مشهد امسال نوروز متفاوتی را تجربه می‌کند

امسال برای داشتن بهاری متفاوت در قالب چهاردهمین سال از جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد برای کیفیت‌بخشی به منظر شهر، اقدامات متنوعی صورت گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیریت شهری مشهد این روز‌ها در تکاپوی تدارک بهاری متفاوت برای زائران و مجاوران علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است. همه این تلاش‌ها در قالب چهاردهمین سال از جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد و با مشارکت هنرمندان و متخصصان در بهترین سطح برنامه‌ریزی شده است تا گامی بزرگ برای کیفیت‌بخشی به منظر شهر در سال پیش‌رو برداشت شود.

این جشنواره بزرگ که قدمتی بیش از یک‌دهه دارد، امسال با تکیه بر شعار «مشهدالرضا (ع) جهان‌شهر برکت و کرامت» به‌عنوان محور برنامه‌های مدیریت شهری مشهد تلاش می‌کند این موضوع را در میدان عمل پیاده‌سازی کند؛ اتفاقی که زمینه‌ساز حرکت جهانی این جشنواره هنری به‌ویژه بین کشور‌های مختلف شده و حالا برای نخستین‌بار بخش بین‌الملل به این جشنواره هنری اضافه شده است تا گام‌هایی بلندتر از پیش برای رشد این درخت پربار در شهر برداشته شود و ایده‌های نو، خلاقانه و فراملی به میدان بیایند.

مفهوم برکت و کرامت درون‌مایه آثار جشنواره

بخش اصلی این جشنواره که فراخوانی بین‌المللی دارد، بر طراحی و اجرای فضا‌های مفهومی کوچک‌مقیاس برای جانمایی در ۱۴ نقطه پرتردد در فضای عمومی شهر تمرکز دارد و آثار ارسالی به این بخش باید با تکیه بر دو مفهوم «برکت» و «کرامت» باشد.

شرکت‌کنندگان در بخش بین‌الملل باید پس از مراجعه به پایگاه اختصاصی این جشنواره باتوجه‌به اطلاعات تصویری و جغرافیایی ۱۴ نقطه مشخص‌شده آثارشان را حول محور یکی از دو مفهوم برکت و کرامت در بستری روایت‌گونه از یک سوژه مشخص به این جشنواره ارائه دهند.

براساس نگاه مدیریت شهری، بحث تعامل‌محوری المان‌های پیشنهادی در بخش اصلی جشنواره وجه تمایز آثار برگزیده خواهد بود؛ اما توجه به سه محور مشخصات فیزیکی و فنی، ویژگی‌های ظاهری و الزامات بهره‌برداری از دیگر نکاتی است که هنرمندان در ارائه ایده‌هایشان به جشنواره باید مدنظر قرار دهند.

سوم دی‌ماه آخرین مهلت ارسال آثار

مدیریت شهری مشهد تلاش کرده است فرصت مناسبی برای پرورش ایده‌های هنرمندان در نظر بگیرد. در این راستا، شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره تا سوم دی‌ماه برای ارسال آثارشان مهلت دارند و پس از آن جمع‌آوری طرح‌ها، فرایند داوری و اعلام آثار برگزیده تا دهم دی‌ماه ادامه خواهد داشت. با مشخص‌شدن ۱۴ اثر برگزیده در بخش اصلی جشنواره، کارشناسی و توافق و سفارش اجرا تا پنجم بهمن‌ماه نهایی می‌شود. پس از آن، هنرمندان تهیه یا تولید محتوا و تحویل برای بازبینی و کسب مجوز اکران را در بازه پنجم تا سی‌ام بهمن‌ماه دریافت می‌کنند و سپس فرایند ساخت و نصب آثار در اماکن مشخص‌شده در شهر تا ۲۵ اسفندماه اجرا می‌شود.

براساس برنامه مدیریت شهری، این المان‌ها از ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ رونمایی و اکران می‌شود و در نهایت با تکمیل مرحله داوری نهایی این آثار، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد در ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ هم‌زمان با ولادت امام‌رضا (ع) برگزار می‌شود.

اهمیت بخش نوروزگان در بهار ۱۴۰۱

«نوروزگان» بخش دیگر جشنواره هنر‌های شهری مشهد است که تلاش می‌کند با مشارکت و گردهمایی جمعی از هنرمندان داخلی در چهار حوزه دیوارنگاری، هنر‌های نمایشی، یادمان‌های نوروزی و آذین‌های نوروزی، فضای شهر را در بهار ۱۴۰۱ متحول کند. اهمیت زیباسازی شهر و ایجاد شادابی و نشاط در محیط شهری برای بهره‌مندی زائران و مجاوران امام‌رضا (ع) در این نوروز خاص که هم‌زمانی میمون و مبارکی با میلاد حضرت حجت (عج) و آغاز ماه مبارک رمضان دارد، بلوغ و خلاقیت آثار برگزیده در بخش نوروزگان جشنواره را دوچندان کرده است.

اتکا به سوژه و آثار تعاملی، برگ برنده جشنواره هنر‌های شهری مشهد

مهدی یک‌پسر دبیر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با بیان اینکه نگاه هویتی رویکرد اصلی در اجرای المان‌های شهری در نوروز‌های گذشته نبوده است، گفت: امسال دو وجه اتکا به سوژه به‌جای موضوع و تعاملی‌بودن آثار می‌تواند وجه‌تمایز آثار برگزیده در مقایسه با دیگر آثار باشد. 

او گفت: امسال با هدف دقیق‌ترشدن مصداق‌ها، به‌جای سوژه‌های تک‌عبارتی، قصه یا داستان‎‌هایی را برای جهت‌دهی به هنرمندان انتخاب کرده‌ایم که نتیجه محوری آثار برای شهروندان را افزایش می‌دهد. تلاش می‌کنیم با تأکید بر تعاملی‌بودن آثار، آن‌ها را از سطح تماشایی به سطح ارتباطی برسانیم؛ موضوعی که شرایط متفاوتی برای زائران و مجاوران حضرت‌رضا (ع) در بهار پیش‌رو فراهم می‌کند.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد گفت: کارگاه‌های خلق اثر برای کمک به هنرمندانی است که تصمیم دارند در بحث تزیینات شهری فعال شوند و آثارشان را به محتوایی که در جشنواره مدنظر قرار گرفته است، نزدیک‌تر کنند. 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۴۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
عیدهای مشهد با المان های شهری نوروزی حال و هوای دیگری دارد