وعده ارتش سودان برای کناره گیری از قدرت پس از انتخابات ۲۰۲۳

عبدالفتاح البرهان اعلام کرد حزب حاکم سابق که در جریان اعتراضات برکنار شد هیچ نقشی در انتقال قدرت به دولت بعدی در سودان نخواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، عبدالفتاح البرهان، رهبر کودتاگران در سودان در مصاحبه با رسانه‌های خبری اعلام کرد: وقتی یک دولت انتخاب شود، من فکر نمی‌کنم ارتش، نیرو‌های مسلح یا هیچ یک از نیرو‌های امنیتی در سیاست نقشی داشته باشند. این چیزی است که ما در مورد آن به توافق رسیده ایم.

وی وعده داد پس از انتخابات سال ۲۰۲۳، ارتش به طور رسمی از قدرت کناره گیری کرده و احزاب سیاسی زمام امور را به دست بگیرند. برهان در جریان این مصاحبه تاکید کرد: تحقیقات برای شناسایی افرادی که در تظاهرات مردمی به سوی معترضان آتش گشوده اند در جریان است و باید مقصران این حادثه شناسایی و محاکمه شوند.

در کودتای ماه اکتبر در سودان نیرو‌های نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان تسلط بر امور کشور را به دست گرفتند و در تاریخ ۲۱ نوامبر این حکومت نظامی توافق کرد تا زمان برگزاری انتخابات ۲۰۲۳ در این کشور عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان رهبری کابینه تکنوکرات را برعهده بگیرد.

کمیته‌های مقاومت مردمی و برخی احزاب سیاسی خواستار خروج فوری ارتش و نظامیان از سیاست شده اند و هر گونه مصالحه و یا معامله سیاسی با حمدوک را رد کرده اند.

به گفته منابع خبری در جریان اعتراضات مردمی در پی تسلط ارتش بر سودان حداقل ۴۴ نفر کشته شدند که بسیاری از آن‌ها بر سر شلیک مستقیم نیرو‌های امنیتی جان خود را از دست داده اند.

عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین سودان از سوی دادگاه کیفری بین المللی به اتهام جنایات جنگی در دارفور تحت تعقیب است. دولت غیرنظامی موافق تحویل بشیر به مراجع قانونی بین المللی است، ولی ارتش سودان هنوز با این موضوع موافقت نکرده است.

از زمان قدرت گرفتن ارتش سودان، هزاران نفر در این کشور آفریقایی به خیابان‌ها ریخته و چندین نفر در درگیری با نیرو‌های امنیتی کشته شده اند. ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیرو‌های مسلح سودان شورای نظامی-غیرنظامی مشترکی را که برای هدایت کشور به سمت انتخابات دموکراتیک در پی سرنگونی عمر البشیر در قیام مردمی ماه آوریل سال ۲۰۱۹ تشکیل شده بود، منحل کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
اگه قول بدن انتخابات آزاد میذارن مردم باید ببخشنشون
آخرین اخبار