دیگه ....چقدر افتخاره که نه دست داد و نه رابطه داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
یک سوال از دوستی که امریکا رو ادمکش و جانی خطاب کرد دارم:تمام حرفهای شما درسته ولی ایاژاپن روبا خاک یکسان نکرد؟الان چرا گاهی امریکا برای یک تکنولوژی محتاج ژاپن میشه؟با پنبه باید سر برید دوست من با زیرکی و درک موقعیتها،زمانی که اقتصاد یک جامعه در خطره خیلی دقیق میشه ضربه زد ولی از راهش مثل ویتنام و ژاپن و مالزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ترس معقول شجاعت است اما نباید در این ترس ماند و راه برون رفت و حل و هضم مشکلات را باید یافت و در این راه می توان از خود ویروس مخاصم واکسن ساخت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
دوستی که جنایات آمریکا را یاد آوری کرده اید ، به خاطر داشته باشید این جنایت کار امروزه دست بر گلوی ایران نهاده و مرگ ایران می خواهد حال در این اوضاع تنها راه چاره گفتگو و مذاکره با او باقی مانده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ظریف هم دیدار کرد اما نه رهبر کره و نه هیئت ظریف و نه ملت ها خشنود نشدند و این مذاکرات را هیچ هم حساب نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
نه به اروپا میشه اعتماد کرد نه به آمریکا انگلیس که روباه پیره ، آلمان که روز دوست و شب دشمنه ، فرانسه که خائنه،

آمریکا هم شیطان بزرگه من به هیچ کدوم اینا اعتماد ندارم

اما چین و روسیه تا اینجا به تعهدات خود عمل کردند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
چین و روسیه هم مثل بقیه، شعار انقلاب نه شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اره دیدیم روسیه واکسن استارزانکا رو چجوری پیچوند و به ایران نداد. در ضمن اگر چین و روسیه به تعداتشون عمل کردن به خاطر باج های عظیمی که گرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
شعار نه شرقی نه غربی در سیاست و اصول اعتقادی و استقلال است نه در انزوا و خود کشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اگه رئیسی میخواد آمریکا رو آدم کنه باید احمدی نژاد رو بکنه معاون خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس*&*&*&
۰۸:۳۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
حرف کدخدا به کرسی میشینه
شما با مدیر کل آژانس نمیتونید قاطعانه برخورد کنید می اید تهران خواسته هاشو دیکته میکنه و میره اروپا دوباره برضد ایران حرف میزنه
کلاتو بزار خوب نگاه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بازم مثل همیشه گولتان میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بازم مثل همیشه با سر رفته تو شیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
محکم سرت بزن به شیشه شاید توافق کردن امشب کجا هستی مختار