روزشمار مذاکرات؛

این روز‌ها در وین چه می‌گذرد؟

دیدار‌های تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۴درجریان بوده و لغو تمامی تحریم‌ها اولویت اصلی ایران است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، روز سوم مذاکرات دیروز چهارشنبه درهتل کوبورگ وین انجام شد. محور مهم نشست روز سوم رفع تحریم‌ها و درسطح کارشناسان برگزار شد. در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی به تشریح مواضع کشورمان پرداخته همچنین بر لازم الاجرا بودن رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید کردند. محور‌های مهم و روز اول نشست وین به رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای اختصاص داشت. البته کارگروه‌هایی مربوط به تعهدات هسته‌ای تشکیل شده است. اما همچنان رفع تحریم‌ها محور اصلی گفت وگو هاست؛ و توان و عزم مذاکره کنندگان بر مسئله تحریم‌ها تمرکز دارد.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره اراده جدی و برای دستیابی به توافق آمادگی عملی دارد و نسبت به آینده خوش‌بین است.

معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران درجریان گفت گو‌های وین دیروز چهارشنبه، برای دیداری را با معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا داشت.. او همچنین با نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلیس نیز دیدار کند.

 ایران تاکید دارد تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها روشن نشود، امکان تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دیگر وجود ندارد و تا زمانی که فهرست قرمز تحریمی در میان باشد، چراغ سبز بازگشت آمریکا به توافق روشن نخواهد شد.

روز شمار وین؛ در روز سوم مذاکرات چه گذشت؟

گروسی: در حال حاضر هیچ غنی‌سازی ۹۰ درصدی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

رافائل گروسی در ادامه در خصوص ادعاهای اخیر صهیونیست‌ها در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم در ایران با درصد غنای ۹۰ درصد گفت: «خیر، ما چنین اطلاعاتی نداریم. یادآوری می‌کنم که تنها نهاد حاضر در تأسیسات هسته‌ای ایران آژانس است. در حال حاضر هیچ غنی‌سازی ۹۰ درصدی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.» او در این خصوص می گوید: «ما غنی‌سازی پنج درصد (در ایران) داریم، غنی‌سازی ۲۰ درصد داریم، غنی‌سازی ۶۰ درصد داریم که بسیار بالا است و بین 60 درصد تا 90 درصد، گام‌های اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد اما ما هیچ اطلاعاتی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت 90 درصد نداریم».

روزنامه چاینادیلی چاپ چین در گزارشی درباره آغاز مجدد مذاکرات وین نوشت که با از سرگیری مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران، مشخص شد که هم ایران و هم آمریکا تمایل دارند به این توافق برگردند.برای رفع تحریم‌ها، همچنین تضمین‌هایی از سوی واشنگتن مبنی بر عدم نقض توافق ازطرف دولت‌های آینده آمریکا تعیین کرده است؛ بنابراین آمریکا به عنوان مقصر نابودی توافق اولیه، باید تمام تحریم‌ها علیه ایران و اشخاص ثالث را لغو کند تا حسن نیت خود را نشان دهد. همچنین ایران به نوبه خود باید به طور جامع به چارچوب تعهداتی که در توافق ۲۰۱۵ با آن موافقت کرده، بازگردد.

چاینادیلی معتقد است که لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به عنوان سنگ محکی برای سنجش صداقت دولت آمریکا در پیوستن مجدد به توافق برجام باشد. همچنین می‌تواند به کاهش تنش‌ها بین واشنگتن و تهران کمک کند و حتی ممکن است آمریکا به منظور کاهش قیمت نفت و کاهش تورم در این کشور، بخواهد توجه ایران را بر سر قیمت‌های جهانی نفت خام جلب کند.جمهوری اسلامی ایران از اراده و خواست کافی برای دستیابی به یک توافق منصفانه که تأمین‌کننده منافع ملت ایران باشد، برخوردار است و آمادگی دارد تا در صورتی که طرف‌های مقابل مواضعی سازنده اتخاذ کنند، در کمترین زمان به توافق برسد. در عین حال، ایران خود را در اضطرار زمانی قرار نمی‌دهد و «دستیابی به یک توافق خوب و دقیق را مهمتر از دستیابی سریع به یک توافق» می‌داند.

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما تصمیمی در خصوص حل مشکل هسته‌ای داریم.آمریکایی‌ها می‌فهمند که فشار سودی ندارد. ما از واشنگتن می‌خواهیم در تعهدات خود صادق باشد. ما از واشنگتن می‌خواهیم ضمانت دهد تا آنچه در دوره ترامپ رخ داد، تکرار نشود.

روز شمار وین؛ در روز سوم مذاکرات چه گذشت؟

بدعهدی‌های طرف‌های غربی و سکوت کشور‌های اروپایی به خروج یک‌جانبه آمریکا و سپس تحریم‌های غیرانسانی این کشور علیه ایران باعث شد تا ایران به صورت مرحله‌ای و با تعیین ضرب‌الاجل برای اروپایی‌ها به منظور عمل به تعهداتشان ذیل برجام، از تعهدات خود بکاهد، این درحالی است که نه تنها تحریم‌ها کاسته نشد بلکه تحریم‌های ثانویه از سوی غربی‌ها نیز اعمال شد و آن‌ها حتی به تعهدات خود نیز عمل نکردند.

یکی از مشاوران عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در مصاحبه با الجزیره موضع آمریکا را مهمترین مانع در این مذاکرات توصیف کرد.

این عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران که الجزیره نامی از او نبرده است گفت: «هنوز هیچ نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری آمریکا مشاهده نکرده‌ایم.»

وی با اشاره به این‌که سیاست‌های فشار حداکثری که دولت بایدن مقابل ایران ادامه داده، شکست خورده است تصریح کرد: «مانع کنونی مقابل گفت‌وگوهای وین، موضع آمریکاست.»این عضو هیئت مذاکرات ایران با انتقاد از برخی گزارش‌های غیرواقعی رسانه‌ای گفت: «جنگ رسانه‌ای پیش از ورود هیئت مذاکره‌کننده ایران به وین آغاز شد.»این مقام ایرانی ادامه داد: «اروپایی‌ها طی مذاکرات به صورت منطقی رفتار کرده‌اند، اما آمریکا می‌خواهد که تحریم‌ها علیه ایران را باقی نگه دارد.تا زمانی که توافق حاصل نشود نمی‌توانیم مباحث مطرح شده در آن را بازگو کنیم.»

ساعاتی پیش، رسانه صهیونیستی هاآرتص به نقل از مقام‌های دولت آمریکا مدعی شد که دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران پنج‌شنبه یا جمعه، ۱۱ یا ۱۲ آذرماه  خاتمه خواهد یافت.هاآرتص نوشت، این مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند: «زمان دقیق پایان یافتن این مذاکرات بسته به پیشرفت مذاکرات دارد.»دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در وین، دوشنبه هفته جاری برگزار شد. ۶ دورِ پیشین این مذاکرات تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری انجام شده بود.

وزارت خارجه اتریش  رزو گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که «مایکل لینهارت» وزیر خارجه این کشور با «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره کننده ارشد هیأت ایرانی در مذاکرات وین و رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در حاشیه دور هفتم مذاکرات وین دیدار و گفت‌وگو کرده است.اتریش اعلام کرد که از تلاش‌های تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق در خصوص بازگشت به اجرای کامل برجام حمایت می‌کند.

وزارت خارجه اتریش در صفحه توییتر خود نوشت: «بحث‌های خوبی در دیدار لینهارت و علی باقری صورت گرفت. روابط دوجانبه و گفت‌وگو‌های فعلی هسته‌ای در وین مورد بحث قرار گرفت. اتریش همچنان به نهایت تلاش خود برای حمایت از طرف‌ها برای رسیدن به توافق درباره بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه می‌دهد.»این وزارتخانه در پیام دیگری درباره دیدار لینهارت با نماینده ایالات متحده در امور ایران نوشت: «تبادل نظرات مفیدی میان دو طرف درباره مذاکرات در جریان هسته‌ای در وین صورت گرفت. اتریش از تلاش‌های تمامی طرف‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی حمایت می‌کند».

همچنین به نقل از رای الیوم، یوس ملمن، تحلیلگر راهبردی صهیونیست معتقد است تل آویو توان حمله نظامی علیه ایران را ندارد و اگر این حمله صورت بگیرد با شکست مواجه خواهد شد و نتایج فاجعه باری همچون محکومیت قاطعانه در عرصه بین المللی و حتی تحریم برای آن به همراه خواهد داشت.او به نقل از برخی منابع امنیتی بلندپایه در تل آویو گفت: اسرائیل توانایی وارد کردن ضربه نظامی به برنامه هسته‌ای ایران را ندارد. این حمله پیامد‌های سنگینی برای رژیم اشغالگر خواهد داشت.

ملمن پیشنهاد کرد تصمیم گیرندگان در تل آویو راهبردی شجاعانه تر برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در پیش گیرند، زیرا راهبرد‌ها و سیاست‌هایی که رژیم صهیونیستی بکار گرفته تا به این لحظه با شکست روبرو شده است.این تحلیلگر صهیونیست که به ارتباط وسیع با نهاد امنیتی تل آویو شناخته شده است در ادامه گفت: بهترین راه حل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، تلاش اسرائیل برای توافق با آمریکا در مورد چتر هسته‌ای و اعلام آشکار آن است.

از آنجایی که تیم مذاکره کننده تیمی اقتصادی است انتظار می‌رود توافق منوط به ارایه امتیازات مدنظر دولت شامل لغو تحریم‌ها مطابق برجام و همکاری بانک‌های بزرگ با ایران، امکان گشایش حساب بانکی برای ایرانیان و پوشش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری با ایران توسط شرکت‌های بیمه بزرگ اروپا باشد.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: مذاکرات وین ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
سلاح اتمی خوب با بد؟؟!!
سلاح اتمی گر چه سلاحی مرگبار و کشتار جمعی است اما آیا مسولان و مدیران ارشد و مسولان کشوری و لشگری و نیروهای ارتش و سپاه و دانشمندان اتمی و دانشمندان فضایی و دانشمندان پدافند به فکر استفاده های خوب و کاربردهای دفاع سیاره ای از این سلاح هم هستند و آیا تا کنون برای دفاع سیاره ای مورد بررسی قرار گرفته است؟؟
آیا کاربرد دفاع سیاره ای و پدافند کیهانی برای وجود مثبت این سلاح برای بشر و بقا موجودات و کره زمین و سرزمین ما کافی نیست؟؟
آیا میتوان کاربردهای خوب را ندید گرفت و تنها به کاربرد بد و کشتار جمعی این نگریست؟؟
چرا داشتنش برای عده ای جرم و شر و برای عده ای خیر است؟؟
چرا برای آنان که سابقه کشتار صدها هزار نفری در جهان با این سلاح را داشتند (آمریکا)و رژیم های کودک کش و اشغالگر(اسراییل)خوب و برای عده ای که فقط دنبال انرژی پاک و مثبت هستند(ایران عزیز ما) بد است ؟؟
چرا آژانس به جای گردآوری و استفاده از همکاری همه کشورها در دفاع سیاره ای و پدافند کیهانی ، همکار و جاسوس و ابزار دست چند قدرت نابودگر زمین درتجهیز زرادخانه هایشان و غافل شدن از آنان برای نابودی بشریت و ابزار دست آنان در ترور دانش و دانشمندان و تخریب تاسیسات و تحریم دانش و اقتصاد کشورهاست.
آگاهانه و یا نا آگاهانه آژانس یار غرب و در زمین غرب وحشی بازی میکند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
تحریمها تمام فشارش روی شونه های مردم عادی و بدبخت هست
مسولین و آدمهای پولدار که اذیت نمیشن و تازه روز به روز پولدارتر میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
من متن خبر اظهارات یوس ملمن رو توی نشریه‌ی هاآرتص به انگلیسی خوندم و محتواش تقریباً همین بود، همین که به این نتیجه برسند که با اقدام نظامی نمی‌تونن مشکلی رو حل کنن بازم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
هیچ
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
وین را رها کنید و به یاری ملت افغانستان بشتابید که خیر و برکت فراوان در ایثار نهفته است و ایران تحت حمایت جامعه جهانی قرار می‌گیرد اگر چه ممکن است مجبور باشیم مدتی هم هزینه کنیم اما در واقع ما مجبور به این کار خواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
خبری نیست یه ۴۰ نفررفتند تفریح وعیش ونوش بعداهم میگن املات ضعیف بوده تعلیق با رفع کامل اشتباه کردی چون ازروش نخوندی امضاء کردی چهل نفری رفتندازروبخونند دیگه اشتباه نکنید تحریم ها برداشته بشه نه تعلیق پرایدبرگرده رومرز صدمیلیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آقا صد در صد مطمئن شوید وگرنه گول می خورید. الان هم ترامپ مملکت را می چرخاند بایدن فقط آمده تا با ما توافق کند و برود آنوقت دوباره ترامپ یا شبیه آن می آید و روز از نو روزی از نو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
هیچ خبری نیست و نخواهد شد چون این خودش یه در برای سفر های گله ای و اقامت تو هتلهای شیک اروپاست با خانواده و با دلارهای مفت . چرا باید تموم بشه به نظر شما ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
هیچ خبری نیست و نخواهد شد چون این خودش یه در برای سفر های گله ای و اقامت تو هتلهای شیک اروپاست با خانواده و با دلارهای مفت . چرا باید تموم بشه به نظر شما ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی و رژیم متجاوز و تروریست اسراییل بداند که ایران با سلاح اتمی بسیار قویتر و ترسناکتر است پس اینقدر بر طبل تحریم و دشمنی و کارشکنی نکوبند که جواب سختی خواهد گرفت.
آیا قانون های جهانی و آژانس برای ایران و رژیم اشغالگر یک گونه است؟؟؟!!!!
شرم بر سازمانهای دروغین و فریبکار و سیاسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
نابودی امریکا نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۰۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آمریکا همانی نبود که پهپاد دویست ملیون دلاریش را فرزندان رشید این آب و خاک در مرز آبی هدف قرار دادند.
آمریکا همانی نبود که پهپادش را در کویر طبس فرزندان رشید با شگردهای پیچیده ای همچون سایبری و جنگ الکترونیک و...بر زمین نشاندد؟
آمریکا همانی نبود که سربازانش در خلیج فارس خود را خیس کردند؟
آمریکا همانی نبود که نفتکش خاطی و متجاوز را از چنگالش پس گرفتیم؟ بدون اینکه جرات شلیک حتی یک تیر به سمت کماندوهای ایرانی
و قایق های تندرو و ناو ایرانی کند.
این همان آمریکاست پس بهتر است عاقلانه رفتار کند و اینقدر کولی بازی در نیاورد و مذاکرات را به هم نریزد و مثل یک با ادب و راستگو در مذاکرات باشد و نه مثل یک خرابکار و دو بهم زن.
اینبار در صورت بدعهدی و فریب و رفتار بچه گانه و ادامه دادن تحریمها ،حتما غنی سازی نود درصد به بالاست و این حق ایران ما است.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۴۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بله آمریکاهمان آمریکاست ماهم همون کشوریم که انسولین توش گیرنمیاد بیمار msدارونداره.دزدی غوغا کرده محیط زیست کسی ازش خبرنداره دزدهای میلیاردی باب شده کانادارفتن ارزش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
مردم ان روزها هم تا حالا نفهمیدند در وین چه گذشت ان وقت ها خنده ظریف وروحانی که می دیدیم می گفتیم چه کلاه بزرگی سر غربی ها گذاستند ....واما این روزها هم نمی دانیم شاید صد سال دیگر که ما نیستیم و......بدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
امریکا قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ریسی با روحانی یکی ندون
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۴:۴۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
در صورت رفع نشدن تحریمها به غنی سازی نود درصد ادامه دهید زیرا حق ماست ،برای راکتورهای کوچک و نیروگاه های کوچک نیاز داریم.
هیچ کشوری همزمان دو تحریم را نمی‌پذیرد یکی تحریم اقتصادی و دیگری تحریم برنامه های پیشرفت و اتمی و نیروگاهی و پزشکی و کشاورزیش.
دارندگان سلاح اتمی آزادانه میگردند و کشورهای پاک و متعهد همزمان چندین تحریم را متحمل می‌شوند.این گونه است که آژانس آژانس دارندگان سلاح اتمی و آژانس همکار تروریستها ی اقتصادی و تروریست‌های دانش و فهم و آگاهی و همکار ترور نخبگان و دانشمندان ایرانی اسلامی و جهانی میشود.
یقینا دانشمندان هوافضا و هسته ای و پدافند بهتر از همه میدانند که برای پدافند کیهانی احتیاج به هر نوع تجهیز و سلاحی هست،پس آژانس صرفا یک سد است و نه یک راهنما برای پیشرفت اتمی در کشورها و جهان.
Iran (Islamic Republic of)
Amoo
۱۴:۱۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
هیچی.... بخور بخواب و گردش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اگه توافق برجامی صورت بگیره ،که احتمالا" صورت میگیره ،قیمت دلار بشدت کاهش پیدا خواهدکرد و به تَبَع آن نیز قیمت طلا، سکه، خودرو، ملک و.... سقوط آزاد خواهند داشت و از طرفی چون تحریم‌ها حذف میشه و محدودیت واردات مواد اولیه ی مورد نیاز کارخانجات تولیدی برداشته خواهد شد و مواد اولیه به وفور و آسانی وارد کشور شده و در پی آن وضعیت کسب و کار و تولیدات و صادرات رونق خواهد گرفت و در نتیجه بورس که موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست از وضعیت فعلی خارج و شاخص بورس روز به روز بهتر و بهتر خواهد شد و سرمایه ها به سمت بورس سرازیر میشه و دیگه سودجویان از اون سودهای بادآورده بی نصیب خواهند شد این خط و این نشان.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ما که از خداگونه
ولی اینطور که وقت کشی میکنن گل عمرمون پرپر شده و از کشور هم چیزی نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
خواب دیدی لطفا از خواب بیدار شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
پشت پرده ها کع نمیدانیم چه خبره اما در صحنه و روی سن گرنی وبدبختی مردم براحتی قابل رویت است اگه با کوتاه امدن مردم زندگی بهتری خواهندداشت که چنین است تمامش کنید دیگه نایی برا هیچکس نمانده بر کرسی قدرت وبالا نشینی عده ای قلیل نمی ارزد که ۹۹ درصد مردم زیر بار سختی کمرشان خرد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
وطن فروشی یعنی همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آقای خبرنگار خبری نیست جز عشق و حال هیبت ۴۰نفره سید مظلومان !!!با بیت المال
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۶:۱۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
تو هم اونجا بودی نکنه؟ کافر همه را به کیش خود پندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
این که همه کارشناسی همراشون میبرن کلاه سرشون نذارن دردتون میاد این حرفهای گمراه کننده مال اصلاح طلبهای شکست خورده هست
چرا نمیگیرد طرف مقابل ۶۰۰۰نفر همراشون میارن حتی کارشناس زبانهای محلی مذاکره کننده ایرانی
آخرین اخبار