وزارت خارجه آمریکا:

تا زمان بازگشت متقابل به برجام تحریم‌ها حفظ خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها (علیه ایران) باقی خواهند ماند تا زمانی که بتوان به بازگشت متقابل به تبعیت از برجام دست یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است تحریم‌ها (علیه ایران) باقی خواهند ماند تا زمانی که بتوان به بازگشت متقابل به تبعیت از برجام دست یافت.

پرایس گفت: مسئله مهم این است که ایرانی‌ها در حالی که آماده مذاکره با حسن نیت با دیگر اعضای پنج به علاوه یک هستند به وین بازگردند.

پرایس درباره سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران گفت: ما به دیپلماسی باور داریم. ما به گفتگو باور داریم. ما به گفتگو و دیپلماسی که موجب پیشبرد هدف تنش زدایی در سراسر منطقه می‌شود باور داریم. اگر این تلاش‌ها به دستیابی به آن فعالیت‌ها کمک کند، موضوعی است که قطعاً از آن حمایت می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امارات در صدد برقراری فصل جدید روابط با ایران است گفت: خب موضوعی که از نظر چارچوب برجام و چارچوب گفتگو‌های وین فکر می‌کنم مهم‌تر از همه است، اعمال تحریم هاست؛ و موضوعی که درباره اش بسیار شفاف بوده ایم این است که تحریم‌های ما همچنان به قوت خود باقی می‌ماند. تحریم‌ها باقی خواهند ماند مگر اینکه و تا زمانی که بتوانیم به بازگشت متقابل به تبعیت از برجام دست یابیم. موردی که شما درباره اش صحبت کردید، جدا از این مسئله است.

او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره موضوع گفتگوی تلفنی هفته گذشته گفت: آن‌ها این فرصت را یافتند تا درباره مسائل اسرائیل و فلسطین، مسائل منطقه‌ای که قطعاً ایران هم یکی از آن‌ها بود و نیز موضوع کرونا گفتگو کنند. فکر می‌کنم هفته گذشته در اروپا درباره این گفتگوی تلفنی از وزیر بلینکن سؤال شد. ما همچنان باور داریم برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حیاتی است از گام‌هایی که موجب تشدید تنش‌ها می‌شود خودداری کنند، چرا که در غیر این صورت موجب تضعیف تلاش‌ها برای پیشبرد راه حل تشکیل دو کشور از طریق مذاکره می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضوع گفتگوی آتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسش هم گفت:

بعد از گفتگوی تلفنی آن‌ها کاخ سفید بیانیه‌ای درباره آنچه بین آنان تبادل نظر می‌شود، منتشر خواهد کرد. اما همانطور که اوایل امروز از کاخ سفید شنیدید، دستورکار قطعاً شامل روسیه و اوکراین، مسائل دیگری همچون ثبات راهبردی، ایران و مسائل دوجانبه خواهد بود. اما احتمالاً کاخ سفید بعد از این گفتگوی تلفنی درباره آن بیانیه صادر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این خبر و در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن می‌خواهد که شرکت‌های آمریکایی نیز در بازی‌های المپیک ۲۰۲۲ پکن شرکت نکنند، گفت: ما می‌خواهیم بخش خصوصی کاملاً آگاه باشد و با اطلاعات کامل درباره آنچه در منطقه سین کیانگ اتفاق می‌افتد عمل کند و تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: نقش دولت این نیست که تصمیم‌های بخش خصوصی را به آن‌ها دیکته کند اما آنها باید درباره نقض حقوق بشر علیه اقلیت اویغور در سین کیانگ آگاهی یابند. 

آمریکا مدعیست چین در منطقه سین کیانگ اردوگاه‌های کار اجباری به راه انداخته و قوانین حقوق بشری را در این منطقه زیر پا می‌گذارد. دولت چین آما این ادعا‌ها را همواره تکذیب کرده است. واشنگتن به بهانه نقض حقوق بشر در سین کیانگ چین را در برخی موارد اقتصادی مورد تحریم قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
ما هم سرعت غنی سازیمون همینطور زیاد میمونه ولو به یه تن اورانیوم %99 برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
این چیزا به سازمان ملل مربوطه
Germany
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
این امریکایی ها دروغ میگن اصلا کمونیستهای چینی کاری به مسلمانان چینی ندارن هیچ شستوی مغزی و کار اجباری ندارن.
مرگ بر امریکا
سلام بر چین کمونیست دوست و برادر ما
آخرین اخبار